رشد دعاوی ثبت اختراع آمریکا در سال ۲۰۲۱
۱۶ مرداد ۱۴۰۰ رشد دعاوی ثبت اختراع آمریکا در سال ۲۰۲۱

گزارش‌ها حاکی از روند صعودی دعاوی ثبت اختراع در دادگاه‌های منطقه‌ای آمریکا است. با نگاهی به آمار دعاوی در نیمه اول سال جاری میلادی، پیش‌بینی می‌شود که حدود ۴۰۳۴ پرونده جدید در سال ۲۰۲۱ به ثبت رسیده که در مقایسه با ۳۷۷۷ پرونده سال قبل، افزایش ۶/۸ درصدی را نشان می‌دهد.

با افزایش استقبال مخترعین و شرکت‌های فناور از سیستم پتنت و روند صعودی درخواست‌های به ثبت رسیده در اقصی نقاط جهان، دعاوی حقوقی مرتبط با نقض پتنت نیز افزایش قابل توجهی یافته است. بررسی دقیق‌تر آمار شکایات ثبت شده در دادگاه‌های منطقه‌ای آمریکا به‌عنوان یکی از سیستم‌های معتبر پتنت در جهان، یک روند صعودی را نشان می‌دهد. مطابق با شکل ۱، در حالی‌که بیشترین تعداد دعاوی مربوط به سال ۲۰۱۵ با ۵۸۳۸ پرونده بوده است، اما این روند با کاهش نسبی در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹، به ۳۳۴۷ مورد رسیده است. با این حال، بررسی‌ها حکایت از آن دارد که این روند مجدد رو به افزایش رفته و در سال ۲۰۲۱، به ۴۰۳۴ پرونده خواهد رسید.

 

روند دعاوی پتنت آمریکا در سال‌های مختلف

شکل ۱- روند دعاوی پتنت آمریکا در سال‌های مختلف

 

شایان ذکر است که این دعاوی، هم از سوی شرکت‌های تولیدی و هم «NPE»ها (نهادهایی که هدفشان بهره‌برداری مستقیم از پتنت نبوده و بیشتر بر درآمدزایی از طریق صدور مجوز تکیه می‌کنند)، به ثبت رسیده که شکل ۱، سهم هر یک از آن‌ها را نشان می‌دهد. طیف وسیعی از شرکت‌ها و نهادهای تحقیقاتی را می‌توان به‌عنوان «NPE» طبقه‌بندی نمود که دانشگاه‌ها به‌عنوان سوی مثبت طیف و باج‌گیران پتنت به‌عنوان سوی منفی طیف، مشهورترین آن‌ها به شمار می‌روند. بررسی حوزه‌های فعالیت «NPE»ها نشان می‌دهد که این بازیگران در نیمه ابتدایی سال جاری میلادی، به تجارت الکترونیک و نرم‌افزار، شبکه، لوازم الکترونیکی و کامپیوترهای شخصی علاقه‌مندی بیشتری داشته‌اند. در عین حال، بیشترین جهش مرتبط با خدمات مالی بوده که با رشد ۱۷۱ درصدی همراه بوده است (از ۲۴ پرونده در نیمه اول سال ۲۰۲۰ به ۶۵ پرونده در نیمه اول سال ۲۰۲۱). در شکل زیر، حوزه‌های مورد علاقه «NPE»ها در نیمه اول سال جاری میلادی معرفی شده است.

 

حوزه‌های مورد علاقه «NPE»ها در نیمه اول سال جاری و بازه مشابه در سال ۲۰۲۰ 

شکل ۲- حوزه‌های مورد علاقه «NPE»ها در نیمه اول سال جاری و بازه مشابه در سال ۲۰۲۰ 

 

بدیهی است که شرکت‌های فناور بزرگ و مشهور، هدف بسیاری از این دعاوی نقض پتنت قرار می‌گیرند. بر اساس گزارش منتشر شده، سامسونگ با ۳۵ پرونده در صدر قرار گرفته و شرکت‌های اپل و گوگل با ۱۹ پرونده، مشترکاً در رده دوم جای دارند. «LG» با ۱۶ دعوی و «T Mobile» با ۸ مورد، دیگر شرکت‌هایی هستند که با بیشترین شکایت نقض پتنت مواجه شده‌اند.

 

ده شرکت روبرو شده با بیشترین شکایت نقض پتنت در آمریکا در نیمه ابتدایی ۲۰۲۱ 

شکل ۳- ده شرکت روبرو شده با بیشترین شکایت نقض پتنت در آمریکا در نیمه ابتدایی ۲۰۲۱ 

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day