قرارگیری دوربین‌های پهپادی در نسل آتی گوشی‌های هوشمند
۲۸ تیر ۱۴۰۰ قرارگیری دوربین‌های پهپادی در نسل آتی گوشی‌های هوشمند

ویوو (Vivo)، سازنده چینی گوشی‌های هوشمند، در اندیشه طراحی و ساخت نوعی تلفن همراه پهپادی است. بنا بر ثبت اختراع جدید این غول نوپای صنعت تلفن همراه، نوعی پهپاد کوچک و جداشونده در گوشی‌های هوشمند تعبیه شده که برای ثبت تصاویر مختلف، به‌ویژه عکس‌های سلفی باکیفیت قابل استفاده می‌باشد.

امروزه تلفن‌های همراه، نه فقط یک دستگاه ارتباطی برای مکالمه با دیگران، بلکه یک تجهیز همه فن حریف به حساب آمده که کاربران از طریق آن در شبکه‌های اجتماعی حضور می‌یابند، اطلاعات مورد نیازشان را در موتورهای جستجو پیدا می‌کنند، وضعیت سلامت خود را چک می‌کنند و حتی احساسات مشتریان و وضعیت کسب‌وکارهایشان را ارزیابی می‌کنند. در این میان، یکی از مورد توجه‌ترین کاربردهای گوشی‌های تلفن همراه، ثبت خاطرات و وقایع از طریق گرفتن عکس و فیلم‌های باکیفیت است. کافی است که در یک حادثه یا مراسم عمومی، نگاهی به اطراف خود بیندازید تا خیل عظیمی از افراد گوشی به دست را ببینید که در حال ثبت عکس و فیلم می‌باشند. این به معنای یک فرصت ارزشمند برای شرکت‌های فعال در صنعت تلفن همراه است تا با توسعه قابلیت‌های محصولات خود در این حوزه، بازار مصرف را به خود جلب نمایند.

در کنار نوآوری‌های مرتبط با تعبیه دوربین‌های متعدد در گوشی‌های هوشمند و یا امکان عکسبرداری زیر آب، ویوو یک قدم فراتر رفته و ایده مهیج دوربین پهپادی را مطرح نموده است. در حال حاضر، استفاده از گوشی برای عکاسی و فیلمبرداری، به درجه‌ای از تکامل رسیده که تطبیق و جفت شدن تلفن‌های هوشمند با پهپادهای بیرونی برای تصویربرداری از زوایای گوناگون، کاملاً عادی به نظر می‌رسد. اما تصور این‌که یک پهپاد مینیاتوری درون خود گوشی بوده و در مواقع لازم به آسمان پرواز کند، کمی عجیب و غیرممکن به نظر می‌رسد!

درخواست جدید ویوو که در دسامبر سال ۲۰۲۰ میلادی، ذیل پیمان همکاری ثبت اختراع (PCT) به ثبت رسیده و به تازگی با شماره «WO 2021129778»، از سوی سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) منتشر شده است، یک دوربین پرنده را توصیف می‌کند که در پایین گوشی جای گرفته است. این تجهیز مربعی شکل که گوشه‌های گردی دارد، شامل چهار روتور، یک باتری مجزا و یک سیستم دوربین دوگانه همراه با سه سنسور مادون قرمز است که در یک گوشی با صفحه نمایش متوسط جای می‌گیرد. به عبارت بهتر، کاربر بدون نیاز به در دست داشتن یک گوشی بسیار بزرگ با ظاهر غیر معمولی، می‌تواند دوربین پهپادی خود را خارج نموده و تصاویر بدیع و منحصربه‌فردی از خود یا محیط پیرامون ثبت نماید.

گفتنی است، ثبت این پتنت به معنای تجاری‌سازی قطعی دوربین پهپادی نبوده و به نظر می‌رسد در کنار ایده خلاقانه و مزیت‌های تجاری آن، مجموعه‌ای از چالش‌های فنی هم بر سر راه ویوو وجود دارد. برای مثال، برد محدود پهپاد و تأمین انرژی آن بسیار مهم خواهد بود. علاوه بر این، کنترل چنین تجهیز کوچکی بسیار دشوار بوده و شکنندگی تجهیزات سوار شده بر روی آن هم، بر مشکلات می‌افزاید. باید منتظر ماند و سرانجام این ایده متفاوت و هیجان‌انگیز را به نظاره نشست.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day