استقبال گسترده از پیمان پتنت‌های کم کربن
۲۷ مهر ۱۴۰۰ استقبال گسترده از پیمان پتنت‌های کم کربن

بانک آمریکایی جی‌پی‌مورگان (JPMorgan Chase)، شرکت انگلیسی میکرو فوکوس (Micro Focus) و هولدینگ اماراتی ماجدالفطیم، خبر از پیوستن به یک پیمان حمایت از فناوری‌ها و اختراعات کم کربن داده‌اند. این پیمان که اصطلاحاً پیمان پتنت‌ کم‌ کربن (Low Carbon Patent Pledge) نامیده می‌شود، دسترسی اعضا به مجموعه‌ای از ثبت اختراعات مرتبط با کاهش مصرف انرژی را تسهیل نموده و امکان استفاده رایگان از برخی اختراعات خاص در زمینه تولید، ذخیره‌سازی و توزیع انرژی‌های کم کربن را فراهم می‌کند.

طی سال‌های اخیر و با استقبال بی‌سابقه از حقوق مالکیت فکری (به‌ویژه ثبت اختراع) برای حفاظت از اختراعات و نوآوری‌ها، برخی شرکت‌های بزرگ فناور تلاش داشته‌اند تا با راه‌اندازی اتحادیه‌ها و انجمن‌های تخصصی مختلف، نوعی سیستم داخلی برای بهره‌برداری از برخی فناوری‌های پتنت شده توسط اعضا پدید آورند. شاید مشهورترین این اتحادیه‌ها، شبکه جهانی منبع‌باز اختراعات (Open Invention Network) باشد، یک کنسرسیوم منبع باز پتنت که از سال ۲۰۰۵ میلادی و با عضویت برخی غول‌های فناوری جهان نظیر گوگل، «IBM» و مایکروسافت تشکیل شده و عمدتاً بر محافظت از سیستم لینوکس و سایر نرم‌افزارهای منبع‌باز در مقابل اقدامات باج‌گیران پتنت متمرکز است.

پیمان حمایت از فناوری‌ها و اختراعات کم کربن را می‌توان یکی از جدیدترین نمونه‌های به اشتراک‌گذاری پتنت بین شرکت‌های فناور دانست که این بار، مقابله با تغییرات زیست‌محیطی و توسعه فناوری‌های مرتبط با انرژی پاک را هدف قرار داده است. به‌عنوان بخشی از تعهد، همه اعضا موافقت می‌کنند که در برخی از پتنت‌های خاص، مجوزهای رایگان و بدون حق امتیاز را برای «تولید، ذخیره‌سازی یا توزیع انرژی کم کربن از انرژی‌های خورشیدی، باد، اقیانوس، برق آبی یا منابع زمین گرمایی» ارائه دهند.

گفتنی است که این پیمان در دوم اردیبهشت سال جاری و مصادف با روز زمین (Earth Day 2021)، توسط شرکت‌های «hp»، مایکروسافت و فیسبوک راه‌اندازی شده و در حال حاضر دسترسی به بیش از ۴۰۰ پتنت با موضوع فناوری‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی را برای اعضا فراهم نموده است. با پیوستن جی‌پی‌مورگان، میکرو فوکوس و ماجدالفطیم، امیدواری برای پوشش گسترده‌تر فناوری‌ها و اثرگذاری بیشتر این پیمان افزایش خواهد یافت.

داریل وولدریج (Daryl Wooldridge)، مدیر اجرایی و مدیر مالکیت فکری جی‌پی‌مورگان در خصوص اقدام این شرکت می‌گوید: «برای رسیدن به اهداف توافقنامه زیست‌محیطی پاریس، نوآوری‌های فناورانه اهمیت بسیار زیادی دارند. ما در جی‌پی‌مورگان متعهد به انجام سهم خود در پیشبرد گذار به اقتصاد کم کربن هستیم. در این راستا، در دسترس قرار دادن فناوری‌های مهم برای مخترعین و نوآورانی که در حال توسعه راه‌حل‌هایی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی هستند، حائز اهمیت است».

سارا اتکینسون (Sarah Atkinson)، مدیر بخش محیط‌زیست، اجتماعی و حکمرانی میکرو فوکوس هم در خصوص پیوستن شرکت مطبوعش به این پیمان اظهار داشته: «این پیمان، یک ابزار مهم در دستیابی به همکاری بین صنایع بوده و برای دستیابی به دستاوردهای چشمگیر در اتخاذ منابع کم کربن ضروری است. ما برای پیوستن به آن، به‌عنوان راهی برای افزایش تأثیر محصولات ما که باعث کاهش مصرف انرژی در مراکز داده و محیط‌های فناوری اطلاعات می‌شوند، هیجان‌زده هستیم».

ابراهیم الزوبی (Ibrahim Al Zubi) هم که از مدیران ارشد گروه ماجدالفطیم است، می‌افزاید: «ما متوجه شدیم که فناوری، نوآوری و همکاری، ارکان اساسی در مبارزه جهانی با تغییرات آب و هوایی هستند. ما در ماجدالفطیم بر نوآوری تکیه داشته و معتقدیم که مسئولیت پرورش نوآوری‌ها بر عهده شرکت‌های بزرگ است. ما مفتخریم که بخشی از این برنامه هستیم و مشتاقانه منتظر مشارکت بیشتر در تلاش‌های جهانی علیه تغییرات آب و هوایی خواهیم بود».

گفتنی است، هنوز فهرست پتنت‌های جدید به اشتراک گذاشته شده از سوی اعضای جدید معرفی نگردیده است، اما جی‌پی‌مورگان وعده داده که برخی از فناوری‌های پتنت شده خود در زمینه خنک‌سازی و تهویه مراکز داده و افزایش کارایی سیستم تهویه مطبوع را به اشتراک بگذارد. این بانک اعلام نموده که جزئیات کامل پتنت‌های جدید را به زودی در دسترس قرار می‌دهد، اما از چهار پتنت خاص مرتبط با سیستم «HVAC» (گرمایش و تهویه مطبوع) مراکز داده رونمایی کرده است: «US 822959» و «US 8527098» و «US 9519295» و «US 987436». میکرو فوکوس هم که در زمینه توسعه نرم‌افزارهای سازمانی فعالیت دارد، متعهد شده که پتنت‌هایی با موضوع مدیریت توربین‌های بادی و روش‌های توزیع کارآمدتر نیرو را در این پیمان به اشتراک بگذارد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.