رشد سه برابری درآمدهای اریکسون در پی توافق با سامسونگ
۱۱ مرداد ۱۴۰۰ رشد سه برابری درآمدهای اریکسون در پی توافق با سامسونگ

به موازات توافق جدید اریکسون با سامسونگ، جهش بزرگی در درآمدهای این غول فناوری سوئدی پدید آمده است. گزارش مالی سه ماهه دوم اریکسون که به تازگی منتشر شده، یک افزایش تقریباً سه برابری، از ۹۴ میلیون دلار به ۲۶۷ میلیون دلار را نشان می‌دهد. این آمار و اظهارات مدیران شرکت، بیانگر اهمیت مبادلات پتنت در سبد درآمدی اریکسون است.

مجموع درآمدهای صدور مجوز اریکسون در سال جاری میلادی، ۳/۱۴ میلیارد کرون (۳۶۱ میلیون دلار) بوده که به گفته کارل ملاندر (Carl Mellander)، مدیر مالی این شرکت، تا پایان سال می‌تواند به ۷ میلیارد کرون (تقریباً ۸۰۶ میلیون دلار) افزایش یابد. وی با تأکید بر روندی رو به رشد در سه ماهه سوم امسال، در توضیح این پیش‌بینی، به دلایلی همچون تقویت ارزش کرون در برابر دلار آمریکا، انقضای برخی قراردادهای صدور مجوز که هم‌اکنون در مرحله مذاکرات مجدد هستند و درآمدهای ناشی از فروش پتنت اشاره می‌کند.

اگر این افزایش قابل توجه درآمدهای اریکسون را در کنار خروج این شرکت از دعوی حقوقی گسترده با سامسونگ بگذاریم، موضوع جالب‌تر و قابل توجه‌تر خواهد بود. این دعوی جنجالی که از دسامبر ۲۰۲۰ و با شکایت اریکسون از سامسونگ در دادگاه منطقه‌ای تگزاس آغاز شد، کم‌کم به سایر ایالات آمریکا و سپس کشورهای اروپایی و حتی چین هم توسعه یافت. حل‌وفصل این پرونده حقوقی را می‌توان یک گام بزرگ برای دو شرکت دانست. بورژه اکهولم (Börje Ekholm)، مدیرعامل اریکسون، در این خصوص می‌گوید: «توافق جدید با سامسونگ، ارزش قابل توجه سبد پتنت ما را تأیید می‌کند. ما با این توافقنامه، در موقعیت خوبی قرار گرفته و انتظار داریم که در آینده، شاهد تمدید قراردادهای دیگر و امضای توافقنامه‌های جدید صدور مجوز باشیم».

اشاره اکهولم به تمدید قراردادها و عقد موافقت‌نامه‌های جدید، به فعالیت‌های چشمگیر کریستینا پیترسون (Christina Petersson)، مدیر مالکیت فکری اریکسون و تیمش اشاره دارد که به دنبال افزایش فرصت‌های پیش رو، به‌ویژه در حوزه «5G» می‌باشند. گفتگوهای آتی با هوآوی و اپل، بخشی از این تلاش‌ها است که می‌تواند مسیر درآمدزایی اریکسون از سبد دارایی‌های فکری خود را هموارتر از حال حاضر نماید. کارل ملاندر، در این خصوص ابراز داشته: «من اطمینان دارم که این موقعیت و پیشگامی ما در فناوری 5G، زمینه لازم برای رشد درآمدهای مبتنی بر مالکیت فکری و حرکت به سمت جلو را فراهم می‌کند».

گفتنی است که اریکسون، اخیراً موفق به خاتمه دادن به اختلافات طولانی‌مدت خود با «TCL» نیز شده است. این دعوی قدیمی که در زمینه تلفن‌های هوشمند بود، از سال ۲۰۱۴ میلادی و با شکایت «TCL» مبنی بر غیرعادلانه بودن حق امتیاز درخواستی اریکسون در قراردادهای صدور مجوز آغاز شد. با صدور چندین باره احکام قضایی و نقض آن‌ها در دادگاه‌های تجدیدنظر، بالاخره دو شرکت توانستند به یک توافق پشت پرده رسیده و در خارج از راهروهای دادگاه، مشکل را حل کنند. حل‌و‌فصل این دو پرونده حقوقی، نشان می‌دهد که تیم مالکیت فکری اریکسون، تصمیم دارند تا با تعدیل تنش‌های موجود، بر بهره‌برداری از فرصت‌های پیش رو، به‌ویژه در حوزه فناوری «5G» متمرکز شوند.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day