ارزیابی احساسات کاربران «Xbox» از طریق گفتگوی بازیکنان
۰۴ مهر ۱۴۰۰ ارزیابی احساسات کاربران «Xbox» از طریق گفتگوی بازیکنان

فناوری جدید مایکروسافت، به این شرکت امکان می‌دهد تا از طریق چت‌های صوتی صورت گرفته، احساسات کاربران کنسول بازی ایکس‌باکس (Xbox) را تشخیص دهد. تجزیه و تحلیل واکنش‌های احساسی بازیکنان نسبت به آنچه در محیط بازی رخ می‌دهد، به کنترل رفتارهای تهاجمی یا بی‌ادبانه در این فضا کمک می‌کند.

بازی‌های کامپیوتری، در زمره سرگرمی‌های محبوب و درآمدزایی قرار دارند که در طول روز، میلیون‌ها کاربر را درگیر خود می‌کنند. از همین رو، بسیاری از شرکت‌های فناور، خصوصاً مایکروسافت و سونی به‌عنوان دو رقیب جدی در این حوزه، در تلاش برای تصاحب بازار از طریق نوآوری‌های جدید در کنسول‌های بازی ایکس‌باکس و پلی‌استیشن می‌باشند. دسته‌های بیومتریک با قابلیت تشخیص سریع کاربران، استفاده از فناوری واقعیت مجازی و همچنین ایده تجارت دیجیتال از طریق شبکه کاربران بازی‌های کامپیوتری، تنها نمونه‌هایی از این نوآوری‌های جالب و منحصربه‌فرد محسوب می‌شوند. رقابت در این حوزه، آن‌چنان جدی و فشرده است که حتی شرکت‌های به ظاهر نامرتبطی همچون تنسنت هم، به فکر طراحی و ساخت کنسول انحصاری خود افتاده‌اند!

در این میان، یکی از ایده‌های جالب برای افزایش جذابیت بازی‌ها، دخیل نمودن احساسات کاربران به روش‌های گوناگون است. پیش از این، سونی با ایده پخش موسیقی متن بازی بر احساسات کاربر، یک گام از رقیب سنتی خود پیشی گرفته بود و حالا مایکروسافت سعی نموده تا این عقب‌افتادگی را به نحو دیگری جبران نماید. این شرکت که پیش از این با معرفی قابلیت گفتگو با افراد متوفی، همه را در بهت و حیرت فرو برده بود، حالا سعی دارد تا مجموعه‌ای از ایده‌های جانبی را پیرامون این قابلیت منحصربه‌فرد توسعه دهد. پتنت جدید مایکروسافت که به تازگی به ثبت رسیده، به بازی‌های ایکس‌باکس اجازه می‌دهد تا احساسات کاربران را از روی چت‌های صوتی آن‌ها با دیگران شناسایی نموده و حالات احساسی از پیش تعریف شده (شامل عصبانیت، ترس، بیزاری و غم) را در آن‌ها تشخیص دهد.

در این فناوری، فاکتورهایی نظیر تنوع صدا و سطح انرژی فرد ثبت و تجزیه و تحلیل می‌گردد. تغییرات در این موارد، ممکن است نشان‌دهنده واکنش احساسی کاربر به چیزی باشد که در سند ثبت اختراع مایکروسافت، «محیط مجازی» نامیده شده است. در نهایت، امتیازی تحت عنوان «امتیاز شهرت و اعتبار» به هر یک از کاربران تخصیص داده شده که قابلیت شناسایی‌های آتی افراد و داشتن عکس‌العمل مناسب نسبت به آن‌ها و احساساتشان را فراهم می‌نماید.

این فناوری را از دو منظر می‌توان بررسی کرد؛ اول این‌که چنین قابلیتی می‌تواند چت‌های صوتی در بازی‌های چند نفره در ایکس‌باکس را گسترش داده و در نتیجه، امکان دریافت اطلاعات از آن‌ها را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، یکی از چالش‌های فعلی صنعت بازی، رفتارهای تهاجمی یا بی‌ادبانه بیش از حدی است که بسیاری از بازیکنان با آن مواجه می‌شوند. در پتنت جدید مایکروسافت، خاطرنشان شده که بسیاری از این واکنش‌های توهین‌آمیز و حاوی ناسزاهای مختلف، ممکن است باعث آسیب‌های عاطفی جدی شوند. ناشناس بودن بازی‌های آنلاین هم مزید بر علت شده تا این موضوع به یک امر پیچیده‌تر تبدیل گردد.

گفتنی است، فناوری جدید مایکروسافت در کنار رصد ویژگی‌های صوتی، نشانه‌های احساسی بصری را نیز مشاهده می‌کند. با این‌که در حال حاضر مشخص نیست که مایکروسافت دقیقاً چگونه از این داده‌ها استفاده خواهد کرد، اما پیش‌بینی می‌شود که احساسات موجود در صدای بازیکن، به‌عنوان داده‌های تاریخی و برای کاربردهای آتی (مثلاً توسعه چت‌بات گفتگو با افراد متوفی) ذخیره‌سازی گردد.

پربازدید‌ترین‌ها

دعوت به همکاری در حوزه‌های مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و مهندسی برق و کامپیوتر
۱۴ مهر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در حوزه‌های مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و مهندسی برق و کامپیوتر

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته‌های مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و مهندسی برق و کامپیوتر از دانشگاه‌های برتر کشور دعوت به همکاری به‌ عمل می‌آورد.

مدرسه پاییزه مالکیت فکری وزارت بهداشت
۲۵ مهر ۱۴۰۰

مدرسه پاییزه مالکیت فکری وزارت بهداشت

آکادمی کانون پتنت ایران، با همکاری مرکز مالکیت فکری دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، اقدام به برگزاری یک مدرسه پاییزه مالکیت فکری ویژه محققین دانشگاه‌ها و مراکز وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نموده است. این مدرسه که متشکل از هفت وبینار با عناوین مختلف مالکیت فکری و با تمرکز ویژه بر ثبت اختراع است، ترغیب برای استفاده از سیستم پتنت، هم برای حفاظت از دستاوردهای فناورانه و هم برای انجام پژوهش‌های کاربردی و خلق ثروت از آن‌ها را هدف قرار می‌دهد.

شناسایی خودروهای فورد به کمک هولوگرام‌های نورانی
۷ مهر ۱۴۰۰

شناسایی خودروهای فورد به کمک هولوگرام‌های نورانی

شرکت خودروسازی فورد، در یک همکاری فناورانه با شرکت لینکلن، فناوری جدیدی برای ایجاد نوعی هولوگرام سفارشی بر روی کاپوت خودرو توسعه داده‌اند. این هولوگرام که از ذرات بسیار ریز آب معلق در هوا تشکیل شده که توسط یک نورافکن روشن می‌شود، امکان تشخیص وسیله نقلیه را در شرایط خاص، از جمله انبوه خودروهای پارک شده در یک پارکینگ، آب و هوای ابری و یا تاریکی شب فراهم می‌نماید.

قرارگیری یک نوجوان ۱۷ ساله در جایگاه یک مخترع سریالی
۱۰ مهر ۱۴۰۰

قرارگیری یک نوجوان ۱۷ ساله در جایگاه یک مخترع سریالی

نوجوان ۱۷ ساله اهل «گوام»، موفق به دریافت چهار گواهی ثبت اختراع از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا شده است. «سونگو کانگ» که از کودکی علاقه خاصی به ساختن وسایل و چیزهای جدید داشت، عمده تمرکزش را بر شناسایی مشکلات پیرامون خود و حل آن‌ها گذاشته و همین رویکرد خلاقانه، تاکنون چهار اختراع کاملاً متفاوت را برایش به ارمغان آورده است.

جستجوگر دارایی فکری دارکوب؛ ابزاری برای جستجوی پتنت‌های داخلی
۲۸ مهر ۱۴۰۰

جستجوگر دارایی فکری دارکوب؛ ابزاری برای جستجوی پتنت‌های داخلی

پایگاه جستجوی «دارکوب»، با هدف تجمیع و رصد دارایی‌های فکری ثبت شده در ایران شروع به کار نموده و امکان جستجوی دقیق، سریع و راحت در میان این داده‌های ارزشمند مالکیت صنعتی را برای کاربران فراهم نموده است.

تعبیه یک سیستم کامل فیلم‌برداری و عکاسی در قلم هوشمند سامسونگ
۱۱ مهر ۱۴۰۰

تعبیه یک سیستم کامل فیلم‌برداری و عکاسی در قلم هوشمند سامسونگ

رصد فعالیت‌های ثبت اختراع سامسونگ نشان می‌دهد که این شرکت فناور، ایده‌های جدید و متنوعی را برای قلم هوشمند خود در سر دارد. در ثبت اختراع جدید این شرکت، قابلیت تصویربرداری و ضبط صدا هم برای قلم هوشمند توصیف شده که استقلال نسبی قابل قبولی را برای این ابزار جانبی ایجاد می‌نماید. در طراحی سامسونگ، سنسورهای دوربین در انتهای قلم تعبیه شده‌ و با بیرون کشیدن نسبی آن از داخل گوشی، امکان تغییر زاویه و ارتفاع دوربین وجود دارد.