پمپ تخلیه جراحی؛ ابتکاری نوآورانه برای جلوگیری از عفونت
۱۵ شهریور ۱۴۰۰ پمپ تخلیه جراحی؛ ابتکاری نوآورانه برای جلوگیری از عفونت

شرکت استارت‌آپی سوماواک (SOMAVAC Medical Solutions)، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراعی برای پمپ تخلیه جراحی خود شده است. این پمپ هوشمند و پلتفرم مرتبط با آن، تنها نمونه دارای تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای جلوگیری از سروما (تجمع مایعات شفاف بدن در محل جراحی) بوده و جلوی عوارض شایعی همچون عفونت، تأخیر در ترمیم زخم و حتی جراحی مجدد را تا حد زیادی می‌گیرد.

یکی از مشکلات بیماران پس از جراحی‌های مختلف، تجمع مایعات در موضع جراحی شده و عوارض ناشی از آن است. از این رو، مکش و خارج ساختن این مایعات پس از جراحی، به یک اولویت حیاتی در فرایندهای درمانی مبدل شده است. از سال ۱۹۷۰ به این‌سو، میلیون‌ها بیمار با دستگاه‌های مکنده‌ای به سبک آکاردئون، از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این دستگاه‌های دستی، عمدتاً کارکرد مناسبی نداشته و تقریباً ۲۰ درصد بیماران را نیازمند مداخلات دردناک و پر هزینه‌ بعدی می‌کنند. برآورد می‌شود که فقط در آمریکا، سالیانه بیش از ۶ میلیارد دلار برای رفع این عوارض به سیستم بهداشت و درمان تحمیل می‌شود. در واکنش به این چالش بزرگ و پر هزینه، سوماواک نوعی پمپ مکش یک طرفه و مداوم تولید نموده که علاوه بر جلوگیری از تجمع مایع در محل زخم، جریان برگشتی را به حداقل می‌رساند.

این پمپ که با نام تجاری «SOMAVAC® SVS» به بازار عرضه شده، نخستین نمونه دارای تأییدیه از سازمان غذا و داروی آمریکا به شمار می‌رود. با توجه به تقاضای فزاینده بازار و ارزش تجاری این اختراع، مهم‌ترین اولویت این استارت‌آپ، حفاظت حداکثری از نوآوری توسعه یافته بوده که در همین راستا، اقدام به ثبت آن در سیستم پتنت آمریکا، به‌عنوان اصلی‌ترین بازار هدف خود نموده است. این اختراع که در سال ۲۰۱۷ و اندکی پس از راه‌اندازی شرکت در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده، با گذشت تقریباً چهار سال، مورد تأیید ارزیابان قرار گرفته و گواهی ثبت اختراعی به شماره «US 11078898» را برای این استارت‌آپ به همراه داشته است.

این دستگاه که بیشتر برای جراحی‌های سینه و شکم، ترمیم فتق و روش‌های پیچیده ارتوپدی استفاده می‌شود، با مکش مداوم و تخلیه مایع جراحی، خطر سروما یا هماتوم را کاهش می‌دهد. این پمپ هوشمند را می‌توان به سادگی در زیر لباس پوشیده و بدون هیچ مشکل خاصی، فعالیت‌های عادی را تا زمان بهبودی کامل از سر گرفت. دکتر اسرا روآن (Esra Roan)، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل سوماواک که یکی از مخترعین این پتنت هم می‌باشد، در این خصوص می‌گوید: «این دستگاه، برای بیماران در معرض جراحی‌ سینه و سایر سرطان‌ها بسیار مهم است. اگر بیمار مبتلا به سرطان، دچار سروما و عفونت‌های پیچیده شود، عملاً سایر درمان‌های نجات‌دهنده را هم به تأخیر انداخته و کارآمدی درمان را کاهش می‌دهد». جاش هرویگ (Josh Herwig)، یکی دیگر از بنیان‌گذاران سوماواک و مدیر ارشد فناوری این شرکت هم در خصوص ارزش گواهی اعطا شده افزوده: «این پتنت، سبد مالکیت فکری ما را مستحکم می‌کند. من از اعضای تیم تشکر می‌کنم که این پتنت را با جدیت دنبال نمودند».

گفتنی است، هرچه مدت زمان تخلیه افزایش یابد، خطر عفونت برای بیمار هم بیشتر می‌شود. در جراحی‌های سینه، خطر عفونت تقریباً ۲۵ درصد است، یعنی از هر چهار نفری که جراحی می‌شوند، یک نفر به دلیل عدم تخلیه مناسب تا سه هفته بعد از جراحی، به عفونت دچار می‌شود. «SOMAVAC® SVS»، با عملکرد مستمر و قوی خود، زمان تخلیه را کاهش داده و از این مشکل جلوگیری می‌کند.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day