متهم شدن اپل به نقض پتنت در فروش بطری‌های آب هوشمند
۱۳ مرداد ۱۴۰۰ متهم شدن اپل به نقض پتنت در فروش بطری‌های آب هوشمند

فروش بطری‌های آب هوشمند توسط اپل، پای این شرکت را به یک دعوی جدید نقض پتنت باز نموده است. شاکی این پرونده جالب، شرکت حقوقی «Xenniel IP» است که با تکیه بر دو پتنت خود، فروش بطری‌های هوشمند در فروشگان آنلاین اپل را مصداق نقض پتنت می‌داند.

امروزه تجهیزات هوشمندی همچون تلفن‌های همراه و ساعت‌ها، کاربردهایی فراتر از یک دستگاه ارتباطی ساده دارند. یکی از محبوب‌ترین و جدیترین کاربردهای تعریف شده برای این دستگاه‌ها، سلامت دیجیتال است که با توجه به بازار بسیار بزرگ، به عرصه‌ای جدید از رقابت غول‌های مختلفی نظیر اپل، سامسونگ، گوگل و ... تبدیل شده است. ارتودنسی دیجیتال، کشف بیماری‌های پوستی و سیستم‌های هوشمند مختلف برای نظارت بر سلامت افراد، مثال‌هایی از فناوری‌های توسعه یافته در این خصوص می‌باشند. در میان رقبای فعال در توسعه و تجاری‌سازی فناوری سلامت دیجیتال، اپل را می‌توان یکی از پیشگامان بازار دانست که با نوآوری‌های پیاپی و توسعه کاربردهای مختلف ارزیابی سلامت در آیفون و آیواچ، خود را به‌عنوان رهبر بالقوه این صنعت ۱۵ میلیارد دلاری مطرح نموده است. فناوری‌هایی همچون کنترل و درمان بیماری پارکینسون و اندازه‌گیری فشار خون توسط ساعت هوشمند اپل، تنها نمونه‌هایی از دستاوردهای اپل می‌باشند. بطری‌های هوشمند «HidrateSpark» که در فروشگاه آنلاین اپل عرضه شده و قابلیت اتصال به آیواچ و ارائه اطلاعاتی مفید در خصوص وضعیت مصرف مایعات توسط کاربر دارد، نمونه جدیدی از قابلیت‌های این شرکت فناور برای ارزیابی سلامت کاربران می‌باشد. البته این بطری‌ها توسط خود اپل توسعه نیافته و در نتیجه یک همکاری فناورانه و با توجه به قابلیت ارتباط آن‌ها با ساعت هوشمند، در فروشگاه این شرکت فناور عرضه می‌گردند.

این بطری‌ هوشمند، با اندازه‌گیری و کنترل نرخ مصرف مایعات و انتقال اطلاعات به آیواچ‌، امکان کنترل میزان آب مصرفی روزانه کاربر و نظارت بر سلامت وی را فراهم می‌کند. این بطری‌ها که با قیمت‌های ۴۹ تا ۶۹ دلار به فروش می‌رسند، پای اپل را به دعوی جدیدی باز نموده است. «Xenniel IP»، مدعی است که فروش این بطری‌ها، دو پتنت متعلق به این شرکت با شماره‌های «US 9792409» و «US 10664571» را نقض نموده است.

در اسناد پتنت‌های یاد شده که به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ میلادی به ثبت رسیده و در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۰ نیز گواهی ثبت اختراع به آن‌ها اختصاص یافته، دو فرد به نام‌های «Kathryn  Wernow» و «Howard Wernow»، در جایگاه مخترعین پتنت و مالکین اولیه آن‌ها معرفی شده‌اند. هر دو پتنت یاد شده، بطری‌های ورزشی آبی را معرفی نموده‌اند که قابلیت برقراری ارتباط با کاربر را دارا می‌باشند. این پتنت‌ها، در تاریخ شانزدهم ژانویه ۲۰۲۰ میلادی، به «Xenniel IP» واگذار شده و نام این شرکت، به عنوان مالک آن‌ها درج شده است. با توجه به ماهیت شرکت مذکور و مدل کسب‌وکار مبتنی بر عدم ورود مستقیم به بهره‌برداری از پتنت، به نظر می‌رسد که اپل باز هم با یک باج‌گیر پتنت مواجه شده است.

لازم به ذکر است که پتنت‌های مذکور، نوعی بطری آب ورزشی را توصیف می‌کنند که با اتصال به یک دستگاه هوشمند، معیارهای سلامت، مانند میزان مصرف آب را کنترل می‌کنند. مطابق با شکایت صورت گرفته، اپل با عرضه بطری‌های آب «HidrateSpark»، به دنبال نوعی آزمایش داخلی محصول بوده و ناقض این پتنت‌ها به حساب می‌آید. باید منتظر ماند و واکنش اپل به این شکایت جدید را به نظاره نشست.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day