اختراع یک نوجوان خلاق برای مقابله با آتش‌سوزی منازل
۰۴ مرداد ۱۴۰۰ اختراع یک نوجوان خلاق برای مقابله با آتش‌سوزی منازل

یک نوجوان هندی- آمریکایی، موفق به اختراع یک سیستم خودکار مهار آتش شده است. این اختراع جالب و کاربردی که در واکنش به آتش‌سوزی‌های گسترده در محل زندگی این نوجوان توسعه یافته، متشکل از یک مکانیسم بازدارنده است که با فعال‌سازی خودکار در زمان تشخیص آتش‌سوزی، امکان مهار آتش را فراهم می‌کند.

آرول ماتور (Arul Mathur) که یک دانش‌آموز دبیرستانی است، مدعی است که اختراع جدیدش، مقابله با آتش‌سوزی را آسان‌تر می‌کند. دستگاه ابداعی آرول که «FACE» یا «Fire Activated Canister Extinguisher» نام دارد، با الهام از فاجعه آتش‌سوزی خلیج سانفرانسیسکو در سال ۲۰۱۸ توسعه یافته و نوعی دستگاه خودکار مهار آتش محسوب می‌شود. به گفته این مخترع نوجوان، هنگامی که «FACE» در مکان‌های استراتژیک قرار گیرد، از سوختن خانه‌ها در هنگام آتش‌سوزی جلوگیری نموده و از تحمیل خسارت‌های برگشت‌ناپذیر جلوگیری می‌کند.

داستان خلق و توسعه این اختراع بسیار جالب است. آرول تا هشت سالگی در نیوجرسی زندگی می‌کرد، جایی که آتش‌سوزی در آن زیاد رخ نمی‌دهد. اما قصه از زمانی آغاز شد که در سال ۲۰۱۲ میلادی، وی به همراه خانواده‌اش به کالیفرنیا رفتند. اخبار تلویزیون، روزنامه‌های محلی و حتی مکالمات والدینش، به آتش‌سوزی‌های گاه و بیگاه و خرابی‌های ناشی از آن اشاره داشت. آرول در این خصوص می‌گوید: «با وجود این اخبار، من هنوز هم فکر می‌کردم که موضوع آتش‌سوزی، از من و خانواده‌ام دور بوده و ما را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. اما هرچه بزرگ‌تر شدم، درک بیشتری از شدت آتش‌سوزی‌ها در کالیفرنیا و خسارت‌های وارده به ساکنین پیدا می‌کردم. من در مورد صدها هزار نفری می‌شنیدم که مجبور به تخلیه خانه‌های خود برای فرار از آتش‌سوزی می‌شدند. اما هرگز فکر نمی‌کردم که روزی من هم یکی از همین افراد باشم».

سرانجام در تابستان ۲۰۱۹، یک آتش‌سوزی بزرگ و سریع در ۱۰ مایلی محل زندگی آرول رخ داد و او و خانواده‌اش، مجبور به تخلیه خانه شدند. وی در توصیف این آتش‌سوزی و شکل‌گیری ایده‌اش می‌گوید: «خوشبختانه با شجاعت و کوشش‌ سازمان آتش‌نشانی محلی، آتش مهار شد و خانه ما نجات یافت. اما بسیاری افراد به اندازه ما خوش‌شانس نبودند. تنها در اکتبر ۲۰۱۹، دویست هزار کالیفرنیایی مجبور شدند تا خانه‌های خود را بر اثر آتش‌سوزی تخلیه کنند. در آن لحظات، تنها یک سؤال به ذهنم می‌آمد. چگونه ممکن است یک آتش‌سوزی محدود، گسترده شده و صدها خانه را ویران کند؟ من باید کاری در این باره انجام می‌دادم».

در جستجو برای پاسخ این پرسش، تحقیقات آرول پیرامون وسیع شدن آتش‌سوزی‌ها به اینجا رسید که آتش‌نشانان کمی دیر در جریان قرار می‌گیرند. به عبارت دیگر، آن‌ها زمانی از وقوع آتش‌سوزی خبردار می‌شوند که آتش از کنترل خارج شده است. این همان نقطه عطف در طراحی و مهندسی «FACE» بود. وی با خود استدلال کرد که با ایجاد نوعی سیستم خودکار برای مهار آتش، افراد نیازی به آتش‌نشانان نداشته و می‌توانند از املاک و خانه‌های خود محافظت کنند. وی برای توسعه و تجاری‌سازی ایده خود، یک کمپین جذب سرمایه در «Kickstarter» راه‌اندازی نموده که نزدیک به ۱۰ هزار دلار تأمین شده است (بیش از دو برابر هدف ۵۰۰۰ دلاری اولیه).

گفتنی است، آرول ماتور با کمک گرفتن از متخصصین صنعت، از جمله مهندسین مکانیک، شیمی و طراحان حرفه‌ای، نمونه اولیه محصول خود را تولید نموده و ضمن ثبت آن در سیستم پتنت، اطمینان دارد که این تجهیز خانگی، می‌تواند بسیاری از ساکنین کالیفرنیا را از آتش‌سوزی‌های گسترده نجات دهد. این تجهیز، گرمای شدید را با استفاده از سنسورهای تعبیه شده تشخیص داده و هنگامی که در معرض آتش قرار می‌گیرد، آب‌پاش‌های آن فعال شده و مایع خاموش‌کننده آتش را در شعاع ۴ تا ۵ فوتی و با زاویه ۳۶۰ درجه می‌پاشد. نکته کلیدی، عدم نیاز به اتصال به منبع آب و مداخله انسانی برای آغاز کنترل آتش است که همین ویژگی‌ها، آن را به یک گزینه کارآمد مبدل می‌سازد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.