شناسایی خودروهای فورد به کمک هولوگرام‌های نورانی
۰۷ مهر ۱۴۰۰ شناسایی خودروهای فورد به کمک هولوگرام‌های نورانی

شرکت خودروسازی فورد، در یک همکاری فناورانه با شرکت لینکلن (Lincoln)، فناوری جدیدی برای ایجاد نوعی هولوگرام سفارشی بر روی کاپوت خودرو توسعه داده‌اند. این هولوگرام که از ذرات بسیار ریز آب معلق در هوا تشکیل می‌شود، امکان تشخیص وسیله نقلیه را در شرایط خاص، از جمله انبوه خودروهای پارک شده در یک پارکینگ، آب و هوای ابری و یا تاریکی شب فراهم می‌نماید.

تصور کنید که از یک میهمانی بزرگ یا یک هایپرمارکت چند طبقه خارج شده‌اید و به محض ورود به پارکینگ، با انبوهی از خودروهای پارک شده مواجه می‌شوید. احتمالاً یافتن خودرو در این شرایط کمی مشکل خواهد بود، به‌ویژه اگر در محل پارک آن هم تردید داشته باشید. فورد و لینکلن، کار شما را ساده کرده‌اند. آن‌ها نوعی هولوگرام مخصوص وسایط نقلیه ابداع نموده‌اند که بر روی کاپوت خودرو ظاهر شده و امکان تشخیص سریع و آسان آن را فراهم می‌کند.

در اسناد ثبت اختراع، کاربرد فناوری اینگونه تشریح شده است: «این اختراع، مربوط به سیستم و روشی برای طرح هولوگرافیکی خودرو است که به افراد کمک می‌کند تا وسیله نقلیه خود را به‌ویژه در شرایط ابری، تاریکی شب یا سایر شرایط کم نور، به راحتی پیدا کنند». سیستم ابداعی فورد، از سه قسمت کلی تشکیل شده است:

  • یک دستگاه نورافکن که بر روی وسیله نقلیه تعبیه می‌شود؛
  • یک دستگاه تولیدکننده ذرات ریز آب معلق در هوا؛
  • یک سیستم کنترلی برای تلفیق کارکرد دو دستگاه یاد شده.

طراحی‌ها و نقشه‌های موجود در اسناد ثبت اختراع، دستگاه نورافکن را در جلوی خودرو و روی تزئینات مرتبط با کاپوت نشان داده است. همچنین مجموعه‌ای از طراحی‌ها، اعم از یک لوگوی بزرگ فورد، بر روی سقف و یا کاپوت نمایش داده شده که بیانگر عدم محدودیت فناوری برای ایجاد هولوگرام‌های سفارشی و در ابعاد مختلف می‌باشد. اگرچه هنوز اطلاع دقیقی پیرامون قابلیت‌های این فناوری و امکان رنگی بودن این تصویر در دست نیست، اما اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که حتی کاربران می‌توانند تصویر خود را در سیستم قرار داده و از آن به‌عنوان هولوگرام استفاده کنند.

قابلیت استفاده از فناوری یاد شده برای خودروهای مختلف، اعم از بنزینی، برقی و یا هیبریدی، از دیگر مزایای اختراع جدید فورد و لینکلن محسوب می‌شود. آن‌ها حتی برای تأمین آب لازم در این سیستم هم نوآوری به خرج داده و آن را بر دوش راننده نگذاشته‌اند. بر اساس توضیحات ارائه شده در پتنت، آب لازم برای را می‌توان از طریق مخزنی در خودرو تأمین نمود که پیش‌تر توسط باران و به صورت اتوماتیک پر شده است. همچنین از سیستم بازیابی میعانات حاصل از تهویه مطبوع داخل خودرو هم می‌توان برای تأمین آب لازم استفاده کرد.

باید توجه داشت که بسیاری از ثبت اختراعات مرتبط با صنعت خودرو، نه برای تولید و تجاری‌سازی فوری، بلکه با هدف حفاظت از ایده و آزادتر شدن فضای تحقیق و توسعه و یا حتی ایجاد محدودیت در فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای رقبا انجام می‌گیرد. بسیاری از این اختراعات، ایده‌هایی جالب و فانتزی نظیر برف پاک‌کن لیزری تسلا، سپر جمع شونده اپل یا فرمان ریلی ولوو هستند که شاید هیچ‌گاه در عالم واقع، تحقق نیابند. با این وجود، تنها غیرممکن، غیرممکن است. پس باید منتظر ماند و سرانجام ایده هولوگرامی فورد را نظاره کنیم.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.