قرارگیری یک نوجوان ۱۷ ساله در جایگاه یک مخترع سریالی
۱۰ مهر ۱۴۰۰ قرارگیری یک نوجوان ۱۷ ساله در جایگاه یک مخترع سریالی

نوجوان ۱۷ ساله اهل گوام (Guam)، موفق به دریافت چهار گواهی ثبت اختراع از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) شده است. سونگو کانگ (Seungho Kang) که از کودکی علاقه خاصی به ساختن وسایل و چیزهای جدید داشت، عمده تمرکزش را بر شناسایی مشکلات پیرامون خود و حل آن‌ها گذاشته و همین رویکرد خلاقانه، تاکنون چهار اختراع کاملاً متفاوت را برایش به ارمغان آورده است.

اختراع و نوآوری، منحصر به هیچ طبقه اجتماعی، جنسیت و حتی سن و سالی نیست؛ بهترین مصداق این موضوع، سونگو کانگ، نوجوان گوامی است که راهکارهایی نوآورانه برای برخی مشکلات اطرافش پیدا نموده است. اختراعات این مخترع کم سن و سال، طیف متنوعی از ایده‌ها، شامل ایمنی کشتی‌های تفریحی، کتابخانه شخصی، سیستم زهکشی و جلوگیری از سیلاب و حتی ذخیره‌سازی انرژی را شامل می‌شود. این موضوع، به خوبی نشان‌دهنده نگاه کنجکاو و ذهن خلاق سونگو می‌باشد. خودش در این باره می‌گوید: «من همیشه از ساختن وسایل لذت می‌برم و بر این باورم که اختراع چیزهای جدید، بسیار سرگرم‌کننده است».

بررسی دقیق‌تر اختراعات سونگو نشان می‌دهد که همه آن‌ها، با هدف تسهیل شرایط زندگی و کمک به دیگران توسعه یافته‌اند. برای مثال، او نوعی پرده خانگی برای روشنایی و کنترل دمای داخلی ساختمان طراحی نمود که با ذخیره‌سازی انرژی و انتقال مناسب آن، کاهش مصرف انرژی را به دنبال داشت. این اختراع  که در سال ۲۰۱۸ میلادی به ثبت رسید، گواهی ثبت اختراعی به شماره «US 10968690» را برای وی به دنبال داشت.

یکی دیگر از اختراعات جالب و منحصربه‌فرد سونگو، ایده سیستم نجات برای کشتی‌ها است. وی این ایده را پس از تصادف یک کشتی کره‌ای در جزیره «Jindo» که منجر به مرگ ۳۰۴ نفر گردید (که تقریباً همه آن‌ها کودک بودند)، در ذهن پروراند. سونگو در این باره می‌گوید: «کشتی واژگون شد و به دلیل اختلاف فشار بین داخل و خارج آن، افراد موفق به خروج نشدند. آن‌ها نتوانستند درب‌های شیشه‌ای را بشکنند و این یک مشکل بزرگ بود». در واکنش به این تراژدی بزرگ، سونگو نوعی دریچه فرار اضطراری طراحی کرد که برای شرایط خاص، از جمله غرق شدن کشتی، قابل استفاده بود. در این دریچه، مکانیسمی برای تشخیص اختلاف فشار تعبیه شده بود که می‌توانست مشکل پیش آمده برای کشتی کره‌ای را تا حدودی رفع نماید. اختراع یاد شده، در سال ۲۰۱۸ به ثبت رسید و در نتیجه آن، گواهی ثبت اختراعی به شماره «US 10807679»، از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به وی اعطا گردید.

اختراع دیگر سونگو که در سال ۲۰۱۹ به ثبت رسید، نوعی قفسه کتاب خانگی بود که گواهی ثبت اختراعی به شماره «US 10531736» هم به آن اختصاص یافت. آخرین اختراع سونگو کانگ، به یک مشکل رایج در گوام اشاره دارد. بارش باران، موجب ایجاد سیلاب می‌شود و این موضوع، باز هم توجه این مخترع را به خود جلب نمود. وی در این باره می‌گوید: «معمولاً هنگامی که به مدرسه می‌روم، بخشی از جاده‌ای که به مدرسه منتهی می‌شود، دچار سیلاب است. با خود م فکر کردم که اگر راهی مؤثر برای جلوگیری از سیل وجود داشت، چقدر خوب بود». بررسی‌های سونگو نشان داد که برخی گرفتگی‌ها و زباله‌های موجود در جاده، می‌توانند عبور آب به سیستم زهکشی را مختل کرده و در نتیجه، سیلاب ایجاد می‌شود. او شروع به تحقیق بیشتر کرد و در نهایت، یک سیستم زهکشی جدید برای فاضلاب طراحی نمود. این سیستم، با استفاده از فنر و فیلترهای خاص، از نشستن آوار و زباله بر روی زهکشی و سد شدن آب جلوگیری می‌کند. اختراع مذکور هم در سال ۲۰۲۰ در سیستم پتنت آمریکا به ثبت رسید که پتنت شماره «US 11015331» را برای سونگو کانگ در پی داشت.    

گفتنی است، این مخترع در حال به اشتراک‌گذاری اختراعات خود با جهانیان بوده و تا به حال، در مسابقات مختلفی در کانادا، اروپا و تایوان شرکت کرده است. خودش می‌گوید: «من توانستم در بسیاری از مسابقات اختراع و نوآوری شرکت کنم و اختراعات خود را به سایر کشورها نشان دهم. من به دنبال در میان گذاشتن راه‌حل‌های خود با سایر کشورها برای حل مشکلات آن‌ها هستم». جالب‌تر این‌که اختراع مقابله با سیلاب وی، به قانون‌گذاران و متولیان گوام هم ارائه شده است. لازم به ذکر است، سونگو که به علم فیزیک علاقه زیادی دارد، در اردوهای تابستانی دانشگاه‌های هاروارد و آکسفورد هم شرکت کرده است. به نظر می‌رسد که باید منتظر اختراعات و نوآوری‌های جدید و پیشرفته‌تری از این مخترع خوش‌فکر و خلاق باشیم.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day