سینما مالکیت فکری
۰۶ شهریور ۱۴۰۰ سینما مالکیت فکری

داستان‌ها، ابزارهایی قوی برای انتقال اطلاعاتی هستند که شاید بیان آن‌ها به کمک روش‌های معمول، تا حدودی دشوار باشد. از طرف دیگر، سینما یکی از بهترین‌ راه‌های ممکن برای بیان نمودن این داستان‌ها به شکلی اثرگذار است. افراد با دیدن چنین داستان‌هایی، قابلیت همزادپنداری با شخصیت‌های فیلم داشته و در نتیجه، شاید یک فیلم خوب، اثرگذاری چندین برابری نسبت به ساعت‌ها آموزش را به دنبال داشته باشد. در همین راستا، آکادمی کانون پتنت ایران، در مورخ ۲۱ شهریورماه و به مناسبت روز جهانی سینما، در صدد نقد و تحلیل یک فیلم از منظر مالکیت فکری و به طور ویژه ثبت اختراع بوده که جایگاه محافظت از این دارایی‌های فکری ارزشمند را در موفقیت کسب‌وکار به تصویر می‌کشد.

«سینما مالکیت فکری»، عنوان رویدادی ترویجی- آموزشی است که به نقد و تحلیل فیلم سینمایی جوی (Joy) می‌پردازد. این فیلم، داستان فردی است که قدم در مسیر پیچیده راه‌اندازی و اداره یک کسب‌وکار گذاشته، اما به دلیل استفاده نادرست از حقوق مالکیت فکری، با آسیب‌هایی روبرو شده است. در ادامه، وقتی جوی مانگانو (Joy Mangano) مسیر خود را تغییر داده و شروع به استفاده صحیح از ابزار مالکیت فکری می‌کند، کسب‌وکارش را هم نجات می‌دهد. نکته مهم اینجا است که صاحبان ایده، گاهاً در نتیجه عدم توجه به حقوق مالکیت فکری، دچار چالش‌ها و مشکلات متعددی می‌شوند. آن‌ها به دلیل عدم آگاهی کافی از این حقوق یا حتی عدم اعتقاد به آن‌ها، خود را به مسیری می‌کشانند که نتیجه نهایی آن، متضرر شدن آن‌ها خواهد بود. البته باید در نظر داشت که غایت مورد نظر، استفاده صرف از مالکیت فکری و ثبت اختراع نیست. مسئله چیزی بزرگ‌تر و قابل توجه‌تر است: «بکارگیری این ابزار برای تبدیل ایده به نوآوری و خلق ثروت». این همان چیزی است که در داستان جوی به خوبی می‌توان درک نموده و بصورتی ملموس آن را حس کرد. بررسی اشتباهات جوی و چالش‌هایی که در مسیر کسب‌وکارش با آن‌ها روبرو شده، چرایی رخ دادن این مشکلات و چگونگی رفع آن‌ها، از جمله مواردی است که در رویداد جدید آکادمی مد نظر قرار دارد.

پنل سینما مالکیت فکری که با حضور دکتر «مهرداد خانلرخانی»، مدیر بخش «PCT» شرکت ایده‌سازان عصر آفتاب، خانم «ساناز جوادی»، مشاور حقوقی مالکیت فکری سازمان ملل و اتحادیه اروپا و همچنین خانم «نگار ختمی‌ماب»، مدیر آکادمی کانون پتنت ایران برگزار می‌گردد، شامل سه بخش کلی خواهد بود. بخش اول، به نقد و تحلیل فیلم از منظر پتنت و آسیب‌شناسی سازوکار ایران در این زمینه می‌پردازد. بخش دوم نیز، نقد و تحلیل فیلم را از منظر قراردادهای مالکیت فکری انجام داده و آسیب شناسی سازوکار ایران در خصوص این قراردادها نیز در دستور کار قرار می‌گیرد. در بخش سوم و پایانی این پنل هم، نقد و تحلیل فیلم از منظر لزوم آگاهی مخترعین از مفاهیم مالکیت فکری و فرصت‌های موجود در ایران مد نظر قرار دارد.

سینما مالکیت فکری، در مورخ ۲۱ شهریورماه و از ساعت ۱۷ الی ۱۹، در مجتمع سینمایی پلاتین تهران به صورت محدود میزبان علاقه‌مندان به حوزه مالکیت فکری و همچنین فناوران، پژوهشگران و صاحبان کسب‌وکارهای فناورانه خواهد بود. اما در عین حال، به صورت لایو اینستاگرامی در صفحه آکادمی کانون پتنت ایران به آدرس IPkanoon.academy به نمایش گذاشته خواهد شد.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day