توسعه و تجاری‌سازی پهپاد مینیاتوری توسط ارتش آمریکا
۲۰ تیر ۱۴۰۰ توسعه و تجاری‌سازی پهپاد مینیاتوری توسط ارتش آمریکا

نیروی هوایی آمریکا، موفق به توسعه نوعی میکرو پهپاد پیشرفته شده که با شبیه‌سازی حرکات بیومکانیکی پرندگان و حشرات در حال پرواز و قابلیت مانور بسیار بالای آن‌ها، امکان نظارت بر عملیات دشمن و آگاهی از موقعیت در میادین نظامی را فراهم می‌سازد. مجوز بهره‌برداری از پتنت‌های مرتبط با این پهپاد پیشرفته، به تازگی در اختیار شرکت آمریکایی «Airion Health» قرار گرفته است.

بسیاری از افراد با شنیدن واژه پهپاد، به یاد کاربردهای نظامی پهپادهای جنگی در مأموریت‌های شناسایی و رصد اهداف می‌افتند. این در حالی است که امروزه پهپادها در طیف وسیعی از صنایع بکار گرفته شده و حتی آمار ثبت اختراع، حکایت از افزایش چهار برابری درخواست‌ها در این حوزه دارد که بر ارزش تجاری پهپادها و سرمایه‌گذاری وسیع شرکت‌های فناور برای توسعه و تجاری‌سازی این تجهیزات صحه می‌گذارد. در کنار کاربردهای تجاری وسیع و رایج برای حمل سفارشات، برخی ایده‌های نسبتاً عجیب، از جمله تقویت ارتباطات اینترنتی (فیسبوک)، حمل فنجان قهوه (IBM)، اسکی روی آب (آمازون) و تصویربرداری ویدئویی (سونی) هم برای پهپادها معرفی شده است. با وجود افزایش علاقه فناوران بزرگ و کوچک به پهپادها، ارتش و سایر نهادهای نظامی هم از توسعه این فناوری حیاتی غافل نشده‌اند. مثال بارز این موضوع، تلاش‌های چند ساله ارتش آمریکا برای طراحی و ساخت نوعی پهپاد مینیاتوری است که همچون حشرات، از دو بال مکانیکی برای پرواز در آسمان استفاده می‌کند.

تلفیق مهندسی، شیمی و زیست‌شناسی، یک سیستم ترکیبی با عملکرد بسیار بالا را نتیجه داده که در دو پتنت به شماره‌های «US 8700233» و «US 9428269» (به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ میلادی) معرفی و توصیف شده است. اما قضیه به همین نقطه ختم نشده و با توجه به نیاز ارتش آمریکا به ساخت یک نمونه کاملاً عملیاتی، موافقت‌نامه‌ای بین نیروی هوایی ارتش (به‌عنوان مالک و صاحب‌امتیاز فناوری) و شرکت «Airion Health» منعقد گردیده است. این توافقنامه صدور مجوز غیر انحصاری (PLA)، با هدف توسعه کاربردهای عملی فناوری برای ارتش و سپس تأمین منافع عمومی ناشی از تجاری‌سازی فناوری به امضا رسیده است. بر اساس این توافق، «Airion Health» موظف است تا ظرف مدت ۱۵ ماه، یک نمونه کاملاً عملیاتی از این پهپاد حشره‌ای تولید نماید.

شایان ذکر است که استراتژی ارائه مجوز بهره‌برداری از فناوری‌های موجود در سازمان‌های بزرگ و مطرح آمریکا، امری جدید نبوده و علاوه بر صنایع دفاعی، سازمان‌های بزرگ و حساس دیگری همچون ناسا هم، چنین رویکردی را برای سرعت دادن به جریان انتقال فناوری دنبال می‌کنند.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.