ابتکار آمازون برای تحویل سفارشات به کمک ربات‌های هوشمند
۱۲ مرداد ۱۴۰۰ ابتکار آمازون برای تحویل سفارشات به کمک ربات‌های هوشمند

آمازون در ادامه تلاش‌های خود برای توسعه ناوگان تحویل سفارشات، ربات‌های خودرانی ابداع نموده که قابلیت حمل و تحویل سفارشات را دارند. در این سیستم، خودروی حامل بار، تا مسیری نزدیک به محل تحویل بسته به پیش رفته و از آنجا، حمل بار توسط این ربات‌های کوچک و هوشمند انجام می‌گیرد. آمازون برای عملیاتی نمودن استفاده از این ربات‌ها، مجموعه‌ای از فناوری‌های پیشرفته و سیستم‌های کنترلی را در ون‌های حمل بار خود تعبیه نموده است.

یکی از مهم‌ترین تغییر و تحولات سال‌های اخیر، پیشرفت اینترنت و ظهور بسیاری از خدمات آنلاین، از جمله خرید از راه دور از فروشگاه‌های مختلف است. این روند که با شیوع اپیدمی کووید-۱۹ و لزوم رعایت محدودیت‌های اجتماعی تشدید شده، فرصت بی‌نظیری برای کسب‌وکارهای فعال در تجارت الکترونیک پدید آورده که بی‌شک، گل سرسبد آن‌ها، شرکت مشهور آمازون است. اما این بازار رو به گسترش، نیازمند ناوگانی بزرگ و کارآمد برای تحویل سفارشات کاربران است. از همین رو، آمازون و رقبایی همچون والمارت، به‌منظور افزایش بهره‌وری، کاهش زمان تحویل و کاهش هزینه‌ها، سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی برای توسعه نوآوری‌های جدید دارند. بررسی پتنت‌های به ثبت رسیده از سوی آمازون، نشان می‌دهد که این شرکت، ایده‌های زیادی در این زمینه مطرح نموده که عمدتاً مبتنی بر سرویس‌های پهپادی و کنترل از راه دور می‌باشند. کامیون‌های خودران، تحویل هوایی سفارشات از طریق پهپاد و چتر نجات و حتی سیستم‌های کنترل و فرماندهی متحرک پهپادها (در آسمان، کشتی و قطار)، مثال‌هایی از تلاش‌های آمازون برای ساده‌تر کردن فرآیند تحویل سفارشات می‌باشند. با این حال، پتنت اخیر این شرکت، کمی متفاوت‌ بوده و ایده جدیدی را برای حمل سفارشات کاربران پیشنهاد می‌دهد.

بنا بر اسناد ثبت اختراع جدید آمازون که در ژانویه ۲۰۲۰ در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و به تازگی با شماره «US 20210209543» انتشار یافته است، بسته‌ها توسط یک ون تحویل سفارشات و با راننده انسانی حمل شده و در فواصل نزدیک به خانه مشتری، از یک ربات خودران برای تحویل نهایی آن‌ها استفاده می‌شود. این ربات هوشمند، مجهز به فناوری جهت‌یابی و دوربین‌های پیشرفته‌ای است که با استفاده از آن‌ها، داده‌های مختلف (مانند موانع پیش رو، پله‌ها و حتی حضور سگ در حیاط خانه) را به ون ارسال می‌کند. تاکنون، فرض بر این بود که ربات‌های تحویل سفارشات، یک جایگزین ارزان‌تر برای استخدام نیروی انسانی بوده و می‌توانند جایگزینی کامل با نیروی انسانی را عملیاتی نمایند. با این وجود، به نظر می‌رسد که آمازون، به دنبال یک راه‌حل جدید و ترکیبی برای رفع این چالش است. البته بی‌شک استفاده ترکیبی از این ایده با دیگر ابزارهای در دسترس آمازون، از جمله استفاده از پهپادها هم، می‌تواند این ربات‌ها را به گزینه‌هایی بسیار مطلوب و منحصربه‌فرد تبدیل کند.

لازم به ذکر است که ون‌های توصیف شده در پتنت آمازون، مجهز به فناوری‌های مختلفی می‌باشند. برای مثال، هنگامی‌که ون به خانه مشتری نزدیک می‌شود، با استفاده از پردازنده مرکزی خود، خانه و نمای خارجی را اسکن نموده تا مسیر بهینه برای ربات را مشخص نماید. در ادامه، ربات از خودرو خارج شده و پس از حرکت در خیابان و رسیدن به ورودی منزل، بسته را تحویل می‌دهد. در این بین، اطلاعات به صورت مستمر برای ون ارسال شده و به‌روزرسانی‌های لازم نیز، در اختیار ربات قرار می‌گیرد.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day