نگاهی به وضعیت مالکیت فکری تایوان در سال ۲۰۲۰
۱۷ مرداد ۱۴۰۰ نگاهی به وضعیت مالکیت فکری تایوان در سال ۲۰۲۰

بنا بر گزارش جدید دفتر مالکیت فکری تایوان (TIPO)، در سال ۲۰۲۰ میلادی و در نتیجه انتشار کووید-۱۹، روند صعودی درخواست‌های ثبت اختراع در این کشور متوقف شده و شاهد افت ۳/۴ درصدی بوده‌ایم. در حالی که طراحی‌های صنعتی نیز با افت تقریباً ۹ درصدی همراه بوده‌اند، اما یوتیلیتی مدل‌ها تغییر محسوسی نداشته و علائم تجاری نیز افزایش ۸ درصدی را تجربه نموده‌اند.

تایوان از اقتصادهای نوظهوری است که در سال‌های اخیر، با تکیه بر تجارب کشورهای موفق آسیای شرقی همچون ژاپن، کره جنوبی و چین، مسیر رشد و توسعه اقتصادی را هموار نموده است. در این میان، یکی از زیرساخت‌های مهم برای حرکت به سوی اقتصاد دانش‌بنیان، سیستم‌های مالکیت فکری است که توجه ویژه سیاست‌گذاران این کشور را به دنبال داشته است. دفتر مالکیت فکری تایوان در سال ۲۰۲۰ میلادی، با مدیریت قوانین مالکیت فکری و تلاش برای بهبود خدمات این دفتر، سعی در پیشبرد اهداف خود داشته و در این میان، همکاری‌های مختلفی با سایر دفاتر مالکیت فکری و ثبت اختراع را نیز دنبال نموده که به عنوان مثال، می‌توان به برنامه‌های شاهراه پیگیری ثبت اختراع (PPH) با ژاپن و کره جنوبی اشاره نمود. همچنین، این دفتر در مواجهه با آثار منفی اپیدمی کووید-۱۹، مجموعه‌ای از اقدامات پیشگیرانه، از جمله خدمات ارزیابی سریع و باکیفیت را راه‌اندازی نموده که میانگین زمان لازم تا نخستین اقدام رسمی در پرونده‌های ثبت شده را برای پتنت‌ها و علائم تجاری، به ترتیب به ۸/۷ و ۴/۷ ماه کاهش داده است.

مطابق با گزارش جدید دفتر مالکیت فکری تایوان، تعداد درخواست‌های ثبت اختراع در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۴۶۶۶۴ مورد بوده که در مقایسه با ۴۸۲۶۸ درخواست سال ۲۰۱۹، افت ۳/۴ درصدی را به دنبال داشته است. برخلاف روند کاهشی درخواست‌های ثبت اختراع، تعداد یوتیلیتی مدل‌ها تقریباً برابر با سال قبل بوده و از ۱۷۵۸۰ درخواست، به ۱۷۵۵۵ مورد رسیده است. این در حالی است که در بخش طراحی‌های صنعتی هم، شاهد یک روند نزولی هستیم، به‌طوری که درخواست‌ها از ۸۸۰۴ مورد در سال ۲۰۱۹، به ۸۰۱۹ مورد کاهش یافته است (کاهش ۹ درصدی). با این همه، به نظر می‌رسد که علائم تجاری تحت تأثیر این ویروس منحوس قرار نگرفته و از ۸۶۷۹۴ مورد در سال ۲۰۱۹، به ۹۴۰۸۹ علامت ثبت شده در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. شکل زیر، روند درخواست‌های مالکیت فکری مختلف ثبت شده در دفتر مالکیت فکری تایوان طی سال‌های اخیر را نشان می‌دهد.

 

روند درخواست‌های ثبت شده در تایوان

شکل ۱- روند درخواست‌های مالکیت فکری ثبت شده در تایوان

 

اگر درخواست‌های ثبت اختراع را از منظر ماهیت متقاضیان بررسی کنیم، نکات جالبی به دست می‌آید. برای مثال، سهم شرکت‌های بزرگ از مجموع پتنت‌های به ثبت رسیده توسط متقاضیان داخلی، ۱۰۷۹۴ درخواست بوده که نسبت به سال قبل، کاهش ۴ درصدی را به همراه داشته است. در مقابل، «SME»ها با ۳۳۳۴ درخواست و رشد ۱۷ درصدی، نقش پررنگ‌تری نسبت به سال ۲۰۱۹ ایفاء نموده‌اند. در مجموع، صنایع با ۱۴۱۲۸ درخواست ثبت اختراع، در صدر فهرست متقاضیان ایستاده و مخترعین فردی با ۲۱۶۰ مورد، در رده بعدی جای دارند. مدارس و دانشگاه‌ها با ۱۸۵۳ درخواست و مؤسسات پژوهشی با ۷۵۸ عدد، از دیگر نهادهای فعال در حوزه ثبت اختراع تایوان در سال ۲۰۲۰ محسوب می‌شوند. افزایش ۱۶ درصدی تعداد پتنت‌های به ثبت رسیده از سوی دانشگاه‌ها، یکی از نکات قابل‌توجه گزارش اخیر دفتر مالکیت فکری تایوان به حساب می‌آید.

در میان متقاضیان ثبت اختراع، شرکت تایوانی «TSMC» با ۱۰۹۶ درخواست ثبت اختراع جدید و البته افت ۱۸ درصدی نسبت به سال قبل، بهترین عملکرد را داشته است. دو شرکت آمریکایی کوالکام و «APPLIED MATERIALS» نیز با ۷۲۰ و ۶۵۰ درخواست در سال ۲۰۲۰ میلادی، رده‌های دوم و سوم متقاضیان برتر ثبت اختراع در تایوان را از آن خود نموده‌اند. جالب اینجا است که علیرغم روند نزولی ثبت درخواست‌ها، کوالکام که رقیب اصلی «TSMC» در بازارهای بین‌المللی به شمار می‌رود، عملکرد بسیار بهتری نسبت به سال قبل داشته و رشد ۲۴ درصدی ثبت اختراعات در تایوان را تجربه نموده است.

در بین متقاضیان خارجی، ژاپن با ۱۲۱۱۰ درخواست در صدر قرار گرفته و آمریکا و چین، به ترتیب با ۶۲۶۵ و ۲۶۶۹ تقاضانامه ثبت اختراع، در رده‌های دوم و سوم جای دارند. کره جنوبی و آلمان هم با ۱۷۳۱ و ۹۳۱ مورد، در رده‌های بعدی ایستاده‌اند. کاهش ۸ و ۷ درصدی پتنت‌های به ثبت رسیده از سوی متقاضیان ژاپنی و آلمانی، در کنار رشد ۵ درصدی عملکرد شرکت‌های کره‌ای، از دیگر نکات جالب گزارش اخیر «TIPO» است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day