آغاز یک دعوی نقض پتنت بین دو داور بسکتبال
۰۶ مهر ۱۴۰۰ آغاز یک دعوی نقض پتنت بین دو داور بسکتبال

یک سیستم نوآورانه برای ثبت زمان شروع و توقف بازی بسکتبال، دو تن از داوران سابق این ورزش را درگیر یک دعوی نقض پتنت نموده است. مایکل کاستابیل (Michael Costabile)، مخترع و صاحب دو پتنت در این زمینه، یکی از همکاران سابق خود را به نقض پتنت و طراحی و تولید یک سیستم مشابه متهم نموده و خواستار دریافت غرامت شده است.

بیشتر مردم عادت دارند که پتنت را ابزاری برای حفاظت از اختراعات و فناوری‌های پیشرفته در صنایع مختلف بدانند. این در حالی است که اختراع و نوآوری محدود به هیچ حوزه و بخش خاصی نبوده و حتی حوزه‌های ورزشی مختلف هم مملو از پتنت‌های گوناگونی هستند که توسط مخترعین و نوآوران فعال در این رشته‌ها به ثبت رسیده‌اند. جالب‌تر این‌که با وجود تخصیص بسیاری از دعاوی حقوقی پتنت به صنایعی نظیر خودروسازی، صنایع دارویی و محصولات الکترونیک، این پتنت‌های ورزشی هم می‌توانند موضوع یک دعوی جنجالی باشند. مثال بارز این موضوع، شکایت مایکل کاستابیل از کیت فوگلمن (Keith Fogleman) و شرکت «UStopIt LLC» است. موضوع اصلی دعوی، یک سیستم نوآورانه کنترل از راه دور برای آغاز و توقف زمان است که در محیط‌های با سیگنال‌های فعال متعدد قابل استفاده می‌باشد. به‌طور خاص، این سیستم برای بازی بسکتبال که حتی صدم ثانیه هم ممکن است برنده بازی را تغییر دهد، می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

داستان از جایی شروع شد که کاستابیل در لحظات آخر یکی از بازی‌های لیگ «NBA» در سال ۱۹۹۰، سوت را در آخرین لحظات بازی به صدا درآورده و همین اشتباه، تیم برنده را با تنها یک امتیاز بیشتر تعیین نمود. این سوت اشتباه، اعتراضات فراوانی را به دنبال داشت و به همین دلیل، کاستابیل شروع به کار بر روی یک سیستم زمان‌بندی هماهنگ با سوت داور نمود. وی شرکتی هم در این زمینه تأسیس کرد و نهایتاً در سال ۱۹۹۵ میلادی، نخستین محصول خود را در قالب یک کمربند به عرضه نمود. این کمربند، صدای سوت داور را تشخیص داده و کورنومتر بازی را بر مبنای آن آغاز و متوقف می‌کرد. از آن زمان، کاستابیل پیشرفت‌های متعددی در این نوآوری منحصربه‌فرد ایجاد نمود و به تناسب آن، پتنت‌هایی نیز در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۵ میلادی به ثبت رسانید که گواهی‌های ثبت اختراعی با شماره‌های «US 7920052» و «US 10504300»، به آن‌ها تخصیص یافت.

بنا بر ادعای کاستابیل، مشکل از زمانی آغاز شد که تقریباً پنج سال پیش، فوگلمن محصول کاستابیل را در اختیار گرفت تا آن را در دبیرستانی واقع در کارولینای شمالی مورد استفاده قرار دهد. کاستابیل مدعی است که هدف از این اقدام، مهندسی معکوس دستگاه و طراحی و تولید یک سیستم مشابه بوده است. فوگلمن در مارس سال جاری میلادی، شرکتی تحت عنوان «UStopIt LLC» تأسیس کرد و محصول خود را با نام «WhistleStop» به بازار عرضه نمود.

در شکایت کاستابیل آمده که این مخترع، در ماه ژوئن با فوگلمن تماس گرفته و نقض پتنت خود را به اطلاع وی رسانیده است. با این حال، مشاور حقوقی فوگلمن این هشدار را رد نموده و اقدامات نقض‌کننده آن‌ها ادامه یافته است. بر این اساس و با توجه به نادیده گرفتن عامدانه موضوع، کاستابیل خواستار جبران هزینه‌های ناشی از این نقض پتنت و خسارات مرتبط با آن می‌باشد.

 

پربازدید‌ترین‌ها

نشست افتتاحیه فن‌تز
۵ اسفند ۱۴۰۲

نشست افتتاحیه فن‌تز

فراخوان حمایت از تجاری سازی پایان‌نامه‌های حیطه مواد و صنایع معدنی (فن‌تر مواد) و حمایت از ایده‌ها و طرح‌های فناورانه

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در حاشیه بیست‌ و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران
۳۰ بهمن ۱۴۰۲

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در حاشیه بیست‌ و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در خصوص چالش‌های نظام اختراعات و توسعه فناوری در کشور در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا)

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران
۲ اسفند ۱۴۰۲

همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران

نخستین همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران ۲۹ بهمن ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.