یک گام مهم در دسترسی معلولین به بازی‌های ویدئویی
۱۶ شهریور ۱۴۰۰ یک گام مهم در دسترسی معلولین به بازی‌های ویدئویی

شرکت الکترونیک آرتز (Electronic Arts) که همگان آن را با بازی مشهور «فیفا» می‌شناسند، خبر از دسترسی آزادانه رقبا به برخی فناوری‌های پتنت شده خود داده است. هدف اصلی این به اشتراک‌گذاری، تشویق دیگر سازندگان و توسعه‌دهندگان بازی‌ها برای طراحی و توسعه بازی‌هایی است که متناسب با شرایط خاص معلولان و افراد ناتوان باشد. «EA» امیدوار است که با این اقدام، دسترسی معلولان به بازی‌های ویدئویی افزایش یابد.

از یک طرف، بیش از یک میلیارد نفر، یعنی تقریباً ۱۵ درصد از جمعیت جهان، با سطوح مختلفی از معلولیت روبرو هستند. از طرف دیگر، بازی‌های ویدئویی به‌عنوان ابزار اصلی سرگرمی بیش از دو میلیارد کاربر در سراسر جهان شناخته شده که طیف وسیعی از افراد، در سنین، جنسیت و توانمندی‌های فیزیکی مختلف را به خود جذب نموده است. بر اساس تخمین‌های «EA»، در حدود نیم میلیون از این کاربران، تحت تأثیر مشکلات کور رنگی قرار دارند. ایجاد شرایط مناسبی که چنین کاربرانی هم بتوانند لحظات لذت‌بخشی را با این بازی‌ها داشته باشند، نیازمند فناوری‌هایی است که عدم تطابق‌های ناشی از این مشکل فیزیکی آن‌ها را به نحوی مرتفع نماید. کریس برزو (Chris Bruzzo)، نایب‌رئیس بخش تجاری‌سازی و بازاریابی الکترونیک آرتز در این خصوص می‌گوید: «ما معتقدیم که همه باید به هیجان و شادی بازی‌ها دسترسی داشته باشند و این ایجاد دسترسی، به معنای مشارکت کاربران بیشتر در بازی‌ها است. ما متعهد به شکستن موانع در بازی‌های ویدئویی خود هستیم و متوجهیم که برای ایجاد تغییرات اساسی، باید با هم و در قالب یک صنعت کار کنیم. امیدواریم که توسعه‌دهندگان با ایجاد ویژگی‌های مشابه در بازی‌های ویدئویی خود، از این اختراعات حداکثر استفاده را ببرند. ما از رقبای خود که دارای منابع، نوآوری و خلاقیت هستند، دعوت می‌کنیم تا به این طرح که دسترسی عمومی را در اولویت قرار می‌دهد، بپیوندند».

طرح ابتکاری الکترونیک آرتز، شامل پنج پتنت متعلق به این شرکت است که برخی از جدیدترین فناوری‌های متمرکز بر دسترسی کاربران به بازی‌های تولید شده را پوشش می‌دهند. نخستین پتنت (US 11097189)، به سیستم پینگ (Ping System) مورد استفاده در بازی «Apex Legends» اشاره دارد و به بازیکنان دارای مشکلات گفتاری، شنوایی و شناختی کمک می‌کند تا حین بازی‌های تیمی، با دیگر بازیکنان ارتباط برقرار کنند. سه پتنت هم (US 10118097و CN 107694092 و US 10,878,540)، بازی‌های ویدئویی را برای بازیکنان دارای مشکلات بینایی در دسترس قرار می‌دهند. این فناوری‌ها، مجموعه رنگ‌ها، روشنایی و کنتراست را به‌طور خودکار در بازی تشخیص داده و به منظور ایجاد درک بیشتر کاربر از محتوای تصویری بازی، آن‌ها را اصلاح می‌کند. در نهایت، پنجمین پتنت (US 10,790,919) هم نوعی فناوری صدای شخصی‌سازی شده است که با اصلاح یا ایجاد موسیقی بر مبنای ترجیحات شنوایی کاربر، به بازیکنان دارای مشکلات شنوایی، برای انجام بازی و تعامل با دیگران کمک می‌کند.

گفتنی است، «EA» متعهد شده که با ادعای توسعه، تولید، استفاده، فروش، مجوز، صادرات، واردات یا توزیع فناوری، علیه هیچ شخص یا نهادی شکایت ننموده و عملاً از هیچ یک از پتنت‌های مذکور، به دنبال درآمدزایی نباشد. با توجه به گفته‌های کریس برزو، به نظر می‌رسد که این آخرین تعهد این‌چنینی از سوی «EA» نبوده و احتمالاً در آینده، باز هم پتنت‌های دیگری با موضوع دسترسی بیشتر کاربران به بازی‌ها، در اختیار علاقه‌مندان و دیگر توسعه‌دهندگان قرار خواهد گرفت.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.