دویست ثبت اختراع برای سیستم کنترل خانه‌های هوشمند
۱۹ مرداد ۱۴۰۰ دویست ثبت اختراع برای سیستم کنترل خانه‌های هوشمند

جانسون کنترل (Johnson Controls) که یکی از رهبران شناخته شده صنعت ساختمان‌های هوشمند است، موفق به دریافت نودمین گواهی ثبت اختراع خود از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) شده است. این گواهی، به همراه رکورد اعجاب‌آور ۲۰۰ درخواست ثبت اختراع این شرکت در آمریکا که همگی حول یک سیستم مرکزی برای مدیریت مصارف انرژی در ساختمان‌ها می‌باشند، بیانگر استراتژی برون‌مرزی این شرکت ایرلندی برای ایجاد یک چتر حفاظتی حداکثری است.

هوشمندسازی ساختمان‌ها و استفاده از منابع انرژی پاک در آن‌ها، به یکی از موضوعات مورد توجه این روزها بدل شده است. بدیهی است که در این ماراتن رقابتی، موفقیت از آن شرکتی است که توجه بیشتری به توسعه ابتکارات جدید نشان داده و در تجاری‌سازی این نوآوری‌ها پیشگام باشد. جانسون کنترل، به‌عنوان یکی از شرکت‌های قدیمی صنعت ساختمان که کار خود را از سال ۱۸۸۵ آغاز نموده، دقیقاً با دنبال نمودن همین استراتژی، در تلاش مستمر برای توسعه نوآوری‌های مختلف، به‌ویژه در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی است. یکی از خدمات جدید و مهم این شرکت، یک سیستم مرکزی تأسیسات است که قادر به کنترل و تجزیه و تحلیل هزاران متغیر ساختمانی و داده‌های خارجی نظیر پیش‌بینی آب و هوا می‌باشد.

این پلتفرم که «OpenBlue Central Utility Plant» نام دارد، امکان بهینه‌سازی سیستم‌های مدیریت ساختمان را فراهم نموده و بدین شکل، مصرف انرژی را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد. برای مثال، کارایی اعجاب‌انگیز این سیستم در یک مرکز درمانی اطفال در بیرمنگام، مصرف گاز طبیعی را تا ۶۹ درصد کاهش داده و صرفه‌جویی سالیانه ۲۵۰ هزار دلاری را موجب شده است. برآورد می‌شود که کاهش هزینه‌ها در این قرارداد ۲۵ ساله، به ۴۵۰ هزار دلار در سال هم افزایش یابد. این کارایی حیرت‌انگیز، استقبال خوب مشتریان را به دنبال داشته و به انعقاد بیش از ۴۰ قرارداد جدید برای استفاده از این سیستم منتج شده است.

اما این موفقیت به همین سادگی‌ها به دست نیامده و مدیون سرمایه‌گذاری تقریباً ۳ میلیارد دلاری برای تحقیق و توسعه در یک بازه کوتاه پنج ساله است. این شرکت فناور، در کنار تلاش برای ارائه ابداعات جدید و تجاری‌سازی آن‌ها، حفاظت از این دارایی‌های فکری ارزشمند را نیز به صورت جدی دنبال نموده و به همین واسطه، تا کنون بیش از ۲۰۰ تقاضانامه ثبت اختراع، در آمریکا به ثبت رسانیده است. این حجم از درخواست‌ها، آن هم برای یک شرکت ایرلندی فعال در اروپا، نگاه بین‌المللی این شرکت و لزوم حفاظت از نوآوری‌ها در بازارهای جذاب خارجی همچون آمریکا را نشان داده و بیانگر استراتژی یکپارچه و هماهنگ مالکیت فکری آن است. اخذ ۹۰ گواهی ثبت اختراع از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، آن هم تنها برای سیستم «OpenBlue» و نوآوری‌های بهینه‌سازی انرژی ساختمان‌ها، جایگاه این سیستم در سبد محصولات و خدمات جانسون کنترل را نشان می‌دهد.

آخرین دستاوردهای این شرکت، گواهی‌های ثبت اختراعی با شماره‌های «US 11036249» و «US 11061424» می‌باشند که به ترتیب در ژوئن و جولای سال جاری میلادی، توسط «USPTO» صادر شده‌اند. پتنت‌های مذکور، با پیش‌بینی دقیق دوره‌های زمانی اوج تقاضای انرژی در منطقه و بهینه‌سازی عملکرد مصرف در ساختمان، هم هزینه‌ها را کاهش داده و هم به سلامت محیط‌زیست و مقابله با تغییرات آب و هوایی کمک می‌کنند.

گفتنی است، سرمایه‌گذاری‌های تحقیق و توسعه‌ای چشمگیر و استفاده مداوم از سیستم پتنت برای حفاظت از خروجی‌های نوآورانه، جانسون کنترل را به یک بازیگر مطرح در دنیای نوآوری مبدل نموده است. این شرکت در اوایل سال جاری میلادی، برای ششمین سال پیاپی، در فهرست ۱۰۰ نوآور برتر جهان (Clarivate Top 100 Global Innovator) قرار گرفت.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day