ذخیره‌سازی و بازیابی اطلاعات توسط «DNA»
۱۴ مهر ۱۴۰۰ ذخیره‌سازی و بازیابی اطلاعات توسط «DNA»

یک شرکت فعال در حوزه زیست‌شناسی مصنوعی که پلتفرمی جدید، مطئمن، سریع و مقیاس‌پذیر برای سنتز ژن‌ها توسعه داده، از این پلتفرم برای ذخیره‌سازی و بازیابی بهینه اطلاعات استفاده نموده است. ایونتیکس (Evonetix) برای راهکار خلاقانه خود که مبتنی بر «DNA» می‌باشد، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراعی از دفتر مالکیت فکری انگلیس شده است.

دنیای امروز، متشکل از ترکیبات پیچیده‌ای از فناوری‌ها و نوآوری‌های مختلف است. فناوری‌های نوظهوری همچون هوش مصنوعی، اینترنت، نانو، رباتیک، ژنتیک و ...، همگی در عین استقلال، به نوعی با هم گره خورده و آینده‌ای جدید و جذاب را به نسل بشر نوید می‌دهند. همین موضوع، باعث شده تا رقابت‌ها و همکاری‌های متعددی برای توسعه و تجاری‌سازی کاربردهای جدید در این حوزه‌ها شکل گیرد. برای مثال، زیست‌فناوری و ژنتیک، از جمله فناوری‌هایی است که در نگاه نخست، تنها حوزه سلامت و مراقبت‌های بهداشتی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با این حال، کمی دقت در روندهای فناوری و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته، نشان می‌دهد که کاربردهای کلیدی دیگری هم برای این فناوری وجود دارد. ذخیره‌سازی و انتقال اطلاعات، یکی از همین کاربردها است.

«DNA» به دلیل چگالی اطلاعاتی بالا و برتری‌های فراوان بر روش‌های سنتی فعلی، گزینه‌ای بسیار جذاب برای ذخیره‌سازی طولانی‌مدت اطلاعات به حساب می‌آید. با این وجود، استفاده از «DNA» به‌عنوان یک محیط ذخیره‌سازی، با محدودیت‌های متعددی روبرو است. به عبارت بهتر، اگر پیچیدگی‌های مربوط به ثبت، ذخیره‌سازی، دسترسی و خواندن اطلاعات را در نظر بگیریم، عملاً می‌توان گفت که یک روش عملیاتی مبتنی بر «DNA» برای ذخیره‌سازی و استفاده از اطلاعات وجود ندارد. در واقع، مشکلات و هزینه‌های ناشی از این چالش‌های بزرگ، مزایای مرتبط با تراکم ذخیره‌سازی را کم‌رنگ نموده است و این دقیقاً همان موضوعی است که ایونتیکس بر آن متمرکز شده و راهکاری خلاقانه برای آن توسعه داده است. دستاورد نوآورانه و منحصربه‌فرد این شرکت، امکان بازیابی غیرمخرب اطلاعات از سطح تراشه حاوی «DNA» را فراهم نموده و از این طریق، یکی از چالش‌های اصلی استفاده از «DNA» برای ذخیره‌سازی داده‌ها را رفع نموده است.

این فناوری که در سال ۲۰۱۸ میلادی در دفتر مالکیت فکری انگلیس به ثبت رسیده، اخیراً گواهی ثبت اختراعی به شماره «GB 2576304» را برای ایونتیکس به دنبال داشته است. در این فناوری نوآورانه که متشکل از قرارگیری «DNA»ها بر روی تراشه است، از هزاران حفره یا چاه مجازی (virtual wells) استفاده شده که به صورت جداگانه قابل کنترل بوده و هر چاه، می‌تواند ده‌ها میلیون رشته «DNA» را حفظ نماید. این چاه‌های مجازی، هم سنتز «DNA» جدید را ممکن می‌سازند (ایجاد و ذخیره‌سازی اطلاعات) و هم امکان تثبیت و بدون تغییر شدن «DNA»های از پیش سنتز شده (ذخیره‌سازی اطلاعات و نگهداری تا زمان نیاز به بازیابی) را فراهم می‌کنند. پس از آن، توالی‌های انفرادی از طریق سیکل‌های حرارتی اعمال شده بر روی چاه‌های مورد نظر، قابل خواندن می‌شوند. از این طریق، ذخیره‌سازی با چگالی بالا، با یک روش ساده و غیرمخرب برای خواندن اطلاعات همراه می‌شود.

دکتر مت هایز (Matt Hayes)، مدیر فناوری ایونتیکس، در خصوص فناوری جدید این شرکت می‌گوید: «با توجه به پیش‌بینی سرعت گرفتن ذخیره‌سازی داده‌ها مبتنی بر DNA در دهه آینده و حرکت فزاینده به سمت دیجیتالی شدن، این اختراع یک نقطه عطف بزرگ برای ایونتیکس محسوب می‌شود. سنتز دقیق DNA، کاربردهای فراوانی داشته و ما بسیار خوشحالیم که علاوه بر تمرکز اصلی خود بر زیست‌شناسی مصنوعی، راه‌حل‌های ذخیره‌سازی داده‌ها را هم هدف قرار داده‌ایم. سبد پتنت‌های ما، بر استراتژی اصلی ایجاد و حفظ ارزش برای سهامداران تأکید داشته و این اطمینان را می‌دهد که ما آزادی فعالیت در بازارهای کلیدی را در اختیار داریم».

گفتنی است که ایونتیکس در کنار ثبت این اختراع در دفتر مالکیت فکری انگلیس، آن را در طیف وسیعی از دفاتر دیگر هم به ثبت رسانیده که از آن جمله، می‌توان به سنگاپور، کانادا، تایوان و دفتر ثبت اختراع اروپا اشاره نمود. همچنین این شرکت نسبت به ثبت درخواست «PCT» هم اقدام نموده که دسترسی به بازارهای گسترده‌تر را برای آن فراهم می‌نماید. همین رویکرد حفاظت گسترده، به خوبی بر ارزش این فناوری و هوشمندی ایونتیکس برای شناسایی دقیق بازارهای هدف و درآمدزایی از آن‌ها تأکید دارد.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day