ربات‌های خدماتی در یک قدمی ورود به منازل
۲۹ شهریور ۱۴۰۰ ربات‌های خدماتی در یک قدمی ورود به منازل

ثبت اختراعات جدید دایسون (Dyson Ltd)، حکایت از تمرکز جدی این شرکت بر روی مدل‌های جدیدی از ربات‌های خدماتی دارد. ربات‌های دایسون، قادر به پایین و بالا رفتن از پله‌ها بوده و می‌توانند آن‌ها را تمیز نمایند. در کنار طراحی نوآورانه و منحصربه‌فرد در نظر گرفته شده برای این ربات‌ها، قابلیت تعامل آن‌ها با سایر لوازم خانه و آشپزخانه، حکایت از ربات‌های خدماتی همه فن حریفی دارد که تا پیش از این، فقط در فیلم‌های تخیلی هالیوودی دیده می‌شد.

رباتیک یکی از حوزه‌های مورد توجه شرکت‌های فناور بوده که در طیف وسیعی از صنایع، اعم از پزشکی، صنعت، کشاورزی و حتی خدمات بکار گرفته می‌شوند. در حالی که بسیاری از افراد با شنیدن نام ربات، به یاد ربات‌های پیشرفته جراحی و یا ربات‌های مینیاتوری صنایع مونتاژ می‌افتند، اما شرکت‌هایی هم هستند که سعی در ایجاد کاربردهای ملموس‌تر و ساده‌تری برای این حوزه از فناوری دارند. واحد رباتیک شرکت دایسون که تقریباً شانزده سال برای توسعه و تجاری‌سازی نسل جدید جاروبرقی‌های خودکار وقت گذاشته، هم‌اکنون در حال توسعه نسل جدیدی از ربات‌های کارآمد خدماتی است که می‌توانند با سایر لوازم خانگی هم تعامل داشته باشند.

پتنت‌های ثبت شده این شرکت نوآور و موفق، مجموعه‌ای از طراحی‌های جداگانه برای دستگاه‌های ربات مانندی را نشان می‌دهد که دارای توانایی‌های خاص و منحصربه‌فردی می‌باشند. این دو طرح نوآورانه که در فوریه ۲۰۲۰ میلادی در دفتر مالکیت فکری انگلیس به ثبت رسیده و به تازگی با شماره‌های «GB2592405» و «GB2592410» انتشار یافته‌اند، عزم جدی دایسون برای توسعه سبد محصولات رباتیک خود، با تمرکز ویژه بر خدمات خانگی را نشان می‌دهد.

درخواست اول که با عنوان «یک وسیله رباتیک با چرخ‌های سه ستاره و یک بازوی فعال» به ثبت رسیده، ربات ساده‌ای را معرفی می‌کند که به دلیل طراحی خاص چرخ‌ها، قابلیت بالا و پایین رفتن از پله‌ها را ممکن می‌سازد. همچنین برای این ربات یک بازوی فعال در نظر گرفته شده که توانایی انجام فعالیت‌های مختلفی را برای ربات فراهم می‌کند. برای مثال، بازو همچون یک جک، از ربات برای بالا و پایین آمدن از پله‌ها حمایت نموده و حفظ تعادل را تضمین می‌کند. همچنین این بازو برای کارهایی همچون اتصال یک وسیله الکتریکی به برق، جابجایی وسایل خانه و حتی تمیزکاری هم قابل استفاده می‌باشد.

ربات خدماتی با قابلیت بالا رفتن از پله

درخواست دوم نیز یک دست رباتیک را معرفی نموده که محدودیت‌های ربات‌ها در نتیجه نداشتن انگشتانی مشابه انسان را تا حدودی مرتفع ساخته و به همین واسطه، قابلیت تعامل بهتر با محیط و ارائه خدمات مناسب‌تر را فراهم می‌کند. قابلیت برداشتن و جابجایی لیوان و حتی در دست گرفتن خودکار، از جمله مواردی است که به صورت ویژه در اسناد ثبت اختراع دایسون به آن‌ها اشاره شده و این، حکایت از قابلیت انجام کارهای بسیار ظریف به کمک این دست رباتیک دارد.

دست رباتیک با قابلیت گرفتن لیوان و خودکار

شاید تا همین یک دهه قبل، تصور استفاده گسترده از جاروبرقی‌های خودکار در خانه‌ها کمی بلندپروازانه و عجیب بود، اما به لطف پیشرفت‌های فنی و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته از سوی فناورانی همچون دایسون، این موضوع تحقق یافته و هم‌اکنون امری رایج محسوب می‌شود. حال ربات هوشمندی را متصور شوید که از پله‌ها بالا و پایین رفته و آن‌ها را تمیز می‌کند، یا رباتی که فنجان قهوه شما را حمل کرده و جلویتان روی میز می‌گذارد. اگرچه این یک تصور فانتزی به نظر می‌رسد، اما شواهد حکایت از عزم جدی دایسون برای عملیاتی نمودن آن دارد. البته باید در نظر داشت که ارائه این پتنت‌ها، لزوماً به معنای تجاری‌سازی سریع اختراعات نبوده و ممکن است تنها در حد یک ایده و یا اقدامی برای محدود ساختن رقبا باقی بمانند!

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day