رشد ۳۰ درصدی تمایل فناوران خارجی برای حضور در بازار چین
۰۲ مرداد ۱۴۰۰ رشد ۳۰ درصدی تمایل فناوران خارجی برای حضور در بازار چین

بنا بر اعلام دفتر مالکیت فکری چین (CNIPA)، طی شش ماه ابتدایی سال جاری میلادی، استقبال شرکت‌های فناور خارجی از ثبت اختراع در این کشور، افزایش قابل توجهی را تجربه نموده است. بر این اساس، ۵۴ هزار درخواست جدید توسط متقاضیان خارجی در چین به ثبت رسیده که در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال قبل، رشد ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد. این روند صعودی، اعتماد بیشتر فناوران خارجی نسبت به فضای کسب‌وکار در چین و بهبود سطح حفاظت از نوآوری‌ها در این کشور را نشان می‌دهد.

طی سال‌های اخیر، چین به یکی از بزرگ‌ترین بازیگران دنیای مالکیت فکری مبدل شده است. همگام با رشد اقتصادی اعجاب‌انگیز این کشور که بازارهای جهانی را مملو از تولیدات چینی نموده، سیستم‌های مالکیت فکری ملی و بین‌المللی هم، تحت تأثیر فعالیت‌های گسترده مخترعین و نوآوران چینی قرار گرفته است. در این میان، یکی از انتقاداتی که همواره به فناوران چینی وارد شده، تقلید و کپی‌برداری از محصولات دیگران و عرضه نمونه‌های تقریباً برابر با اصل آن‌ها به بازار بوده است. شاید این انتقاد در دهه‌های قبل وارد بود، اما به نظر می‌رسد که این کشور قدرتمند، توانسته شعار «از تقلید تا نوآوری» را با موفقیت محقق ساخته و پس از تمرکز بر مهندسی معکوس و بی‌توجهی عامدانه به حقوق مالکیت فکری، راه نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان را در پیش گرفته است. بدیهی است که در این سیاست جدید، مالکیت فکری و حفاظت از نوآوری‌‌ها، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود.

نتیجه این رویکرد دولتمردان چینی، تقویت رژیم مالکیت فکری در این کشور و تشویق شرکت‌های محلی به ثبت اختراعات و نوآوری‌های خود بوده است. به موازات این اقدام، بر حضور شرکت‌های فناور خارجی جهت تعاملات بیشتر فناورانه با شرکت‌های محلی و تسهیل فرآیند انتقال فناوری و دانش فنی به آن‌ها هم تأکید زیادی شده است. با گزارش جدید «CNIPA»، به نظر می‌رسد که این هدف هم در حال محقق شدن است. بنا بر بیانیه رسمی این نهاد، در نیمه اول سال ۲۰۲۱ میلادی، مجموعاً ۵۴۰۰۰ پتنت از سوی متقاضیان خارجی به ثبت رسیده که حاکی از افزایش 30 درصدی نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته می‌باشد. لازم به تأکید است که این روند صعودی، به فعالیت‌های ثبت اختراع محدود نبوده و سایر حقوق مالکیت فکری را هم شامل می‌شود. برای مثال، تعداد علائم تجاری به ثبت رسیده توسط شرکت‌های خارجی طی شش ماهه نخست سال جاری نیز، تقریباً ۹۰ هزار مورد بوده که نسبت به سال قبل، افزایش ۷/۵ درصدی را نشان می‌دهد.

یکی از نکات جالب، افزایش چشمگیر حضور متقاضیان آمریکایی بری ثبت اختراع در چین است. طبق آمار انتشار یافته از سوی، تعداد درخواست‌های ثبت اختراع و علائم تجاری متقاضیان آمریکایی در نیمه سال جاری میلادی، به ترتیب ۳۵ و ۸/۹ درصد افزایش یافته که از میانگین رشد این دو شاخص بالاتر است. به عبارت بهتر، حتی شرکت‌های آمریکایی هم به رغم تضادهای تجاری بین دو کشور و مشکلات پدید آمده برای شرکت‌هایی همچون هوآوی، به فضای کسب‌وکار چین اعتماد کرده و مایل به حضور گسترده‌تری در بازار بزرگ و جذاب این کشور می‌باشند.

گفتنی است، مجموع درخواست‌های ثبت اختراع و علائم تجاری چین طی شش ماه نخست سال ۲۰۲۱ میلادی، به ترتیب برابر با ۳۳۹ هزار و ۳/۷۲ میلیون بوده است. این آمار، بیانگر آن است که حتی اپیدمی کووید-۱۹ و محدودیت‌های ناشی از آن هم نتوانسته اقتصاد رو به رشد چین را متوقف نموده و روند شتابان فعالیت‌های مالکیت فکری در این کشور ادامه دارد.

پربازدید‌ترین‌ها

نشست افتتاحیه فن‌تز
۵ اسفند ۱۴۰۲

نشست افتتاحیه فن‌تز

فراخوان حمایت از تجاری سازی پایان‌نامه‌های حیطه مواد و صنایع معدنی (فن‌تر مواد) و حمایت از ایده‌ها و طرح‌های فناورانه

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در حاشیه بیست‌ و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران
۳۰ بهمن ۱۴۰۲

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در حاشیه بیست‌ و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در خصوص چالش‌های نظام اختراعات و توسعه فناوری در کشور در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا)

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران
۲ اسفند ۱۴۰۲

همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران

نخستین همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران ۲۹ بهمن ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.