بسته‌بندی مواد غذایی با استفاده از ضایعات درخت موز
۲۰ مهر ۱۴۰۰ بسته‌بندی مواد غذایی با استفاده از ضایعات درخت موز

یک شرکت استرالیایی موفق به توسعه فناوری جدیدی برای بسته‌بندی مواد غذایی با استفاده از ضایعات درخت موز شده است. این فناوری که مراحل اثبات مفهومی را با موفقیت به پایان رسانده و کاربرد تجاری آن اثبات شده، توسط شرکت پاپیروس (Papyrus Australia) در سیستم پتنت استرالیا به ثبت رسیده است.

یکی از چالش‌های بزرگ صنعت کشاورزی و تولیدکنندگان مواد غذایی، سالم نگه داشتن آن‌ها در فرآیند انتقال به مصرف‌کننده نهایی و جلوگیری از هدررفت آن‌ها است. این امر، با توجه به افزایش جمعیت و تقاضای فزاینده برای مواد غذایی، از اهمیت شایان ذکری برخوردار است. در این میان، بسته‌بندی مناسب و استفاده از فناوری‌های نوین جهت تازه نگه داشتن مواد غذایی نظیر میوه و سبزیجات، یکی از اولویت‌های کلیدی متولیان این حوزه محسوب می‌شود. از این منظر، ایده نوآورانه پاپیروس در استفاده از فیبر موز برای بسته‌بندی مواد غذایی، راهکاری ارزشمند و به شدت اقتصادی است.

فیبر موز، یک محصول فرعی تولید موز است که از تنه درخت این میوه به دست آمده و در حال حاضر، به وفور وجود دارد. تقریباً ۳۰۰۰ هکتار از مزارع موز در استرالیا وجود داشته و تخمین زده می‌شود که در حدود ۱۰ میلیون هکتار از آن در سراسر جهان، سالانه تقریباً ۲/۲ میلیارد تن محصول را تولید می‌نمایند. همین آمار، درخت موز را به یک منبع فیبر پایدار و تجدیدپذیر تبدیل نموده که توسعه و تجاری‌سازی بسته‌بندی‌های مبتنی بر آن را ممکن می‌نماید. فیبر موز دارای خصوصیات منحصربه‌فردی است که در برابر آب و آتش مقاوم بوده و از آن مهم‌تر، به‌طور طبیعی در محل دفن زباله‌ها تجزیه می‌شود. به عبارت بهتر، استفاده از فیبر موز در صنایع بسته‌بندی مواد غذایی، هم مشکل استفاده بی‌رویه از پلاستیک و تبعات زیست‌محیطی آن را حل نموده و هم به دلیل وفور این منبع، مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.

ارزش تجاری فرآیند ابداعی پاپیروس، باعث شده تا محافظت از طریق ثبت اختراع در دستور کار این شرکت قرار گیرد. رامی آبراهام آزر (Ramy Abraham Azer)، مدیرعامل پاپیروس در ارتباط با ثبت اختراع صورت گرفته می‌گوید: «این درخواست، مکمل دو پتنت قبلی شرکت است که فرآیندهای مرتبط با حل چالش ضایعات تنه درختان موز و ایجاد رشته‌های همگن فیبر از الیاف موز (با ضایعات صفر) را پوشش می‌دهد. ثبت اختراع جدید را می‌توان گامی اساسی، هم در فرآیند تصفیه فیبر موز خام برای تولید محصولات بسته‌بندی با کیفیت مواد غذایی و هم حرکت به سمت هدف نهایی جهت جایگزینی بسته‌بندی پلاستیکی و ساخت آینده‌ای پایدارتر دانست».

لازم به ذکر است که دو درخواست قبلی پاپیروس، با شماره‌های «AU2005284690B2» و «AU2008906622A0» در دفتر مالکیت فکری استرالیا به ثبت رسیده‌اند. البته یکی از این درخواست‌ها که به نظر برای پاپیروس اهمیت بیشتری داشته، در طیف وسیعی از دفاتر مختلف به ثبت رسیده که از آن جمله می‌توان به دفر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا اشاره نمود که با گواهی ثبت اختراعی به شماره «US8221584B2» هم همراه شده است. انتظار می‌رود که درخواست ثبت اختراع جدید نیز، بسته به اولویت پاپیروس برای تجاری‌سازی فناوری، در طیف وسیعی از دفاتر مختلف به ثبت رسیده و فرایند محافظت از آن دنبال شود.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.