شناسایی و حذف خطاهای سیستم کنترلی خودروهای خودران
۱۹ مهر ۱۴۰۰ شناسایی و حذف خطاهای سیستم کنترلی خودروهای خودران

تسلا در ادامه تلاش‌های خود برای توسعه خودروهای خودران، فناوری جدیدی برای کنترل ایمنی این خودروها و جلوگیری از خطاهای احتمالی شبکه عصبی ارائه نموده است. ثبت اختراع جدید این شرکت، یک سیستم اتوماتیک برای تشخیص خطاهای شبکه‌ عصبی معرفی نموده که با حذف آن‌ها، کنترل خودروهای خودران بهبود می‌یابد.

هوش مصنوعی در زمره فناوری‌های نوظهور و به شدت خبرسازی است که این روزها در طیف وسیعی از صنایع و حوزه‌های مختلف ایفای نقش می‌کند. یکی از کاربردهای بالقوه‌ این فناوری که توجه خودروسازان مختلف را به آن جلب نموده، قابلیت کنترل خودروهای خودران است. همه شرکت‌هایی که در فکر توسعه و عرضه نسل‌های آتی خودروهای خودران هستند، با بهره‌ گرفتن از پتانسیل‌های هوش مصنوعی، در صدد افزایش امنیت و ایمنی خودرو و بهبود عملکرد سیستم خودران در شرایط مختلف می‌باشند. در این بین،  تسلا نیز با تمرکز بر شبکه عصبی و درک کامل قابلیت اصلی آن، یعنی «خود بهبودی»، در پی توسعه و تکامل هر چه بیشتر سیستم ایمنی خودروهای خودران است. ایده متفاوت و خلاقانه تسلا، نوعی تراشه هوش مصنوعی به نام «شتاب‌دهنده عصبی» است که با تقویت سیستم یادگیری ماشین، کنترل بهتر خودروهای خودران از طریق یک فناوری ایمن، مطمئن و مقرون‌به‌صرفه را ممکن می‌سازد. در این راستا، پتنت‌های متعددی با موضوعاتی همچون موتور شتاب‌دهنده ریاضیات، سیستم میکروپروسسور محاسباتی و سازگاری درجه اتوماسیون خودرو توسط این شرکت فناور به ثبت رسیده که در همه آن‌ها، نقش شبکه عصبی به شدت پررنگ است.

پتنت جدید تسلا که در مارس ۲۰۲۰ و با عنوان «سیستم و روش رسیدگی به خطاها در پردازنده شبکه عصبی خودرو» به ثبت رسیده، یک گام فراتر از تلاش‌های قبلی برداشته و بر بهبود خودکار سیستم مبتنی بر شبکه عصبی در خودروهای خودران تأکید دارد. البته این درخواست که اخیراً گواهی ثبت اختراعی به شماره «US 11132245» به آن تخصیص یافته، ادامه‌ای بر پتنت قبلی تسلا است که در سال ۲۰۱۷ ثبت شده و به معرفی خطاهای احتمالی در پردازنده شبکه عصبی خودرو می‌پرداخت.

بر اساس فرآیند توصیف شده در پتنت جدید تسلا، شبکه‌های عصبی می‌توانند خطاهای مربوط به اجرای سیستم کنترلی را تشخیص داده و راهی برای رسیدگی به آن‌ها بیابند. تسلا در خصوص لزوم وجود چنین سیستم‌هایی ابراز داشته: «اولویت اصلی ما ایمنی است. کامپیوترها در وسایط نقلیه ادغام می‌شوند و اگرچه مسائل و چالش‌های ایمنی را تا حدی برطرف می‌کنند، اما ممکن است ریسک‌های جدیدی ایجاد نمایند که هنوز به آن‌ها پرداخته نشده است. داشتن یک سیستم شبکه عصبی که بتواند این موضوع را درک نموده و وجود خطا را هشدار دهد، بهبود سیستم نرم‌افزاری تسلا و ایمن‌تر شدن خودرو را به دنبال خواهد داشت».

برای این منظور، در جای جای خودرو از سنسورهای مختلفی استفاده شده که اطلاعات و خطاهای احتمالی را شناسایی نموده و برای سیستم مرکزی که مبتنی بر شبکه عصبی است، ارسال می‌نماید. شبکه عصبی نیز با شناسایی خطاها، راهکارهای مناسبی برای رفع آن‌ها ارائه نموده و بهبود سیستم کنترلی را ممکن می‌سازد.

گفتنی است، امروزه خودروها مجهز به طیف گسترده‌ای از ویژگی‌هایی هستند که برای بهبود ایمنی و قابلیت اطمینان آن‌ها طراحی شده‌اند. این امر، بدین دلیل است که تصادفات و یا خرابی‌های ناگهانی وسایط نقلیه، با خطر بالای خسارات مالی، جراحت شخصی و حتی مرگ راننده و سایر سرنشینان همراه است. شاید نماد بسیار بارز این فناوری‌ها، در اختراعات قدیمی‌تری همچون کمربند ایمنی، کیسه هوا و ترمز «ABS» خلاصه شود. مجموع این فناوری‌ها، در کنار مهارت و احتیاط راننده، می‌توانست یک سفر ایمن را برای همه سرنشینان خودرو به دنبال داشته باشد. اما وقتی راننده هم حذف شده و سیستم خودران جایگزین آن می‌شود، از یک طرف این اطمینان خاطر وجود دارد که رایانه به خوبی همه چیز را هدایت می‌کند و از یک طرف هم این ترس پیش می‌آید که اگر رایانه هم دچار خطا شود چه اتفاقی رخ می‌دهد؟! ثبت اختراع جدید تسلا را می‌توان نمونه‌ای از تلاش‌های بسیار پیشرفته برای نسل جدید خودروها دانست که با حداقل مشارکت انسانی و به صورت کاملاً ماشینی، حتی به چالش‌های این چنینی نیز فکر می‌کند.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.