رشد ۲۳ درصدی گواهی‌های ثبت اختراع بانک آمریکا
۱۴ شهریور ۱۴۰۰ رشد ۲۳ درصدی گواهی‌های ثبت اختراع بانک آمریکا

بانک آمریکایی «BoA»، موفق به ثبت رکورد جدیدی در زمینه گواهی‌های ثبت اختراع شده است. این بانک پیشرو و نوآور، در شش ماهه نخست سال جاری میلادی، ۲۲۷ پتنت گرنت شده به خود اختصاص داده که در مقایسه با ۱۸۴ گواهی ثبت اختراع بازه زمانی مشابه در سال گذشته، رشد ۲۳ درصدی را نشان می‌دهد. هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، با سهم تقریباً ۴۰ درصدی از کل گواهی‌های اخذ شده، بیشترین سهم را در سبد فناوری‌های این بانک به خود اختصاص داده است.

نوآوری، ابزاری کارآمد برای رشد و توسعه کسب‌وکارها و پیشی گرفتن از رقبا است. این موضوع، باعث شده تا تمامی بنگاه‌های اقتصادی، اعم از شرکت‌ها و صنایع بزرگ، استارت‌آپ‌ها و حتی دانشگاه‌ها و مؤسسات دولتی، به صرافت سرمایه‌گذاری‌های نوآورانه در قالب تلاش‌های داخلی و یا همکاری‌های فناورانه بیفتند. بدیهی است که بانک‌ها و مؤسسات مالی هم از این قاعده مستثنی نیستند. کتی بسانت (Cathy Bessant)، مدیر عملیات و فناوری «BoA»، در خصوص رویکرد این بانک نسبت به نوآوری می‌گوید: «ما در دوره تغییرات بی‌سابقه‌ای قرار داریم. همان‌طور که هر شرکت بزرگی می‌داند، ارائه خدمات متمایز به مشتریان، نیازمند تمرکز قوی بر نوآوری است. فرهنگی که ما در BoA ایجاد کرده‌ایم، بسیار خلاق و مبتنی بر آینده‌نگری است».

بسانت رهبری تیم فناوری این بانک را با یک بودجه ۱۴ میلیارد دلاری بر عهده دارد. به گفته سخنگوی بانک، سالیانه بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار از این مبلغ، صرف فناوری شده و ۳ میلیارد دلار مابقی نیز، به نوآوری‌های جدید اختصاص می‌یابد. بدیهی است که این حجم از سرمایه‌گذاری‌های نوآورانه، نیازمند یک چتر حفاظتی قدرتمند از اختراعات و نوآوری‌ها است، چیزی که «BoA» با ثبت پتنت‌های متعدد به آن واکنش نشان می‌دهد.

برای درک بهتر فعالیت‌های ثبت اختراع «BoA» در سال‌های اخیر، این آمار را در نظر بگیرید که به رغم دورکاری تقریباً ۸۵ درصدی کارکنان در سال ۲۰۲۰ میلادی، مجموعاً ۷۷۲ درخواست جدید در این سال به ثبت رسیده و تعداد پتنت‌های گرنت شده هم به ۴۴۴ مورد رسید. این روند صعودی در سال جدید هم ادامه داشته و تنها در نیمه اول سال ۲۰۲۱، ۴۰۳ درخواست جدید و ۲۲۷ گواهی حاصل شده است. اگر در ادامه هم این روند حفظ شود، «BoA» باز هم به رکوردهای جدیدی در زمینه ثبت درخواست و اخذ گواهی دست خواهد یافت.

بررسی سبد پتنت‌های گرنت شده در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، با سهم مستقیم ۲۵ درصدی در خدمات مالی، در صدر قرار فناوری‌های مد نظر این بانک قرار داشته و بانکداری مبتنی بر تلفن همراه (۲۱ درصد)، امنیت اطلاعات (۱۶ درصد)، برنامه‌نویسی (۱۰ درصد)، بلاک‌چین (۸ درصد) و داده‌کاوی (۸ درصد)، در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند. اگر توزیع حوزه‌های فناوری را از منظر درخواست‌های ثبت شده در سال ۲۰۲۱ بررسی کنیم، امنیت اطلاعات با ۲۹ درصد در ردیف نخست قرار گرفته و بانکداری مبتنی بر تلفن همراه (۱۷ درصد)، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای خدمات مالی (۱۵ درصد) و فناوری‌های برنامه‌نویسی (۱۲ درصد) در رده‌های بعدی جای دارند.

گفتنی است، سبد پتنت این بانک حاوی ۴۹۴۳ پتنت (گرنت شده یا در حال ارزیابی) بوده که حاصل کار نزدیک به ۶۰۰۰ مخترع مستقر در ۴۲ ایالت آمریکا و ۱۳ کشور در سرتاسر جهان است. از جمله این مخترعین، می‌توان به مانو کوریان (Manu Kurian)، نایب‌رئیس بخش فناوری و دارنده بیش از ۳۶۰ درخواست از سال ۲۰۱۴ و بیش از ۲۲۰ گواهی ثبت اختراع است.

پربازدید‌ترین‌ها

نشست افتتاحیه فن‌تز
۵ اسفند ۱۴۰۲

نشست افتتاحیه فن‌تز

فراخوان حمایت از تجاری سازی پایان‌نامه‌های حیطه مواد و صنایع معدنی (فن‌تر مواد) و حمایت از ایده‌ها و طرح‌های فناورانه

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در حاشیه بیست‌ و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران
۳۰ بهمن ۱۴۰۲

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در حاشیه بیست‌ و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در خصوص چالش‌های نظام اختراعات و توسعه فناوری در کشور در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا)

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران
۲ اسفند ۱۴۰۲

همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران

نخستین همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران ۲۹ بهمن ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.