تلاش نیروی هوایی آمریکا برای تجاری‌سازی فناوری‌های امنیت سایبری
۱۷ مهر ۱۴۰۰ تلاش نیروی هوایی آمریکا برای تجاری‌سازی فناوری‌های امنیت سایبری

نیروی هوایی ارتش آمریکا، خبر از امضای یک توافقنامه اعطای مجوز بهره‌برداری با یک استارت‌آپ آمریکایی داده است. ایگنایت (Ignyte Assurance Platform) که یک شرکت فعال در حوزه مدیریت ریسک سایبری است، از فناوری‌های پتنت شده ارتش برای توسعه یک ابزار اسکن نرم‌افزاری به نام «Whiddler» استفاده نموده و حالا با اخذ مجوز بهره‌برداری، در صدد تجاری‌سازی آن‌ها و مقابله با بدافزارهای امنیتی می‌باشد.

نوآوری هیچ حد و مرزی ندارد؛ مهم نیست که در یک شرکت بزرگ تجاری مشغول به کار باشید یا استارت‌آپ کوچکی که در حوزه فناوری‌های پیشرفته فعالیت دارد؛ حتی در دانشگاه‌ها یا سازمان‌های دولتی هم تلاش برای اختراع و توسعه نوآوری‌های جدید، مسئله‌ای است که به صورت مشهود دیده می‌شود. در این میان، سیستم پتنت به برخی از بازیگران اکوسیستم نوآوری، به‌ویژه دانشگاه‌ها و مؤسسات دولتی کمک می‌کند تا بدون نگرانی از محدودیت‌های مرتبط با بهره‌برداری مستقیم از فناوری، تجاری‌سازی آن را در قالب صدور مجوزهای بهره‌برداری دنبال کنند. مصداق بارز این موضوع، سازمان‌های نظامی به‌عنوان پیشگامان اختراع و نوآوری هستند که در هماهنگی و تعامل نزدیک با بنگاه‌های اقتصادی مختلف، فرآیند ایده‌پردازی، توسعه فنی، تولید محصول و نهایتاً عرضه آن به بازار را پی می‌گیرند. نیروی هوایی آمریکا که پیش از این تجربه همکاری با استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فناور برای تجاری‌سازی فناوری‌های مختلفی همچون پهپاد مینیاتوری و فسفر مادون قرمز را دارد، در تازه‌ترین اقدام خود، یک موافقت‌نامه صدور مجوز با شرکت استارت‌آپی ایگنایت به امضا رسانیده است.

موضوع این توافق، نوعی فناوری نرم‌افزاری برای اسکن بدافزارها است که قابلیت‌های این استارت‌آپ برای مقابله با تهدیدات امنیتی را افزایش می‌دهد. این اعطای مجوز، یک بازی برد-برد بوده که قابلیت‌های فناورانه و عملیاتی طرفین را افزایش داده و دسترسی به یک محصول تجاری را ممکن می‌سازد. مکس اولاخ (Max Aulakh)، بنیان‌گذار و مدیرعامل ایگنایت در این خصوص می‌گوید: «ما در حال انجام مأموریتی برای ارائه یک نرم‌افزار مدیریت و کنترل خودکار خطرات سایبری برای سازمان‌هایی هستیم که به دنبال ایجاد نوآوری در فرآیندهای کند و سنگین خود می‌باشند. مأموریت ما، به اهداف سایبری نیروی هوایی برای ایجاد بینش سایبری، رقابت و تشدید جنگ اطلاعاتی کمک می‌کند. توافق مشترک ایگنایت و نیروی هوایی آمریکا، به ارتقاء قابلیت‌های فناورانه ما کمک نموده و آن‌ها را به بازارهای تجاری می‌رساند».

این توافق، شامل سه گواهی ثبت اختراع با شماره‌ها «US 8549647» و «US 9129110» و «US 9298920» بوده که امکان اسکن فایل‌های شبکه و محاسبه احتمال مخرب بودن یا نبودن یک فایل خاص را فراهم می‌نماید. در حالی که نرم‌افزارهای فعلی تنها برای اسکن فایل‌های امضاءدار کاربرد دارند، فناوری جدید قادر به شناسایی موارد مشکوک و بدون امضا نیز بوده و از فرار آن‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد. تلاش ترکیبی ایگنایت و نیروی هوایی برای ایجاد رویکردی متحد، به یک فضای مجازی با ثبات‌تر می‌انجامد. به گفته مکس اولاخ، شرکت‌های خصوصی در حال حاضر فاقد ابزاری قوی و پشتیبانی برای الزامات نوظهور مانند صدور گواهینامه امنیت سایبری (CMMC)، زبان ارزیابی کنترل امنیت باز (OSCAL) و برنامه مدیریت ریسک فدرال (FedRAMP) می‌باشند. با این وجود، ایگنایت که در سال ۲۰۱۲ تأسیس شده، طی سال‌های اخیر قوانین امنیتی ویژه زنجیره تأمین که توسط وزارت دفاع پیشنهاد شده را به خوبی دنبال نموده است. به نظر می‌رسد که این توافقنامه جدید هم، به اهداف تجاری شرکت و رفع شکاف موجود در بازار، کمک شایان توجهی نماید.

در اطلاعیه منتشر شده توسط نیروی هوایی ارتش آمریکا آمده است: «در دنیای پیچیده انتقال الکترونیکی اطلاعات، آسیب‌پذیری‌های ذاتی و تهدیدات امنیت سایبری، نیازمند توجه مداوم و پاسخ سریع می‌باشند. این تهدیدها، برای سازمان‌های دفاعی ملی مانند نیروی هوایی ایالات متحده بسیار مهم بوده و از طریق همکاری بین ارتش و بخش غیرنظامی، اقدامات مناسبی می‌تواند انجام شود». گفتنی است که این اولین توافق مجوز بهره‌برداری نیروی هوایی آمریکا با بخش خصوصی سایبری نیست. این نهاد، پیش از این نیز در اواخر سال ۲۰۲۰ و اوایل سال ۲۰۲۱، مجوزهایی به دو شرکت خصوصی اعطا نمود و چندی بعد نیز به واسطه قراردادهای تحقیق‌وتوسعه‌ای با این شرکت‌ها، امکان توسعه فناوری‌ها، ابزارها و مواد جدیدی را که در این ارگان نظامی مورد نیاز می‌باشد را فراهم نمود. نکته اینجا است که حتی این سازمان نظامی نیز که بودجه‌های قابل توجهی در اختیار دارد، هم به ثبت اختراع توجه ویژه داشته، هم به همکاری فناورانه و هم به تجاری‌سازی به روش‌های مختلف مستقیم و غیرمستقیم!

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.