یک گام مهم در دسترسی معلولین به بازی‌های ویدئویی
۱۶ شهریور ۱۴۰۰

یک گام مهم در دسترسی معلولین به بازی‌های ویدئویی

شرکت الکترونیک آرتز (Electronic Arts) که همگان آن را با بازی مشهور «فیفا» می‌شناسند، خبر از دسترسی آزادانه رقبا به برخی فناوری‌های پتنت شده خود داده است. هدف اصلی این به اشتراک‌گذاری، تشویق دیگر سازندگان و توسعه‌دهندگان بازی‌ها برای طراحی و توسعه بازی‌هایی است که متناسب با شرایط خاص معلولان و افراد ناتوان باشد. «EA» امیدوار است که با این اقدام، دسترسی معلولان به بازی‌های ویدئویی افزایش یابد.

از یک طرف، بیش از یک میلیارد نفر، یعنی تقریباً ۱۵ درصد از جمعیت جهان، با سطوح مختلفی از معلولیت روبرو هستند. از طرف دیگر، بازی‌های ویدئویی به‌عنوان ابزار اصلی سرگرمی بیش از دو میلیارد کاربر در سراسر جهان شناخته شده که طیف وسیعی از افراد، در سنین، جنسیت و توانمندی‌های فیزیکی مختلف را به خود جذب نموده است. بر اساس تخمین‌های «EA»، در حدود نیم میلیون از این کاربران، تحت تأثیر مشکلات کور رنگی قرار دارند. ایجاد شرایط مناسبی که چنین کاربرانی هم بتوانند لحظات لذت‌بخشی را با این بازی‌ها داشته باشند، نیازمند فناوری‌هایی است که عدم تطابق‌های ناشی از این مشکل فیزیکی آن‌ها را به نحوی مرتفع نماید. کریس برزو (Chris Bruzzo)، نایب‌رئیس بخش تجاری‌سازی و بازاریابی الکترونیک آرتز در این خصوص می‌گوید: «ما معتقدیم که همه باید به هیجان و شادی بازی‌ها دسترسی داشته باشند و این ایجاد دسترسی، به معنای مشارکت کاربران بیشتر در بازی‌ها است. ما متعهد به شکستن موانع در بازی‌های ویدئویی خود هستیم و متوجهیم که برای ایجاد تغییرات اساسی، باید با هم و در قالب یک صنعت کار کنیم. امیدواریم که توسعه‌دهندگان با ایجاد ویژگی‌های مشابه در بازی‌های ویدئویی خود، از این اختراعات حداکثر استفاده را ببرند. ما از رقبای خود که دارای منابع، نوآوری و خلاقیت هستند، دعوت می‌کنیم تا به این طرح که دسترسی عمومی را در اولویت قرار می‌دهد، بپیوندند».

طرح ابتکاری الکترونیک آرتز، شامل پنج پتنت متعلق به این شرکت است که برخی از جدیدترین فناوری‌های متمرکز بر دسترسی کاربران به بازی‌های تولید شده را پوشش می‌دهند. نخستین پتنت (US 11097189)، به سیستم پینگ (Ping System) مورد استفاده در بازی «Apex Legends» اشاره دارد و به بازیکنان دارای مشکلات گفتاری، شنوایی و شناختی کمک می‌کند تا حین بازی‌های تیمی، با دیگر بازیکنان ارتباط برقرار کنند. سه پتنت هم (US 10118097و CN 107694092 و US 10,878,540)، بازی‌های ویدئویی را برای بازیکنان دارای مشکلات بینایی در دسترس قرار می‌دهند. این فناوری‌ها، مجموعه رنگ‌ها، روشنایی و کنتراست را به‌طور خودکار در بازی تشخیص داده و به منظور ایجاد درک بیشتر کاربر از محتوای تصویری بازی، آن‌ها را اصلاح می‌کند. در نهایت، پنجمین پتنت (US 10,790,919) هم نوعی فناوری صدای شخصی‌سازی شده است که با اصلاح یا ایجاد موسیقی بر مبنای ترجیحات شنوایی کاربر، به بازیکنان دارای مشکلات شنوایی، برای انجام بازی و تعامل با دیگران کمک می‌کند.

گفتنی است، «EA» متعهد شده که با ادعای توسعه، تولید، استفاده، فروش، مجوز، صادرات، واردات یا توزیع فناوری، علیه هیچ شخص یا نهادی شکایت ننموده و عملاً از هیچ یک از پتنت‌های مذکور، به دنبال درآمدزایی نباشد. با توجه به گفته‌های کریس برزو، به نظر می‌رسد که این آخرین تعهد این‌چنینی از سوی «EA» نبوده و احتمالاً در آینده، باز هم پتنت‌های دیگری با موضوع دسترسی بیشتر کاربران به بازی‌ها، در اختیار علاقه‌مندان و دیگر توسعه‌دهندگان قرار خواهد گرفت.

پربازدید‌ترین‌ها

فراخوان «EPO» برای پروژه‌های تحقیقاتی مرتبط با ثبت اختراع
۳۰ مرداد ۱۴۰۰

فراخوان «EPO» برای پروژه‌های تحقیقاتی مرتبط با ثبت اختراع

دفتر ثبت اختراع اروپا، فراخوان جدیدی برای پیشنهادات مرتبط با برنامه تحقیقات دانشگاهی (ARP) منتشر نموده است. بر اساس این فراخوان که پنجمین دوره حمایت از تحقیقات دانشگاهی در حوزه مالکیت فکری است، به هر یک از پژوهش‌های انتخاب شده، تا سقف ۱۵۰ هزار یورو تخصیص می‌یابد. در این فراخوان، سه حوزه تحقیقاتی شامل «از تحقیقات دانشگاهی تا اکوسیستم‌های نوآوری»، «هوش مصنوعی برای آموزش IP» و «هوش مصنوعی در حوزه پتنت» پوشش داده شده‌اند.

نظارت کامل بر عملکرد قلب به کمک بازوبندهای اپل
۳ شهریور ۱۴۰۰

نظارت کامل بر عملکرد قلب به کمک بازوبندهای اپل

اپل بازوبند هوشمندی ابداع نموده که نظارت بر کارکرد قلب را تسهیل می‌کند. بنا بر ثبت اختراع جدید این غول سلامت دیجیتال، امکان کنترل کامل وضعیت قلب حتی در زمان حرکت و کارهای روزانه هم بدون اینکه مشکلی برای کاربر به دنبال داشته باشد، فراهم شده و اطلاعات در زمان واقعی، از طریق دستگاه‌های الکترونیک هوشمند قابل دسترس و استفاده خواهد بود.

افزایش اهمیت پتنت‌های ضروری استاندارد برای صنایع ژاپنی
۱ شهریور ۱۴۰۰

افزایش اهمیت پتنت‌های ضروری استاندارد برای صنایع ژاپنی

بنا بر مطالعه اخیر وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن پیرامون پتنت‌های ضروری استاندارد و صدور مجوز آن‌ها، اهمیت و کاربرد این پتنت‌ها در صنایع ژاپنی به شدت افزایش یافته است. افزایش اختلافات و تعارضات در زمینه صدور مجوز برای این دسته از پتنت‌ها، ضرورت وضع قوانین در مورد مراحل صدور مجوز، شرایط اعطای مجوز و ارائه اطلاعات بین طرفین مذاکرات را بیش از پیش نموده است.

افزایش فعالیت‌های ثبت اختراع فناوران انگلیسی در بازارهای خارجی
۳۱ مرداد ۱۴۰۰

افزایش فعالیت‌های ثبت اختراع فناوران انگلیسی در بازارهای خارجی

بنا بر گزارش دفتر مالکیت فکری انگلیس، هدف عمده فعالیت‌های ثبت اختراع متقاضیان انگلیسی، شامل یکی از دفاتر انگلیس، اروپا و آمریکا بوده و اکثر درخواست‌ها، حداقل در یکی از این سه دفتر به ثبت رسیده‌اند. در کنار این واقعیت، شواهد حاکی از آن است که تمایل فناوران انگلیسی نسبت به بازارهای آمریکا و چین رو به افزایش بوده و گواه این مسئله، در روند صعودی درخواست‌های ثبت اختراع در این دو کشور دیده می‌شود.

فرار اپل از یک دعوی جالب و پرداخت غرامتی ۳۰۸ میلیون دلاری
۸ شهریور ۱۴۰۰

فرار اپل از یک دعوی جالب و پرداخت غرامتی ۳۰۸ میلیون دلاری

در حالی که اپل پیش‌تر ملزم به پرداخت غرامتی ۳۰۸.۵ میلیون دلاری برای نقض یک پتنت به شرکت «PMC» شده بود، اما حکم جدید دادگاه همه چیز را تغییر داد. بر اساس حکم جدید، نه تنها اپل تبرئه شده، بلکه هزینه‌های ناشی از دعوی هم بر دوش شرکت شاکی افتاده است. داستان این دعوی حقوقی و روش بکارگرفته شده توسط «PMC» بسیار خواندنی و جالب است. این شرکت، فناوران را برای فناوری‌هایی تحت فشار می‌گذارد که در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ ثبت شده‌اند و باید بیش از بیست سال پیش، اعتبار آن‌ها به پایان می‌رسید.

استراتژی چندوجهی و پیچیده تسلا در حوزه نوآوری
۲ شهریور ۱۴۰۰

استراتژی چندوجهی و پیچیده تسلا در حوزه نوآوری

یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت تسلا، حجم زیاد نوآوری در این شرکت عنوان شده که موقعیت آن را به‌عنوان یکی از پیشگامان طراحی و تولید خودروهای الکتریکی، حفظ و تقویت نموده است. بنابر اطلاعات موجود، تسلا از زمان تأسیس خود، بیش از ۵۸۰ گواهی ثبت اختراع داشته و این سبد پتنت ارزشمند و متمایز، مسیر حرکت این شرکت به سوی آینده‌ای موفق را هموار نموده است. گروه ماشین‌آلات الکتریکی، حمل‌ونقل، نیمه‌هادی‌ها و فناوری‌های کامپیوتری، حوزه‌های اصلی تمرکز تسلا را شامل می‌شوند.