اختراع یک دانشجوی پرستاری برای کاهش ضایعات دستکش‌های یک بار مصرف
۰۲ تیر ۱۴۰۰ اختراع یک دانشجوی پرستاری برای کاهش ضایعات دستکش‌های یک بار مصرف

یک دانشجوی پرستاری، جعبه‌ای استاندارد برای دستکش‌های یک‌بار مصرف تولید نموده که مشکل خارج شدن اضافی دستکش‌ها و دور ریز آن‌ها به دلیل مسائل بهداشتی را مرتفع می‌کند. الن کوئینتانا (Ellen Quintana) که برای دستاورد خود موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع نیز شده، در تلاش است تا با واگذاری مجوز بهره‌برداری از این فناوری، ضایعات دستکش‌ها را کاهش داده و صرفه‌جویی بیشتر در هزینه‌های بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی را ممکن نماید.

با شیوع اپیدمی کووید-۱۹ و مواجهه عمومی با این بیماری مرگبار، نقش کلیدی پرستاران در حوزه سلامت، پررنگ‌تر از گذشته شده است. شاید با خود فکر کنید که جایگاه پرستاران در حد مراقبت از بیمار بوده و عملاً مشارکتی در نوآوری‌های پزشکی ندارند. این در حالی است که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، بیش از ۵ درصد از پتنت‌های مرتبط با دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی که در پنج دهه اخیر توسط دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا اعطا شده، با یک پرستار در ارتباط بوده است. این به معنای مشارکت نسبتاً فعال پرستاران در نوآوری‌های پزشکی است. یکی از بهترین مصادیق این فعالیت‌های نوآورانه، اختراع جدید الن کوئینتانا بوده که دانش‌آموخته دانشکده پرستاری دانشگاه کانکتیکت (UConn) است.

با توجه به اقدامات احتیاطی مرتبط با کووید-۱۹ و شرایط حساس ایجاد شده در مراکز بهداشتی و درمانی، از یک طرف میزان مصرف ملزومات بهداشتی همچون دستکش‌های یک‌بار مصرف به‌شدت زیاد شده و از طرف دیگر، با توجه به شرایط ویژه حاکم، خروج دستکش اضافی از جعبه، تقریباً به معنای دورریز حتمی آن می‌باشد. به همین دلیل، هزینه ناشی از این دستکش‌ها، به‌شدت افزایشی بوده و بسیاری از مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها، با کوه انبوهی از زباله‌های بهداشتی جدید روبرو شده‌اند. فناوری جدید کوئینتانا که تحت عنوان «ReduSeal» توسعه یافته، به دنبال حل این چالش بر آمده و بیرون آوردن دستکش‌های یک‌بار مصرف از جعبه را تسهیل می‌کند. این فناوری، با جلوگیری از خروج دستکش‌های اضافی، میزان ضایعات و هزینه‌های ناشی از آن را کاهش می‌دهد.

کوئینتانا، در ارتباط با ایده خلاقانه خود می‌گوید: «اولین بار، در آزمایشگاه شیمی و در سال اول حضورم در دانشگاه با این مسئله روبرو شدم. از آنجاکه هیچ‌کس نمی‌توانست فقط یک دستکش را از جعبه درآورد، عملاً همه جا پر از دستکش بود. مسئولین آزمایشگاه، تأکید داشتند که دستکش‌های بیرون آمده را نباید مجدداً درون جعبه گذاشت و این واقعاً هدر دادن آن‌ها بود». نخستین واکنش کوئینتانا به این مشکل، مراجعه به اساتید و مربیان خود بود. وی از آن‌ها می‌پرسید که آیا با مشکل مشابهی مواجه شده‌اند؟ پروفسور کری ایتون (Carrie Eaton)، یکی از اساتید دانشکده پرستاری، به وی پاسخ داده بود که محل کارش پر از دستکش‌های اضافی است و حتی برای دور ریختن آن‌ها، سطلی در زیر جعبه دستکش قرار داده است. همین‌جا بود که ایده حل مشکل در ذهن کوئینتانا شکل گرفت: چرا جلوی این مشکل گرفته نمی‌شود؟ چگونه می‌توان جعبه‌ای کارآمدتر طراحی کرد؟

نخستین اقدام کوئینتانا، مراجعه به کریستین میهان (Christine Meehan)، کارآفرین حوزه مراقبت‌های بهداشتی و یک سرمایه‌گذار فرشته بود که در آن زمان، فعالیت‌های نوآوری دانشکده پرستاری را هدایت می‌کرد. وی کوئینتانا را تشویق کرد تا در برنامه «IDEA Grant Program» ثبت‌نام نموده و از بودجه تخصیص داده شده به دانشجویان استفاده کند. در کمال تعجب، ایده کوئینتانا یکی از پروژه‌های منتخب در آن سال بود. خودش می‌گوید: «من انتظار نداشتم که به‌عنوان یک دانشجوی سال اولی، این موفقیت را به دست آورم. از آنجا که ادامه کار به تنهایی میسر نبود، تلاش کردم تا یک تیم میان رشته‌ای ایجاد کنم».

نمونه اولیه جعبه، با کمک تیم طراحی دانشکده آماده شد و در ادامه، همانند بسیاری از اختراعات و نوآوری‌ها، این نمونه اولیه با تغییرات بسیاری همراه گردید. ملاقات با دو فرد کلیدی، مسیر پروژه را به کلی تغییر داد. نخستین فرد، تیفانی کلی (Tiffany Kelley)، استاد میهمان دانشکده در حوزه نوآوری‌های پرستاری و دیگری هم کلسی مارک‌آورل (Kelsey MarcAurele)، هم‌کلاسی جدید کوئینتانا در «UConn» بود که در یک رویداد نوآوری در حوزه سلامت با هم آشنا شده بودند. این تیم باانگیزه و خلاق، فرصت ناشی از اپیدمی کووید-۱۹ را به خوبی درک نموده و با راه‌اندازی شرکتی به نام «RN Efficiently»، در چالش برگزار شده توسط شرکت جانسون و جانسون شرکت کردند. برگزیده شدن به‌عنوان یکی از ده کاندید نهایی این چالش، موفقیتی بزرگ برای آن‌ها بود.

موفقیت بزرگ دیگر، در مارس سال جاری میلادی رخ داد. درخواست ثبت اختراع کوئینتانا که در آوریل ۲۰۱۹ به دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا ارائه شده بود، مورد تأیید قرار گرفت و گواهی ثبت اختراعی به شماره «US 10959799»، به وی اعطا گردید. ریشه اولیه این ثبت اختراع، ملاقات کوئینتانا با کلینیک مالکیت فکری «UConn» بود که به کارآفرینان دانشگاهی، برای حفاظت از اختراعات و نوآوری‌هایشان کمک می‌کند. کوئینتانا، این پتنت را فقط یک آغاز جدید دانسته و در این خصوص ابراز می‌دارد: «من به دنبال فرصت‌هایی برای صدور مجوز هستم. اکنون به‌عنوان مالک پتنت، در تلاشم تا به بیمارستان‌ها مجوز بهره‌برداری از اختراع خود را ارائه نموده و هزینه آن‌ها را کاهش دهم. امیدوارم که با این کار، در وقت پرستاران هم صرفه‌جویی شود».

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day