حلقه‌های هوشمند برای نظارت بر سلامت افراد
۲۶ تیر ۱۴۰۰ حلقه‌های هوشمند برای نظارت بر سلامت افراد

ثبت اختراع جدید فیت‌بیت (Fitbit) نشان می‌دهد که این شرکت فعال در حوزه پوشیدنی‌های هوشمند، در تلاش برای طراحی و توسعه نوعی حلقه نظارت بر سلامت کاربران است. این حلقه که مجهز به حسگرهای پیشرفته‌ای است، با اندازه‌گیری داده‌های مختلف بیومتریک، نظیر سطح اشباع اکسیژن خون (SpO2)، نبض، فشار خون، سطح گلوکز و ...، سلامت فرد را به شکل دقیق  و مستمر رصد می‌کند.

طی سال‌های اخیر، با پیشرفت‌های فنی صورت گرفته در حوزه الکترونیک، سنسورها و تجهیزات هوشمند و انعطاف‌پذیر، پوشیدنی‌های هوشمند به حوزه‌ای جذاب برای بسیاری از شرکت‌های فناور مبدل شده است. در حالی که ساعت‌های هوشمند به‌عنوان مثال خوبی از کاربرد پوشیدنی‌های هوشمند در حوزه‌های مختلف، از جمله سلامت و پزشکی مطرح می‌باشند، اما شاید بهترین نماد برای پیشرفت و توسعه این پوشیدنی‌ها، حلقه‌های هوشمند باشد. بکارگیری حلقه‌ها برای کاربردهای مختلف، به دلیل سهولت استفاده از آن‌ها و همچنین همراهی همیشگی با کاربر، توجه بسیاری از غول‌های فناوری را به خود جلب نموده است. اکو لوپ (Echo Loop) به‌عنوان نسل اول حلقه‌های هوشمند آمازون، اپل رینگ (Apple Ring) با قابلیت احراز هویت بیومتریک و کنترل انواع تبلت، کامپیوتر، تلویزیون و حتی خودرو و نیز حلقه تأمین انرژی سامسونگ، نمونه‌هایی از نوآوری‌های اخیر شرکت‌های فناور در این حوزه محسوب می‌شوند. در این بین، تازه‌ترین کاربرد حلقه‌های هوشمند که از سوی فیت‌بیت معرفی شده، استفاده از آن برای نظارت بر سلامتی کاربران است.

فیت‌بیت که متعلق به گوگل می‌باشد، در ثبت اختراع جدید خود، نوعی حلقه هوشمند برای اندازه‌گیری داده‌های بیومتریک کاربر معرفی نموده است. بنا بر اسناد این پتنت که در دسامبر ۲۰۲۰ میلادی به ثبت رسیده و به تازگی تحت شماره «US 20210169345»، از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا منتشر شده است، فیت‌بیت از انگشت انسان که متداول‌ترین عضو برای جمع‌آوری داده‌های بالینی است، به خوبی برای استخراج مجموعه‌ای از داده‌های مختلف بیومتریک استفاده نموده است. اصلی‌ترین ویژگی این حلقه، اندازه‌گیری پارامترهای مختلف سلامت به ویژهسطح اکسیژن خون کاربر بوده که به واسطه تاباندن نور روی پوست انگشت و رگ‌های خونی و به‌کارگیری یک دستگاه آشکارساز نوری در طرف دیگر انگشت، امکان‌پذیر می‌گردد.

فیت‌بیت مدعی است حلقه ابداعی این شرکت را می‌توان به راحتی در طول فعالیت‌های روزانه استفاده نموده و با توجه به عمر طولانی باتری که بسته به میزان استفاده، از چند روز تا چند هفته خواهد بود، داده‌های بیومتریک را به صورت کاملاً دقیق و در زمان واقعی اندازه‌گیری نمود. داده‌های جمع‌آوری شده توسط حلقه را می‌توان از طریق بلوتوث یا سیستم‌های ارتباطی دیگر، با دستگاه‌های خارجی (مثلاً شبکه بیمارستانی) به اشتراک گذاشت.

در ثبت اختراع فیت‌بیت، ایده استفاده از چند حلقه برای انگشتان مختلف دست هم مطرح شده که احتمالاً به کاربردهای متفاوت هر یک از حلقه‌ها اشاره دارد. اگر چه این پتنت تضمین‌کننده عرضه قریب‌الوقوع محصول نهایی به بازار نیست، اما به نظر می‌رسد که رقابتی مستقیم بین این شرکت و اورا هلث (Oura Health) در حال شکل‌گیری است. حلقه‌های هوشمند اورا که (Oura Ring) نام دارند، فعالیت‌های فیزیکی و کالری مصرفی کاربر در طول روز را ثبت نموده و در طول شب نیز، ضربان قلب، دمای بدن و خواب کاربر را کنترل می‌کند. جالب‌تر این‌که رقابت این دو فناور به همین نقطه ختم نمی‌شود. در حالی که اورا در حال مذاکره با «NBA» (لیگ بسکتبال حرفه‌ای آمریکا) برای رهگیری سلامت بازیکنان از طریق حلقه سلامت است، فیت‌بیت هم با همکاری دانشگاه استنفورد، یک پروژه تحقیقاتی پیرامون اندازه‌گیری فشار خون و بررسی کووید-۱۹ در بین ورزشکاران دانشگاهی آغاز نموده است. این رقابت شانه به شانه بین دو شرکت و سایر تلاش‌های فیت‌بیت برای توسعه پوشیدنی‌های خاصی مانند «Fitbit Ace 3» (نوعی پوشیدنی کودک محور برای رهگیری فعالیت و خواب کودک) و «Luxe» (ترکیبی از ویژگی‌های سلامت در یک پوشیدنی شبیه به جواهر)، نشان دهنده پتانسیل قابل توجه سلامت دیجیتال و توجه شرکت‌های فناور به این حوزه‌ می‌باشد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.