هنگامی که صحبت از نوآوری در صنعت خودرو میشود، اغلب نام تسلا به ذهن خطور میکند. با این وجود، اگر نوآوری را با استناد به ثبت اختراع بهعنوان یک ابزار رایج و استاندارد اندازهگیری ارزیابی کنیم، فاصله تسلا با رهبران صنعت بسیار دورتر از چیزی است که انتظار داریم. بنا بر برآوردهای ونر شیپلی (Venner Shipley) که یک شرکت انگلیسی فعال در حوزه مالکیت فکری است، از سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون، ده خودروساز نوآور جهان، به رهبری تویوتا، بیش از ۱/۲۵ میلیون پتنت به ثبت رساندهاند.
طی یک دهه اخیر، تولیدکنندگان جهانی صنعت خودرو، مجموعه وسیعی از پیشرفتهای فنی را به مشتریان عرضه نمودهاند که شاید مثالهای بارز آن، فناوریهای هدایت خودکار و همچنین خودروهای الکتریکی باشد. به موازات این روند، تعداد پتنتهای به ثبت رسیده در این حوزه هم روز به روز در حال افزایش است. ونر شیپلی، با بررسی دادههای ثبت اختراع و استخراج تعداد پتنتهای به ثبت رسیده توسط هفده خودروساز برتر جهان، اقدام به معرفی نوآورترین خودروسازان نموده است. بر این اساس، تویوتا با بیش از ۳۸۴ هزار درخواست ثبت اختراع، در صدر خودروسازان نوآور جهان قرار گرفته و هیوندای با حدود ۱۸۴ هزار و شرکت آمریکایی فورد با ۱۶۷ هزار مورد، با اختلافی قابل توجه، در ردههای دوم و سوم ایستادهاند. جدول ۱، ده خودروساز نوآور جهان را معرفی مینماید.
جدول ۱- ده خودروساز برتر از منظر فعالیتهای ثبت اختراع طی سالهای ۲۰۱۱ الی ۲۰۲۰
لازم به تأکید است که در این ردهبندی، مجموع درخواستهای به ثبت رسیده طی سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ میلادی مورد توجه قرار گرفته و علاوه بر آمار تجمیعی درخواستهای ثبت اختراع هر شرکت، جایگاه خودروسازان از منظر تعداد پتنتهای مرتبط با خودروهای الکتریکی و خودروهای خودران نیز ارائه شده است. بر این اساس، تویوتا با ۱۲۶ هزار درخواست ثبت اختراع، در رده نخست متقاضیان برتر در حوزه خودروهای الکتریکی قرار گرفته و شرکتهای فورد و هیوندای هم به ترتیب با ۶۰ هزار و ۵۵ هزار درخواست، در ردههای بعدی جای دارند. نکته جالب توجه در این فهرست، عدم حضور پژو در بین ده خودروساز برتر و جایگزینی آن با رنو، دیگر خودروساز فرانسوی است. جدول 2، ده خودروساز برتر از منظر فعالیتهای ثبت اختراع در حوزه خودروهای الکتریکی را معرفی نموده است.
جدول ۲- ده خودروساز برتر از منظر فعالیتهای ثبت اختراع در حوزه خودروهای الکتریکی
در ارتباط با فناوریهای هدایت خودکار وسایط نقلیه نیز، فورد با ۱۴ هزار درخواست ثبت اختراع، در رده نخست قرار گرفته و شرکتهای تویوتا و هوندا به ترتیب با ۱۳ هزار و ۴ هزار درخواست، در تعقیب آن میباشند. ویژگی مشهود فناوریهای هدایت خودکار، تعداد ثبت اختراعات به نسبت کمتر این حوزه در مقایسه با خودروهای الکتریکی است که با توجه به نوظهور بودن این فناوریها، منطقی به نظر میرسد. در جدول ۳، ده خودروساز برتر از منظر فعالیتهای ثبت اختراع در حوزه فناوریهای هدایت خودکار معرفی شدهاند.
جدول ۳- ده خودروساز برتر از منظر فعالیتهای ثبت اختراع در حوزه خودروهای خودران