افزایش چشمگیر درآمدهای نوکیا در نتیجه فروش فناوری
۲۴ مرداد ۱۴۰۰ افزایش چشمگیر درآمدهای نوکیا در نتیجه فروش فناوری

گزارش نوکیا از عملکرد سه ماهه دوم سال جاری میلادی، بیانگر افزایش ۲۰ درصدی درآمدهای این شرکت در حوزه فروش فناوری است. این افزایش قابل توجه، به واسطه معاملات جدید صدور مجوز این شرکت و به‌طور خاص توافقنامه اخیر با شرکت خودرویی دایملر بوده است. بر این اساس، مجموع درآمد نوکیا در خصوص فروش فناوری در این بازه زمانی، به ۴۰۱ میلیون یورو رسیده است.

یکی از تفاوت‌های کلیدی کسب‌وکارهای فعلی با نمونه‌های مشابه در دهه‌های پیشین، نقش کلیدی دارایی‌های نامشهود در سبد دارایی‌ها است. در گذشته شرکتی موفق‌تر بود که با برخورداری از سرمایه و امکانات تولیدی بیشتر، اقدام به افزایش مقیاس نموده و به این واسطه، هزینه‌های خود را کاهش می‌داد. این در حالی است که امروزه دانش و فناوری حرف اول را می‌زند. آنچه شرکت‌ها را از هم متمایز می‌کند، نه منابع مالی، بلکه نوآوری و قابلیت‌های فناورانه آن‌ها است. مثال بارز این موضوع، شرکت مشهور نوکیا است. این شرکت نام آشنا که زمانی به‌عنوان تولیدکننده نخست و رهبر صنعت تلفن همراه مطرح بود، به لطف قابلیت‌های فنی گذشته و نوآوری‌های مداوم خود، سبدی قدرتمند از دارایی‌های فکری قابل مبادله در اختیار گرفته است. همین سبد ارزشمند و حق امتیازهای ناشی از صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت، پایه و اساس مدل کسب‌وکار جدیدی شده که یکی از جریان‌های درآمدی نوکیا به شمار می‌رود. گزارش مالی جدید این شرکت، نشان می‌دهد که در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱، این درآمدها با افزایش ۲۰ درصدی همراه شده است.

بنا بر این گزارش، سود حاصل از عملیات مستمر نوکیا در سه ماهه منتهی به ژوئن ۲۰۲۱، برابر با ۳۴۴ میلیون یورو بوده که در مقایسه با سه ماهه مشابه در سال ۲۰۲۰ (تقریباً ۹۴ میلیون یورو)، رشد چشمگیری را تجربه نموده است. این رشد قابل توجه، در درجه نخست مرهون مدل عملیاتی نوکیا است که نوعی نظم مالی و کارکردی را در سرتاسر این شرکت حاکم نموده است. درآمد کل نوکیا در این بازه سه ماهه، با رشد ۹ درصدی نسبت به بازه مشابه سال قبل، به ۵/۳ میلیارد یورو رسیده است. اگر بخش‌های مختلف فعالیت‌های این شرکت را تقسیم‌بندی کنیم، تغییرات میزان درآمد نوکیا به شرح زیر می‌باشد:

  • شبکه‌های تلفن همراه: با رشد سه درصدی، به ۲۳۸۰ میلیون یورو رسیده که ناشی رشد قابل توجه در فناوری‌های «5G» بوده است.
  • زیرساخت شبکه: با رشد بیست درصدی، به ۱۷۷۸ میلیون یورو رسیده است.
  • سرویس‌های شبکه و ابری: با رشد دو درصدی، به ۷۰۳ میلیون یورو رسیده است.

اما در کنار این مسیرهای درآمدی نوکیا، یک بخش جالب توجه دیگر نیز وجود دارد: «فروش فناوری». آمارها حکایت از آن دارد که میزان فروش فناوری نوکیا هم با رشد ۲۰ درصدی مواجه شده و درآمد حاصل از آن، به ۴۰۱ میلیون یورو رسیده است. گفتنی است که نوکیا به تازگی موفق به حل و فصل دعوی حقوقی پیچیده و جنجالی خود با خودروساز آلمانی دایملر گردیده و همین توافق برای دریافت حق امتیاز، یکی از مهم‌ترین دلایل رشد ۲۰ درصدی درآمدهای حاصل از فروش فناوری نوکیا به حساب می‌آید. انتظار می‌رود که استراتژی جدید نوکیا، مبنی بر تخصیص سرمایه برای رهبری فناوری در سال ۲۰۲۱، به رشد درآمدها و سود مالی شرکت در سال ۲۰۲۲ و پس از آن کمک نموده و جایگاه این شرکت از منظر فروش فناوری، بیش از پیش بهبود یابد.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day