جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰ جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.

یکی از چالش‌های پیش روی فناوری‌های پیشرفته، حضور بازیگران متعدد و شکل‌گیری رقابت‌های فناورانه است. این رقابت‌ها، منجر به ثبت پتنت‌های متعددی شده و طبیعی است که هر گونه ارتقاء و بهره‌برداری از فناوری، منوط به اخذ مجوزهای متعدد از صاحبان دارایی‌های فکری خواهد بود. در واکنش به این چالش بزرگ، مجموعه‌ای از شرکت‌ها، از جمله سونی (Sony Group Corp)، دالبی (Dolby Laboratories Inc) و مؤسسه تحقیقاتی فرانهوفر (Fraunhofer-Gesellschaft)، بر آن شدند تا مجموعه‌ای از مهم‌ترین پتنت‌هایی را گرد هم آورند که برای توسعه و بهره‌برداری از جدیدترین فناوری‌های مرتبط با صدای سه بعدی مورد نیاز می‌باشند.

جوزف سینو (Joseph Siino)، مدیر ارشد صدور مجوز دالبی در این خصوص می‌گوید: «این استخر، شامل بیش از ۹۰ درصد از پتنت‌های مورد نیاز برای پیاده‌سازی استاندارد جدید MPEG-H 3D Audio است که می‌تواند تجربه جدیدی از صدای سه بعدی در دستگاه‌های تلفن همراه، تلویزیون‌ها و خودروها ایجاد نماید. این فناوری، نخستین نوآوری صوتی واقعاً تحول‌آفرین بوده و با اجرایی شدن ایده استخر دارایی‌های فکری، متقاضیان و استفاده‌کنندگان از این فناوری، از کابوس ادعاهای رفت و برگشتی مالکیت فکری و دعاوی پیچیده حقوقی خلاص می‌شوند».

یکپارچه شدن پتنت‌های مورد نیاز برای استفاده از این فناوری و عدم نیاز به انعقاد توافقنامه‌های متعدد، یکی از بزرگ‌ترین مزایای استفاده از این استخر پتنت خواهد بود. البته به نظر می‌رسد که استفاده از فناوری و پتنت‌های یاد شده، برای نوازندگان، کارگردانان ویدئویی و سایر تولیدکنندگان محتوا رایگان بوده و سایر نهادها، اعم از سازندگان تلفن‌های همراه و تجهیزات صوتی (Soundbar)، می‌بایست هزینه‌های صدور مجوز را پرداخت نمایند. هزینه صدور مجوز، به تعداد فروش وابسته بوده و بنا بر اعلام رسمی، از ۲۰ میلیون دلار در سال فراتر نخواهد رفت.

جان نوردمن (Jan Nordmann)، مدیر رسانه‌ای فرانهوفر در آمریکا هم در خصوص فناوری یاد شده اظهار داشته: «استاندارد جدید، یک صدای فراگیر بدون نیاز به اتاقی مملو از بلندگوهای مختلف ایجاد می‌کند. این فناوری، به مدت چهار سال در کره جنوبی استفاده شده و چرخه‌های اولیه بهره‌برداری در آمریکا و اروپا هم آغاز شده است».

علاوه بر دالبی (مستقر در آمریکا) و فرانهوفر (مستقر در آلمان)، سایر اعضای این استخر دارایی‌های فکری، شامل سونی (ژاپن)، «Wilus Inc» و مؤسسه تحقیقاتی ارتباطات و الکترونیک (هر دو مستقر در کره جنوبی)، «Orange SA» (مستقر در فرانسه)، «Royal Philips NV» (مستقر در هلند) و «VoiceAge Corp» (مستقر در کانادا) هستند که نشان از گستردگی و اهمیت این فناوری در کشورهای مختلف جهان دارد.

پربازدید‌ترین‌ها

نشست افتتاحیه فن‌تز
۵ اسفند ۱۴۰۲

نشست افتتاحیه فن‌تز

فراخوان حمایت از تجاری سازی پایان‌نامه‌های حیطه مواد و صنایع معدنی (فن‌تر مواد) و حمایت از ایده‌ها و طرح‌های فناورانه

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در حاشیه بیست‌ و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران
۳۰ بهمن ۱۴۰۲

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در حاشیه بیست‌ و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در خصوص چالش‌های نظام اختراعات و توسعه فناوری در کشور در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا)

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران
۲ اسفند ۱۴۰۲

همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران

نخستین همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران ۲۹ بهمن ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.