استتار تجهیزات نظامی با الهام از پروانه‌ها
۲۱ شهریور ۱۴۰۰ استتار تجهیزات نظامی با الهام از پروانه‌ها

ارتش آمریکا با الهام از روش استتار پروانه‌ها، در حال توسعه فناوری جدیدی برای پنهان‌سازی ادوات نظامی خود از دید دشمن است. این تکنیک که توسط آزمایشگاه دید در شب ارتش (Night Vision Lab) توسعه یافته، شامل نوعی فناوری چاپ سه‌بعدی مبتنی بر مواد نانویی است که روی اجزای نوری مانند اسلحه یا دوربین‌های چشمی قرار گرفته و با کاهش اثر بازتاب نور، عملاً نوعی خاصیت نامرئی در مقابل چشمان غیرمسلح ایجاد می‌کند.

احتمالاً شما هم تجربه حضور یک شب‌پره مزاحم در اتاق زیر شیروانی یا کمد لباس خود را داشته‌اید. حشراتی که در پنهان شدن به شدت ماهر بوده و این قابلیت در محیط‌های طبیعی‌، امکان فرار از دست شکارچیان را برایشان فراهم می‌آورد. بررسی دقیق‌تر محققین نشان می‌دهد که اغلب این حشرات، چشم‌هایی با ساختار خاص دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا جلوی بازتاب نور را بگیرند. همین ویژگی اعجاب‌انگیز و طبیعی، الهام‌بخش تیمی از مخترعین ارتش آمریکا برای توسعه فناوری جدید استتار شده است.

این اختراع که در دسامبر ۲۰۲۰ در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده، به تازگی با شماره «US 20200263194» انتشار یافته است. بر اساس اطلاعات ارائه شده در اسناد ثبت اختراع، سطح چشم پروانه از برآمدگی‌هایی با ارتفاع ۲۰۰ نانومتر تشکیل شده که فاصله‌ای ۳۰۰ نانومتری از یکدیگر دارند. از آنجایی که این برآمدگی‌ها از طول موج نور مرئی کوچک‌تر می‌باشند، نور بدون بازتاب باقی مانده و دچار شکست می‌شود. به عبارت بهتر، این برجستگی‌های طبیعی و ظریف، به‌عنوان یک پوشش ضد انعکاس بر روی چشم پروانه عمل می‌کنند. آزمایشگاه دید در شب ارتش آمریکا هم سعی نموده تا همین ساختار را بر روی تجهیزات نوری پیاده‌سازی نماید. به این منظور، از پوشش‌های مبتنی بر چاپ سه‌بعدی برای شکست نور در مقیاس صنعتی استفاده شده و نوعی استتار برای تجهیزات نظامی فراهم شده است.

گفتنی است که در رول‌های چاپ شده بر روی لنزهای نوری، از نانوذرات ژرمانیوم استفاده شده که امکان تولید پوشش‌های ضد انعکاس کامل را ایجاد می‌کند. از نظر تئوریک، تسلیحات مجهز به این فناوری، به پرسنل نظامی اجازه می‌دهد تا در تاریکی شب و بدون نگرانی از انعکاس پرتوهای نور سرگردان که می‌تواند موقعیت آن‌ها را به خطر بیندازد، مأموریت‌های خود را به انجام برسانند. برایان متزگر (Brian Metzger) که صاحب‌نظر در حوزه تجهیزات و فناوری‌های نظامی است، در خصوص این فناوری می‌گوید: «این فناوری، کاربردهای گسترده‌تری خواهد داشت که از آن جمله، می‌توان به کاهش بازتاب خیره‌کننده نور خورشید، افزایش کارایی صفحات خورشیدی و کاهش بازتاب نور در تلویزیون‌های تخت اشاره نمود».

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.