دیجیتالی شدن ۹۷ درصد فرآیندهای کاری دفتر ثبت اختراع اروپا
۱۹ تیر ۱۴۰۰ دیجیتالی شدن ۹۷ درصد فرآیندهای کاری دفتر ثبت اختراع اروپا

دفتر ثبت اختراع اروپا (EPO)، گزارشی از روند اجرایی برنامه راهبردی خود منتشر نموده که به بررسی و ارزیابی اقدامات و فعالیت‌های این نهاد در سال ۲۰۲۰ میلادی می‌پردازد. بر اساس گزارش منتشر شده، در این سال تغییر و تحولی سریع برای سازگاری با چالش‌های متعدد ناشی از اپیدمی کووید-۱۹ پدید آمده که در دو محور کلیدی دیجیتال‌سازی فعالیت‌ها و انعطاف‌پذیری در تمامی سطوح سازمانی برجسته شده است.

دفتر ثبت اختراع اروپا، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دفاتر مالکیت فکری جهان، اهداف و اقدامات خود را در قالب برنامه‌های راهبردی و از پیش تعیین شده به اجرا در می‌آورد. جدیدترین برنامه استراتژیک این نهاد با عنوان «Strategic Plan 2023»، بر پنج هدف عمده متمرکز می‌باشد:

  • مدیریت کارکنان و ایجاد یک سازمان مشارکتی و مبتنی بر دانش
  • مدرن‌سازی فناوری اطلاعات
  • ارائه خدمات با کیفیت
  • ایجاد یک شبکه ثبت اختراع اروپایی با تأثیر جهانی
  • پایداری محیطی و مالی طولانی‌مدت

از آنجا که موفقیت در برنامه‌ریزی سازمان‌ها، هم به یک برنامه قوی و هوشمندانه نیاز دارد و هم نیازمند ارزیابی و پایش مستمر اقدامات و روند پیشبرد برنامه است، دفتر ثبت اختراع اروپا نیز به منظور بررسی تطبیق اقدامات و برنامه استراتژیک خود، سالیانه گزارش‌هایی را در این خصوص منتشر می‌نماید. بنا بر ارزیابی جدید این نهاد، تقاضا برای پتنت‌های اروپایی در سال ۲۰۲۰ میلادی، تقریباً مشابه با روند سال قبل بوده است. تعداد درخواست‌های به ثبت رسیده، برابر با ۱۸۰.۲۵۰ مورد بوده که تنها ۰/۷ درصد از سال ۲۰۱۹ کمتر می‌باشد.

«EPO» با هدف پاسخگویی به این حجم از تقاضا، آن هم در شرایط کرونایی موجود، دیجیتال‌سازی فرآیند ارزیابی و اعطای گواهی را در دستور کار قرار داده و تقریباً تمام کارکنان خود را دورکار نمود. این تغییر بزرگ که طبق برنامه استراتژیک می‌بایست تا سال ۲۰۲۳ میلادی به سرانجام می‌رسید، تحت شرایط اضطرار، در کمتر از چند ماه عملیاتی شد. علیرغم این تغییر عمده در رویه کاری کارمندان، خروجی نهایی فعالیت‌های این نهاد در سال ۲۰۲۰ میلادی قابل توجه بوده و مجموعاً ۴۰۱.۹۹۶ ارزیابی، جستجو و بررسی مخالفت‌های مرتبط با فرآیند اعطای گواهی، توسط ارزیابان انجام شده است.

انتشار ۱۳۳.۷۱۵ پتنت در سال ۲۰۲۰ میلادی، اگرچه کاهشی ۳ درصدی نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد، اما از هدف پیش‌بینی شده برای این سال (۱۲۰ هزار پتنت انتشار یافته) بسیار بالاتر بوده است. از منظر بازه‌های زمانی فرایند ارزیابی نیز، جستجوها با افزایش نسبی مواجه شده و در مقابل، زمان ارزیابی و اقدامات مرتبط با مخالفت‌های ابراز شده، بهبود یافته است.

نکته کلیدی گزارش جدید را می‌توان حرکت به سوی آینده دیجیتال و عاری از کربن دانست که به‌عنوان یک روند محتوم و ضروری، درس‌های ارزشمندی به همراه دارد. این تجارب کوتاه‌مدت، به دفتر ثبت اختراع اروپا برای رسیدن به هدف بلندمدت خود مبنی بر حذف کربن در فعالیت‌ها و فرآیندهای خود تا سال ۲۰۳۰ میلادی کمک می‌کند. بر اساس اعلام این نهاد، تا پایان سال ۲۰۲۰، تقریباً ۹۷ درصد از کل گردش کاری «EPO» دیجیتالی شده و این به معنای ۵۸/۶ میلیون برگ کاغذ کمتر در مقایسه با سال ۲۰۱۹ میلادی است. همچنین کاهش ۸۰ درصدی سفرهای کاری، منجر به کاهش شدید انتشار دی‌اکسید کربن شده و دسترسی به عدالت و شفافیت بیشتر، یکی دیگر از نتایج این تغییر بزرگ بوده است.

 

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day