ثبت تخلفات رانندگی توسط دوربین‌های داخل خودرو
۱۲ مهر ۱۴۰۰ ثبت تخلفات رانندگی توسط دوربین‌های داخل خودرو

اختراع جدید تویوتا، زنگ خطری برای رانندگان متخلفی است که رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی را منوط به حضور نیروی پلیس یا دوربین‌های ثبت تخلفات می‌دانند. این خودروساز مشهور، در حال توسعه فناوری جدیدی است که با تعبیه یک سیستم داخلی در خودروهای خودران، آن‌ها را به ابزاری سیار برای کنترل ترافیک تبدیل می‌کند.

خودروسازی، یکی از صنایع نوآور و به شدت رقابتی است که علاوه بر خودروسازان قدیمی نظیر تویوتا و فورد، بازیگران جدیدی را هم از سایر حوزه‌ها به خود جذب نموده است. این مجموعه ناهمگون و به شدت پویا از بازیگرانی با پیشینه متفاوت، خلق طیف وسیعی از ایده‌های نوآورانه را به دنبال داشته که نتیجه آن، دریایی از پتنت‌های مختلف است. بنا بر برآوردهای صورت گرفته، ده خودروساز نوآور جهان به رهبری تویوتا، از سال ۲۰۱۱ میلادی بیش از ۱/۲۵ میلیون پتنت به ثبت رسانده‌اند که موضوعات متنوعی، از خودروهای خودران و باتری خودروهای الکتریکی گرفته تا ایده‌های عجیب‌تری نظیر استخراج ارز دیجیتال، اسکن و نمایش بیلبوردهای تبلیغاتی و برف پاک‌کن الکترومغناطیسی را پوشش می‌دهند. در این میان، خودروهای خودران به‌عنوان نسل جدید و آینده خودروها، سهم بزرگی از سرمایه‌گذاری‌های تحقیق و توسعه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند.

نکته مهم اینجا است که فناوری هدایت خودکار، علاوه بر ویژگی اصلی و مهمی که برای خودران شدن وسایط نقلیه فراهم می‌کند، می‌تواند با طیف وسیعی از قابلیت‌های جانبی هم همراه باشد. با این طرز نگاه کردن به مسئله، شاید خودران شدن خودروها هم، شروع مهمی برای اتصال همه اجزای مرتبط با سیستم‌های حمل‌ونقل به یکدیگر باشد. مثال بارز این موضوع، ایده جدید تویوتا برای تبدیل این خودروها به یک سیستم ترافیکی سیار و کارآمد است. بنا بر پتنت جدید این شرکت که در سپتامبر ۲۰۱۹ میلادی به ثبت رسیده و گواهی آن با شماره «US 11087154»، به تازگی از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا صادر گردیده، از سنسورها و دوربین‌های خاص تعبیه شده در خودرو، می‌توان برای تشخیص و ثبت تخلفات رانندگی سایر وسایط نقلیه استفاده نمود.

سیستم ثبت تخلفات تویوتا

اگرچه سیستم ابداعی تویوتا عمدتاً بر تقاطع‌ها و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی تأکید داشته و به رانندگان متخلفی که از چراغ قرمز عبور می‌کنند اشاره نموده است، اما احتمالاً سایر تخلفات نیز با روش‌های مشابهی قابل رصد و ثبت می‌باشند. بنا بر اسناد ثبت اختراع، سیستم خودران به کمک دوربین‌ها و سنسورهای خود، تخلفات رانندگی را شناسایی و ضبط نموده و اطلاعات شناسایی، مانند پلاک خودرو را در قالب عکس به سرور ارسال می‌کنند.

هنوز مشخص نیست که آیا این تصاویر برای اقدامات بیشتر به نیروی پلیس ارسال می‌گردد یا این‌که تویوتا تصمیم به استفاده‌های خاصی از این اطلاعات دارد. اما اگر کمی از قوه تخیل خود در این خصوص استفاده کنیم، شاید در آینده نه چندان دور، شهرهای هوشمندی خواهیم داشت که خودروها با یکدیگر، با واحدهای خدمت‌رسانی، سیستم‌های کنترل ترافیک و حتی نیروهای امنیتی، به صورت اتوماتیک و بدون دخالت هیچ کاربری در ارتباط باشند؛ یک دنیای کاملاً هوشمند و آنلاین که داده‌ها به صورت خودکار ثبت، جمع‌آوری و آنالیز شده و احتمالاً دستورات آتی نیز توسط ربات‌هایی کاملاً هوشمند عملیاتی می‌شوند. یا حتی خودرویی را در نظر بگیرید که بدلیل رانندگی به شدت خطرناکی که توسط سایر وسایط نقلیه ثبت و گزارش شده، بدون هیچ عملیات ویژه پلیسی، در کنار جاده و به صورت خودکار متوقف شده و یا به ایستگاه پلیس یا پارکینگ راهنمایی و رانندگی هدایت شده و اعمال قانون می‌شود.

گفتنی است که تویوتا این درخواست ثبت اختراع خود را در ژاپن و چین نیز به ثبت رسانیده که با شماره‌های «JP2020061079A» و «CN111047870A» منتشر شده‌اند.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.