یکی از مهمترین عوامل پیشرفت تسلا، حجم زیاد نوآوری در این شرکت عنوان شده که موقعیت آن را بهعنوان یکی از پیشگامان طراحی و تولید خودروهای الکتریکی، حفظ و تقویت نموده است. بنابر اطلاعات موجود، تسلا از زمان تأسیس خود، بیش از ۵۸۰ گواهی ثبت اختراع داشته و این سبد پتنت ارزشمند و متمایز، مسیر حرکت این شرکت به سوی آیندهای موفق را هموار نموده است.
تسلا بهعنوان یک فناور خلاق و موفق، بیشتر به واسطه نوآوریهای خود در حوزه خودروهای الکتریکی شناخته میشود. با این حال، این شرکت، هر بار با نوآوری جدیدی در یک حوزه کاملاً متفاوت، حیرت علاقهمندان به دنیای فناوری را برانگیخته است. پتنتهای متعدد در حوزه خودروهای خودران، باتریهایی با طول عمر بسیار بالا، سقفهای خورشیدی، ساخت یکپارچه بدنه خودرو و حتی فناوریهای زیستی، تصویری از یک شرکت بلندپرواز و کاملاً منحصربهفرد را یادآور میکند. بدیهی است که این حجم از نوآوری و ایدههای خلاقانه، نیازمند یک چتر حفاظتی قوی و همهجانبه است، چیزی که مدیران این شرکت بهخوبی به آن واقف میباشند. بنا بر گزارش «Asia Nikkei» که با همکاری یک شرکت ژاپنی تجزیهوتحلیل اختراعات به نام «Intellectual Property Landscape» انجام گرفته، تسلا از زمان تأسیس در سال ۲۰۰۳، تا مارس سال جاری میلادی، بالغ بر ۵۸۰ گواهی ثبت اختراع در اختیار گرفته و به این واسطه از فناوریهای ابداعی خود محافظت مینماید.
در میان این پتنتها، ۲۸۱ مورد در گروه ماشینآلات الکتریکی بوده و ۱۶۸ گواهی هم به حوزه حملونقل مربوط میباشند. سومین گروه بزرگ از پتنتهای تسلا، نیمههادیها با ۷۱ پتنت بوده که در آن، نوآوریهای متعددی از جمله سلولهای خورشیدی به چشم میخورد. این سرمایهگذاری گسترده در فناوریهای خورشیدی را در کنار اقداماتی همچون خریداری استارتآپ سولار سیتی (SolarCity) در سال ۲۰۱۶ قرار دهید تا اهمیت این حوزه در نگاه تسلا را بیشتر دریابید. عملکرد تقریباً دو دههای تسلا نشان میدهد که این شرکت فناور مشهور، از یک تولیدکننده صرف خودروهای الکتریکی، به یک شرکت انرژیمحور و متمرکز بر باتریها مبدل شده است. حتی نوآوریهایی همچون سلولهای خورشیدی مقاوم در برابر رطوبت و صفحات خورشیدی شبیه به کاشیهای معمولی سقف را هم میتوان در همین راستا ارزیابی نمود. جالبتر اینکه تسلا سعی دارد تا این قابلیتهای فناورانه در حوزه انرژی را به نحوی در صنعت خودروسازی هم بکار گیرد. این شرکت در سال ۲۰۲۰، نوعی زرهپوش شیشهای با بدنهای از پنلهای خورشیدی به ثبت رسانیده که مهر تأییدی بر تلاش برای متنوعسازی انرژی مصرفی خودروهای تولیدی این شرکت میباشد.
چهارمین بخش از سبد پتنت قدرتمند تسلا، فناوریهای کامپیوتری با ۶۰ پتنت است که در سالهای اخیر، با سرعت بیشتری بر تعداد آنها افزوده شده است. تا سال ۲۰۱۷، تسلا سالیانه کمتر از ۱۰ پتنت در این بخش به خود اختصاص میداد که در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، به ترتیب به ۱۸ و ۱۷ مورد رسید. این نرخ رشد که حتی از پتنتهای گروه حملونقل هم بیشتر است، بیانگر اولویتهای توسعهای این شرکت میباشد. بنا بر بررسیهای صورت گرفته، عمده پتنتهای این گروه، به یادگیری ماشین و هوش مصنوعی برای فناوری هدایت خودکار وسایط نقلیه اختصاص داشته که میتواند ایمنی خودرو در خودروهای خودران را تضمین نماید.
گفتنی است، تسلا در حال استخدام مجموعهای از مهندسان برجسته شرکتهایی همچون اپل و سایر شرکتهای تولیدکننده تراشه است که میتواند توسعه تراشههای مرتبط با خودروهای خودران را تسریع نماید. این شرکت در سال ۲۰۱۹ میلادی، اعلام نمود که فناوری اختصاصی خود برای کامپیوترهای خودران را تحت عنوان «FSD» توسعه داده است. «FSD» قادر به محاسبه ۱۴۴ تریلیون عملیات در هر ثانیه بوده و بنا به ادعای تسلا، رانندگی کاملاً مستقل را ممکن میسازد. ایلان ماسک معتقد است که فناوری سنسور لیدار (Lidar) که از سوی شرکتهایی همچون وایمو (از زیرمجموعههای گوگل آلفابت) استفاده میشود، بیش از حد گران بوده و لازم است فناوری جایگزینی برای آن توسعه یابد. گزینه پیشنهادی تسلا، تخمین فاصله از موانع با استفاده از فیلمبرداری و یادگیری ماشین است!
در مجموع میتوان گفت که یکی از استراتژیهای اصلی ایلان ماسک در حوزه وسایط نقلیه، ادغام بهینه سختافزار و نرمافزار است که در عین پیچیدگی، میتواند یک مزیت رقابتی برای پیشی گرفتن تسلا از رقبای قدرتمندی همچون اپل، وایمو و سایر خودروسازان مشهور باشد.