پیوستن گوگل به ماراتن رقابت بر سر حلقه‌های هوشمند
۱۰ شهریور ۱۴۰۰ پیوستن گوگل به ماراتن رقابت بر سر حلقه‌های هوشمند

در حالی که تلاش‌های آمازون برای توسعه و تجاری‌سازی حلقه هوشمند به شکست انجامیده، به نظر می‌رسد که سایر غول‌های فناوری، به سرمایه‌گذاری‌های خود در این حوزه ادامه می‌دهند. در آخرین تحولات صورت گرفته، گوگل با ثبت اختراع جدید خود، رقبای قدرتمندی همچون اپل، مایکروسافت و سامسونگ را به چالش کشیده است.

آمازون اولین فناور بزرگی بود که اواخر سپتامبر ۲۰۱۹، حلقه هوشمند اکو لوپ (Echo Loop) را به بازار عرضه نمود. این نوآوری آمازون، تعجب و شگفتی بسیاری از ناظران را به دنبال داشت و در حالی که به نظر می‌رسید این تنها یک گام اولیه بوده و این شرکت به نوآوری‌های خود ادامه می‌دهد، اما در کمال ناباوری و تعجب، در نوامبر سال گذشته میلادی خبر از توقف کلی این پروژه داده شد. برخلاف رویکرد آمازون، فعالیت‌های ثبت اختراع و انتشار پتنت‌های پی در پی از سوی شرکت‌های فناور دیگر، نشان می‌دهد که آن‌ها به آینده حلقه‌های هوشمند به شدت امیدوار بوده و سعی دارند تا به نحوی از رقبای خود پیشی بگیرند. اپل، سامسونگ، مایکروسافت و گوگل، از مهم‌ترین این فناوران به حساب می‌آیند که سعی در ربودن گوی رقابت از یکدیگر می‌باشند.

گوگل را می‌توان جدیدترین فناور وارد شده به رقابت‌های مرتبط با حلقه‌های هوشمند دانست. این شرکت در سال ۲۰۱۹، نخستین پتنت خود را در ارتباط با حلقه‌های هوشمند به ثبت رسانید که در نوامبر سال گذشته میلادی، گواهی ثبت اختراعی به شماره «US 10834304» را برای آن به دنبال داشت. این ثبت اختراع، نوعی دستگاه پوشیدنی هوشمند را معرفی می‌کرد که در انگشت کاربر قرار گرفته و حاوی یک دوربین برای گرفتن عکس‌های سلفی و همچنین برقراری تعامل بهتر با عینک‌های هوشمند بود. شواهد حاکی از آن است که گوگل اگرچه دیرتر از بقیه شروع کرده، اما مسیر خود را هوشمندانه و پرقدرت ادامه داده است. این شرکت در فوریه سال جاری میلادی نیز، پتنت دیگری در این زمینه به ثبت رسانید که به تازگی با شماره «US 20210223886»، از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا انتشار یافته است.

در ثبت اختراع جدید گوگل، یک تجهیز پوشیدنی معرفی شده که در ابعاد انگشت کاربر می‌باشد. این حلقه هوشمند، دارای یک پردازشگر کامپیوتری و در عین حال صفحه نمایشی با رزولوشن صفحات نمایش تبلت، لپ‌تاپ‌ و ساعت‌های هوشمند است. همچنین پدهای خازنی تعبیه شده در حلقه، نسبت به لمس حساس بوده و اجازه ضربه زدن یا کشیده شدن بر روی محیط‌های مختلف و اسکرول کردن را فراهم می‌کند. حلقه هوشمند گوگل، قابلیت کار با شبکه‌های بی‌سیم را داشته و برای شارژ آن هم، یک «micro-USB» در نظر گرفته شده است. به نظر می‌رسد که گوگل در این اختراع، بیشتر بر مکانیک و ساختار حلقه ابداعی خود متمرکز شده و سناریوهای مرتبط با استفاده از آن را به آینده واگذار نموده است.

گفتنی است، یکی دیگر از نکات جالب در خصوص علاقه گوگل به حلقه‌های هوشمند، عملکرد شرکت‌ فیت‌بیت (Fitbit) است. فیت‌بیت که متعلق به گوگل می‌باشد، اخیراً حلقه‌های هوشمند خود برای نظارت بر سلامت کاربر را معرفی نموده که مجهز به حسگرهای پیشرفته و با قابلیت اندازه‌گیری داده‌های مختلف بیومتریک، نظیر سطح اشباع اکسیژن خون (SpO2)، نبض، فشار خون، سطح گلوکز و ... بوده و رصد دقیق و مستمر سلامت فرد را ممکن می‌سازد.

 

نگاهی به فعالیت‌های اپل:

نخستین پتنت اپل در زمینه حلقه‌های هوشمند، به سال ۲۰۱۵ میلادی باز می‌گردد که یک حلقه هوشمند با قابلیت‌هایی گسترده را معرفی نمود؛ درخواستی که در سال ۲۰۱۹ میلادی، گواهی ثبت اختراعی با شماره «US10444834» به آن تخصیص یافت. حلقه ارتباطی اپل، یک کامپیوتر پوشیدنی بود که قابلیت حمل آسانی داشته و امکان ارتباط با دستگاه‌های الکترونیکی دیگر را فراهم می‌کرد. این حلقه، با سطحی حساس و مجهز به حسگرهای مختلف، دوربین، میکروفون، سنسورهای حرکتی و موارد دیگری را هم در خود گنجانده بود. اما کار اپل رینگ (Apple Ring) به اینجا ختم نشده و اپل به ارائه نوآوری در این حوزه ادامه داد. شاهد این مسئله، گواهی ثبت اختراعی به شماره «US 10627902» است که در سال ۲۰۲۰ به این شرکت اعطا گردید. پتنت جدید اپل، برخلاف پتنت قبلی که بیشتر بر توصیف حلقه و کاربردهای آن متمرکز بود، به نحوه کنترل و قابلیت‌های دیگر حلقه در ترکیب با ژست‌های از پیش تعریف شده دست کاربر می‌پرداخت. اپل حتی پا را فراتر گذاشته و از این پوشیدنی هوشمند، برای کنترل حرکت در کنار هدست واقعیت افزوده و یا عینک‌های هوشمند هم نام برده است.

 

نگاهی به فعالیت‌های مایکروسافت:

مایکروسافت حتی زودتر از اپل هم در ثبت اختراعات مرتبط با حلقه هوشمند خودی نشان داد. این شرکت در سال ۲۰۱۴ میلادی، دو پتنت با عناوین «حلقه هوشمند» و «رصد انگشت» به ثبت رسانید که به ترتیب در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷، گواهی‌های ثبت اختراعی به شماره‌های «US9880620» و «US9594427» به آن‌ها تخصیص یافت. به کمک حلقه هوشمند مایکروسافت، امکان کنترل سایر وسایل الکترونیکی، مانند تلویزیون، تلفن همراه هوشمند، عینک هوشمند هولولنز (HoloLens) هم فراهم می‌شد. از آنجا که حلقه اولیه مایکروسافت صفحه لمسی نداشت، برای عملیات‌های کنترلی از یک میکروفون استفاده می‌کرد که امکان دریافت فرمان‌های ورودی را فراهم می‌کرد. البته در پتنت «رصد انگشت»، مایکروسافت با تعبیه سنسورهای مختلف، به دنبال آن بود که با شناسایی حرکات و دریافت سیگنال‌های مختلف، بتواند قابلیت‌های کنترلی بیشتری را برای حلقه هوشمند خود معرفی نماید.

 

نگاهی به فعالیت‌های سامسونگ:

وقتی صحبت از یک تجهیز الکترونیکی هوشمند می‌شود، بعید است که سامسونگ فعالانه در خصوص آن خودنمایی نکرده باشد. حلقه‌های هوشمند هم از این مسئله مستثنی نبوده و رصد فعالیت‌های ثبت اختراع این غول فناوری نشان می‌دهد که علاقه زیادی به این تجهیز پوشیدنی و قابلیت‌های آتی آن دارد. به عنوان مثال، می‌توان به درخواستی اشاره نمود که سامسونگ در سال ۲۰۱۸ میلادی در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا ثبت نموده و در سال ۲۰۲۰، با گواهی ثبت اختراعی به شماره «US10572012» همراه شد. در این پتنت، سامسونگ یک حلقه هوشمند را معرفی نموده که به کمک سنسورهای تعبیه شده در آن، قابلیت شناسایی حالات و ژست‌های مختلف کاربر را دارا می‌باشد. سامسونگ اخیراً هم از حلقه جدیدی خبر داد که قابلیت تأمین شارژ تلفن همراه را دارا می‌باشد. شاید تلفیق این قابلیت با دیگر امکانات حلقه‌های هوشمند، شکل‌گیری یک تجهیز منحصربه‌فرد را ممکن نماید.

 

نگاهی به فعالیت‌های کوالکام:

اگرچه در خصوص حلقه‌های هوشمند کمتر نامی از کوالکام برده می‌شود، اما یک جستجوی ساده در پایگاه‌های داده‌های ثبت اختراع، نشان می‌دهد که کوالکام هم دست روی دست نگذاشته و به دنبال خودنمایی در این حوزه می‌باشد. این شرکت در سال ۲۰۱۵، درخواستی در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسانید که یک حلقه هوشمند با قابلیت جفت شدن با سایر وسایل الکترونیکی را معرفی می‌کرد. این درخواست که در سال ۲۰۱۸ گواهی ثبت اختراعی با شماره «US10043125» به آن تخصیص یافت، از یک یا چند حلقه هوشمند صحبت نموده که می‌توانند سیگنال‌هایی را دریافت و برای پردازشگر قرار گرفته در تجهیز ثانویه ارسال نمایند.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.