زره‌پوش شیشه‌ای تسلا با بدنه‌ای از پنل‌های خورشیدی
۲۶ خرداد ۱۴۰۰ زره‌پوش شیشه‌ای تسلا با بدنه‌ای از پنل‌های خورشیدی

اختراعاتی که اخیراْ توسط دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) انتشار یافته، حاکی از آن است که تسلا در تدارک تولید یک خودروی الکتریکی کاملاً متفاوت است. در بدنه کامیون قدرتمند و نسبتاً عجیب تسلا، از صفحات خورشیدی استفاده شده که امکان تأمین انرژی مورد نیاز این کامیون را فراهم می‌کند. همچنین در این خودرو، شیشه‌های بادوام استفاده شده که می‌تواند اصطلاح زره‌پوش شیشه‌ای را برای نسل جدید خودروهای این شرکت نوآور طنین‌انداز نماید.

احتمالاً نام شرکت تسلا و ایلان ماسک مدیرعامل موفق و جنجالی آن را زیاد شنیده‌اید. اغلب مردم، این شرکت را به‌عنوان یک تولیدکننده خودروهای الکتریکی می‌شناسند. اما اگر کمی به دنیای فناوری علاقه‌مند بوده و نوآوری‌های تسلا را در قالب اسناد ثبت اختراع این شرکت دنبال کرده باشید، حتماً با این گزاره موافقید که این شرکت از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در سبد کسب‌وکار خود گنجانده است. تلاش برای توسعه و تجاری‌سازی نسل جدید سقف‌های خورشیدی، طراحی باتری‌های جدید با طول عمر یک میلیون مایلی، فعالیت در حوزه فناوری‌های زیستی و فناوری انقلابی «RNA»، خودروهای خودران و هوشمند و ساخت یکپارچه بدنه خودرو با روشی مشابه با ماشین‌های اسباب‌بازی، تنها بخشی از ایده‌های عجیب و خلاقانه تسلا در حوزه‌های مختلف است. با دانستن این حجم از ایده‌های متنوع، شاید کامیون شیشه‌ای هم که از طریق پنل‌های خورشیدی شارژ تأمین انرژی می‌کند هم خیلی عجیب به نظر نرسد.

با در نظر گرفتن دو ثبت اختراع جدید تسلا، به نظر می‌رسد که ایده جدید این شرکت، نوعی کامیون (Cybertruck) مدرن است که از صفحات خورشیدی بهره می‌برد. طراحی بدنه و انحناهای این کامیون، با سایر خودروهای موجود متفاوت بوده و حتی شیشه‌های بادوام و متفاوتی در آن بکار گرفته شده است.

نخستین ثبت اختراع تسلا در خصوص این خودرو که به توصیف و تبیین بدنه و طراحی خاص آن پرداخته، در نوامبر ۲۰۲۰ به ثبت رسیده و به تازگی با شماره «US 20210155086» انتشار یافته است. نوآوری اصلی تشریح شده در این پتنت، یک پوشش تخت از پنل‌های خورشیدی بوده که با بکارگیری تعداد زیادی از اجزای متحرک و هماهنگ، حرکت خودکار آن‌ها را در یک قالب انعطاف‌پذیر امکان‌پذیر می‌کند. از این پنل‌های خورشیدی خلاقانه، می‌توان برای جداسازی سیستم باتری ذخیره و بهره‌گیری از انرژی خورشیدی جهت ادامه حرکت خودرو استفاده نمود.

دومین ثبت اختراع تسلا که دقیقاً هم‌زمان با درخواست نخست به ثبت رسیده و در تاریخی مشابه با درخواست اول، با شماره «US 20210154980» انتشار یافته است، یک شیشه چند لایه و مقاوم توصیف شده که حاوی بوروسیلیکات (BoroSilicate) می‌باشد. البته در این پتنت، صراحتاً به کامیون اشاره‌ای نشده و از یک وسیله نقلیه عمومی برای توصیف اختراع استفاده شده است. با این حال، یکی از مخترعین پتنت، رزی اسمیت (Rosie Mottsmith) بوده که پیش از این، به تولید شیشه‌های مقاوم در کامیون‌های الکتریکی تسلا موسوم به «Semi Truck» کمک کرده بود.

لازم به تأکید است که تسلا به سرعت در حال تحقیق‌وتوسعه در حوزه خودروهای الکتریکی خود بوده و به این واسطه، ماهیانه پتنت‌های زیادی به ثبت می‌رساند. این شرکت، در کنار دو پتنت فوق‌الذکر، پتنت دیگری با شماره «US 20210156705» نیز از این شرکت منتشر شده که به سیستم‌ها و روش‌های کارآمد برای رابط‌های کاربری در زمینه عملکرد بهتر خودرو می‌پردازد. در کنار این درخواست‌های ثبت اختراع، این شرکت در یک علامت تجاری جدید برای مجموعه‌ای از رستوران‌های زنجیره‌ای ثبت نموده که احتمالاً قرار است در جوار ایستگاه‌های شارژ الکتریکی خودروها راه‌اندازی شوند.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.