شارژ خورشیدی ساعت‌های هوشمند سامسونگ
۲۱ مهر ۱۴۰۰ شارژ خورشیدی ساعت‌های هوشمند سامسونگ

سامسونگ در حال کار بر روی برای نسل جدیدی از ساعت‌های هوشمند است که از طریق انرژی خورشیدی شارژ می‌شوند. با توجه به چالش عمر کوتاه باتری ساعت‌های هوشمند، غول فناوری کره جنوبی از نوعی پلیمر حاوی نقاط کوانتومی برای جذب نور و انتقال به سلول‌های خورشیدی استفاده نموده و از این طریق، وابستگی ساعت‌های هوشمند برای اتصال به برق را مرتفع می‌نماید.

ساعت‌های هوشمند به‌عنوان یکی از پوشیدنی‌های پرطرفدار و کارآمد، به صحنه رقابت جدی و فزاینده شرکت‌های فناور مختلف بدل شده است. از اپل و سامسونگ گرفته تا گوگل و فیسبوک، همگی در تلاشند تا با نوآوری‌های جدید و توسعه قابلیت‌های عملکردی ساعت‌های هوشمند، سهم خود را از این بازار افزایش داده و از رقبا پیشی بگیرند. در این میان، عمر باتری ساعت‌های هوشمند، موضوعی است که از دیرباز مورد توجه همه این فناوران و تولیدکنندگان قرار داشته است. ساعت‌های هوشمند برتر، مانند گلکسی واچ (Galaxy Watch) یا اپل واچ (Apple Watch)، عمر باتری یک روزه یا کمی بیشتر دارند. این مشکل، با توجه به ابعاد نسبتاً کوچک‌تر ساعت‌ها نسبت به تلفن‌های هوشمند و محدودیت ابعاد باتری، نمود بیشتری داشته و در نتیجه، بسیاری از شرکت‌ها را به تکاپو انداخته است. در حالی که بیشتر این رقبا در صدد بکارگیری تراشه‌های کارآمدتری هستند که مصرف باتری را کاهش می‌دهند یا بر روی فرآیند شارژ سریع‌تر متمرکز شده‌اند، اما سامسونگ علاوه بر موارد یاد شده، مسیر مبتکرانه دیگری را هم دنبال نموده است. این غول آسیایی، به دنبال حل مشکل با یک منبع انرژی جایگزین است.

ایده جدید سامسونگ، استفاده از انرژی خورشیدی برای افزایش طول عمر باتری ساعت‌های هوشمند گلکسی واچ  است. در پتنت جدید این شرکت که در سال ۲۰۱۹ میلادی در [[دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا[[ به ثبت رسیده و پس از افزودن برخی مدارک و مستندات جدید در ژانویه سال جاری، به تازگی با شماره «US 20210288201» انتشار یافته است، طول عمر باتری با استفاده از نور خورشید افزایش می‌یابد. پتنت مذکور، نوعی بند پلیمری با نقاط کوانتومی را توصیف نموده که برای جذب نور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نقاط کوانتومی بر روی بند ساعت هوشمند سامسونگ

این نقاط کوانتومی که قبلاً برای تلویزیون‌های «QLED» سامسونگ و حتی برخی لپ‌تاپ‌های جدید استفاده شده، نور را جذب نموده و با انتقال آن به سلول‌های خورشیدی، آن را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. بر اساس توضیحات مندرج در اسناد ثبت اختراع، این پوشش پلیمری در دو سمت بند ساعت قرار گرفته تا فارغ از نوع به دست کردن آن، یک یا هر دوی آن‌ها بتوانند نور را جذب نموده و انرژی لازم برای باتری را تأمین کنند.

گفتنی است که این فناوری از کارایی نسبتاً بالایی برخوردار است، به‌طوری که تنها چند ساعت نور خورشید یا نور فلورسنت لازم است تا ساعت به‌طور کامل شارژ شود. با توجه به ثبت اولیه درخواست در سال ۲۰۱۹، به نظر می‌رسد که سامسونگ فرصت داشته تا روی این راه‌حل کار کرده و آن‌ را تا حد ممکن اصلاح نماید، چیزی که با افزودن اسناد جدید در ابتدای سال جاری ثابت می‌شود. باید توجه داشت که در حال حاضر برخی از مدل‌های ساعت هوشمند مانند «Garmin's Instinct Solar»، از قابلیت شارژ باتری توسط نور برخوردار می‌باشند که می‌تواند تا 56 روز با شارژ خورشیدی کار نموده و از نظر تئوری، عمر باتری نامحدودی در حالت آماده به کار خواهد داشت.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.