غولهای فناوری جهان، در تلاشند تا در آیندهای نه چندان دور، از حرکات مچ دست بهعنوان یک رابط کاربری در ساعتها و عینکهای هوشمند استفاده نمایند. فیسبوک، گوگل و اپل، بهعنوان سه برند مشهور دنیای فناوری و از پیشگامان تجهیزات هوشمند، عزمی جدی برای توسعه و تجاریسازی نوآوریهای خود در این زمینه دارند.
فیسبوک در ماه مارس سال جاری میلادی، فاش نمود که در عینکهای واقعیت افزوده مبتنی بر ساعتهای هوشمند، به دنبال توسعه فناوری جدیدی برای استفاده از حرکات مچ دست است. جالبتر اینکه طی روزهای اخیر، اخباری انتشار یافته که حکایت از عرضه نخستین ساعت هوشمند این شرکت در سال ۲۰۲۲ میلادی دارد. به نظر میرسد که فیسبوک، برنامه جامعی برای ورود به حوزه ساعتهای هوشمند و رقابت با فناوران قدرتمندی همچون اپل، گوگل و سامسونگ دارد!
در طرف دیگر این رقابت فناورانه، اپل که از پیشگامان صنعت ساعتهای هوشمند بوده و با «Apple Watch»، بخش بزرگی از بازار را در انحصار خود گرفته است، در تلاش برای استفاده از رابط کاربری مچ دست، بهعنوان یک الگوی انحصاری برای ورود یا کنترل تجهیز است. پتنتهایی به شمارههای «US 10558278» و «US 10671176»، در کنار رونمایی از فناوری جدید «AssistiveTouch» در ماه می سال جاری میلادی، حکایت از موفقیتهای اپل در توسعه این فناوری منحصربهفرد دارد.
با وجود تلاشهای اپل و فیسبوک، این دو شرکت با یک مانع بسیار بزرگ روبرو میباشند. گوگل که همگان آن را با موتور جستجوی قدرتمندش میشناسند، از خودروهای خودران گرفته تا عینکهای واقعیت مجازی را در سبد سرمایهگذاریهای تحقیق و توسعهای خود دارد. این شرکت، از سال ۲۰۱۹ میلادی، روی نوعی فناوری ورودی برای نسل جدید ساعتهای هوشمند (و سایر پوشیدنیهای هوشمند) کار میکند که در آن، مچ دست کاربر و حرکات آن، نقش اصلی را بر عهده دارد. پتنت جدید این شرکت که به تازگی تحت شماره «US 20210173489» انتشار یافته است، دقیقاً بر ایده تشخیص حرکت ساعتهای هوشمند و استفاده از آن بهعنوان ورودی «Chromebook» و عینکهای هوشمند متمرکز است. بنا بر اسناد ثبت اختراع، حرکات مچ دست (مثلاً چرخش مچ)، از طریق اندازهگیری اینرسی و با کمک دوربین و پردازش دادههای تصویری شناسایی شده و از آن، بهعنوان کنترلهای ورودی ساعت، عینکهای هوشمند و احتمالاً نوتبوکهای نسل جدید استفاده میشود.
تمامی این تلاشها، نشان میدهد که یک ماراتن نفسگیر بین غولهای فناوری جهان شکل گرفته است. اپل احتمالاً فناوری انحصاری «Assistive Touch» را در سری هفت ساعتهای هوشمند خود و تحت عنوان یک روش دسترسی ساده برای افراد معلول معرفی میکند. فیسبوک هم که در تلاش برای عرضه ساعتهای هوشمند خود به بازار است، منطقاً برای حفظ جایگاه رقابتی خود، سعی دارد که ویژگیهایی همچون رابط کاربری مچ دست را به آن بیفزاید. از سوی دیگر، گوگل با همکاری سامسونگ، در تلاش است تا «WearOS» را در دسترس علاقهمندان قرار داده و این احتمال وجود دارد که رابط کاربری مچ دست هم، در زمره قابلیتهای این برنامه مشترک باشد.
لازم به تأکید است که این رقابت فناورانه، در گامهای ابتدایی خود قرار داشته و با توجه به نوظهور بودن فناوری، توسعه و تجاریسازی در سال ۲۰۲۱، کمی دور از ذهن به نظر میرسد. با این وجود، سرمایهگذاریهای صورت گرفته نشان میدهد که در آینده نزدیک، بازاری بزرگ و جذاب در پیش روی این فناوری بوده و شاهد عرضه نمونههای کاربردی از این فناوری خواهیم بود.