کاهش ۳۰ درصدی هزینه استخراج لیتیوم توسط تسلا
۰۵ مرداد ۱۴۰۰ کاهش ۳۰ درصدی هزینه استخراج لیتیوم توسط تسلا

پیش‌بینی‌های ایلان ماسک مبنی بر توسعه چشمگیر فناوری‌های باتری، با ثبت اختراع جدید تسلا در زمینه استخراج لیتیوم، به واقعیت نزدیک‌تر شده است. در فناوری جدید تسلا، از نمک خوراکی یا «Table Salt» (نوعی نمک تصفیه شده حاوی ۹۷ تا ۹۹ درصد کلرید سدیم) برای افزایش نرخ بهره‌وری استخراج لیتیوم از سنگ معدن استفاده می‌شود.

یکی از مهم‌ترین اولویت‌های توسعه‌ای تسلا، بهبود فناوری‌های مرتبط با باتری خودروهای الکتریکی، اعم از ذخیره‌سازی بیشتر، کاهش زمان شارژ و افزایش طول عمر آن‌ها بوده است. تلاش برای طراحی و ساخت باتری‌هایی با طول عمر یک میلیون مایلی، ثبت پتنت‌های متعدد و البته تملک استارت‌آپ‌های فعال در این حوزه، بخشی از استراتژی تسلا برای تحقق این هدف محسوب می‌شود. جدیدترین نوآوری تسلا برای بهبود و تقویت جایگاه خود در صنعت باتری، کارآمدسازی فرآیند استخراج لیتیوم است که با استفاده از نمک خوراکی صورت می‌گیرد!

درخواست جدید تسلا که ذیل پیمان همکاری ثبت اختراع (PCT) به ثبت رسیده و به تازگی با شماره پتنت «WO 2021138345» انتشار یافته است، دقیقاً همان چیزی است که ایلان ماسک در رویداد سالانه باتری (Battery Day Event) به آن اشاره نمود. وی در ارائه خود، اسلایدی تحت عنوان «دسترسی به لیتیوم بیشتر» به نمایش گذاشت و به‌طور خلاصه، از ایده استفاده از نمک خوراکی برای استخراج لیتیوم از سنگ معدن صحبت کرد. ایلان ماسک در توضیح فناوری این شرکت می‌گوید: «بهترین روش برای استخراج لیتیوم و انجام آن به روشی سازگار با محیط‌زیست چیست؟ ما به جای روشی که همیشه انجام داده‌ایم، به بررسی پرداخته و دریافتیم که می‌توان از نمک خوراکی (کلرید سدیم) برای استخراج لیتیوم از سنگ معدن استفاده کرد. قبلاً هیچ کسی این کار را نکرده است». با وجود ابهامات این ایده در آن زمان، ثبت اختراع اخیر تسلا نشان می‌دهد که این شرکت، به پیشرفت‌های قابل‌توجهی در این زمینه دست یافته است.

عنوان ثبت اختراع جدید تسلا، «استخراج انتخابی لیتیوم از مواد معدنی» بوده و همان ایده اولیه ایلان ماسک را با جزئیات بیشتری توضیح می‌دهد. به گفته درو باگلینو (Drew Baglino)، معاون ارشد مهندسی تسلا، این فناوری می‌تواند هزینه استخراج لیتیوم را بیش از ۳۰ درصد کاهش دهد. وی در این خصوص اظهار  داشته: «تسلا این فرآیند جدید استخراج را توسعه داده و آزمایش نموده است. این فناوری، منجر به کاهش ۳۳ درصدی هزینه لیتیوم خواهد شد».

باید منتظر ماند و سرانجام این ایده جالب را در کنار سایر نوآوری‌های تسلا برای بهبود فناوری باتری مشاهده نمود. فارغ از تجاری‌سازی قریب‌الوقوع این پتنت یا پیوستن آن به انبوه پتنت‌های تجاری‌سازی نشده این شرکت، انتشار این درخواست و در دسترس قرار گرفتن آن برای عموم نوآوران و علاقه‌مندان به حوزه باتری، می‌تواند شانس بهبود عملکرد فناوری‌های فعلی را دوچندان نماید.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.