سیستم یکپارچه تولید آب شیرین و تهویه مطبوع هوا
۲۰ مرداد ۱۴۰۰ سیستم یکپارچه تولید آب شیرین و تهویه مطبوع هوا

دو مخترع کویتی، روش جدیدی برای بهبود امنیت تأمین آب توسعه داده‌اند که پایداری دسترسی به آب شیرین‌ و تهویه مطبوع را ممکن می‌سازد. فناوری ابداعی دکتر حسن عبدالرحیم و دکتر منصور احمد که به‌طور هم‌زمان روی نمک‌زدایی از آب و تهویه هوا کار می‌کند، برای کشورهایی همچون کویت که دمای بسیار  بالا و آب و هوایی خشک دارند، بسیار مناسب می‌باشد.

یکی از چالش‌های جوامع بشری در قرن بیست و یکم، تأمین آب مورد نیاز برای شرب، کشاورزی و سایر مصارف خانگی و صنعتی است. احتمالاً شما هم جمله مشهور «آب مایه حیات است» را زیاد شنیده‌اید. بحث تأمین منابع آبی پایدار به قدری چالش‌برانگیز شده که برخی از عبارت «جنگ آب» برای توصیف شرایط فعلی جهان استفاده می‌کنند. در حالی که توصیه‌های سیاستی فراوانی از سوی سازمان‌های جهانی برای صرفه‌جویی و استفاده بهینه از منابع آب انتشار می‌یابد، محققین و فناوران هم بیکار ننشسته‌اند. توسعه انواع روش‌های جدید و پیشرفته برای تولید و استحصال آب شیرین، بخشی از این تلاش‌ها است که در قالب انواع سیستم‌های آب شیرین‌کن نمود یافته است. در این بین، چالش کمبود آب در مناطق خشک و کم برخوردار از منابع آبی نظیر خاورمیانه، از اهمیت بیشتری دارد.

کویت از کشورهای پیشگام در مواجهه با این مشکل است. این کشور، سال‌ها است که با اتخاذ تمهیدات مختلف، در تلاش برای مرتفع نمودن بخشی از نیاز فزاینده خود به منابع آبی است. مجاورت با آب‌های ساحلی و امکان توسعه سیستم‌های آب شیرین‌کن، باعث شده تا سرمایه‌گذاری‌های تحقیق و توسعه‌ای زیادی در این حوزه صرف شود. یکی از نهادهای فعال در این زمینه، انستیتو تحقیقات علمی کویت (KISR) است که یک بخش مجزا تحت عنوان مرکز تحقیقات آب راه‌اندازی نموده است. محققین این مرکز، به تازگی موفق به توسعه فناوری جدیدی برای تأمین آب شیرین و تهویه مطبوع شده‌اند که می‌تواند برای کشورهای منطقه و همه مناطق کم‌آب، بسیار مهم باشد.

پتنت جدید «KISR» که در آخرین روز سال ۲۰۲۰ میلادی در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و گواهی ثبت اختراع آن به تازگی با شماره «US 11035581» صادر شده است، یک سیستم یکپارچه نمک‌زدایی و تهویه مطبوع را توصیف می‌کند. این سیستم، به طور همزمان آب شیرین و هوای خنک مورد نیاز کاربر را در یک سیستم کارآمد و واحد تأمین می‌کند. این فناوری پیشرفته که حاصل تلاش‌های دکتر حسن عبدالرحیم و دکتر منصور احمد است، برای کشوری همچون کویت که هم با مشکل آب شیرین و هم گرمی بیش از حد هوا مواجه است، کارکرد بسیار زیادی خواهد داشت. انستیتو تحقیقات علمی کویت امیدوار است که این سیستم، با تأمین آب شرب تازه و هوای خنک در قالب یک پکیج منحصربه‌فرد، منجر به کاهش بار مالی و زیست‌محیطی آب شیرین‌کن‌های فعلی و سیستم‌های تهویه مطبوع می‌شود.  

دستگاه ابداعی، متشکل از یک سیستم رطوبت‌زا- رطوبت‌زدا (HdH) است که در یک چرخه بخار آب- برمید لیتیوم (H2O-LiBr)  کار می‌کند. سیستم مذکور، شامل یک ژنراتور بوده که تأمین حرارت لازم برای کندانسور و گرم کردن هوای ورودی را بر عهده دارد. این منبع گرمایشی، می‌تواند از حرارت‌های اتلافی و یا انرژی خورشیدی برای تأمین انرژی مورد نیاز استفاده نماید. سیستم مذکور، قابلیت تأمین آب و/یا هوای خنک در ظرفیت‌های مورد نیاز را دارا بوده و به همین دلیل، از ارزش تجاری خارق‌العاده‌ای برخوردار است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.