نظارت بر سلامت کاربران به کمک نمایشگرهای فوق ظریف
۰۳ آبان ۱۴۰۰ نظارت بر سلامت کاربران به کمک نمایشگرهای فوق ظریف

سامسونگ صفحات نمایش انعطاف‌پذیر و کششی جدیدی اختراع نموده که احتمالاً کاربردهای گسترده‌ای در حوزه سلامت و مراقبت‌های بهداشتی خواهد داشت. این شرکت که بخش زیادی از شهرت خود را مرهون قابلیت‌های چشمگیر نمایشگرهای خود بوده و این محصولات را در انواع تلویزیون، تبلت و گوشی‌های هوشمند بکار می‌گیرد، تصمیم به توسعه فعالیت‌ها و ورود به صنعت سلامت و پزشکی گرفته است. صفحات نمایش جدید این غول فناوری که همچون یک پچ پوستی قابل استفاده بر روی قسمت‌های مختلف بدن می‌باشند، با در بر داشتن مجموعه‌ای از حسگرهای زیستی، امکان کنترل دقیق پارامترهای مختلف مربوط به سلامت کاربر را فراهم می‌کنند.

سلامت دیجیتال، مفهومی نوظهور و در عین حال به شدت جذاب است که توجه بسیاری از فناوران، نظیر اپل، سامسونگ و گوگل را به خود معطوف نموده است. به دنبال پیشرفت‌های فنی در زمینه پوشیدنی‌های هوشمند، سرمایه‌گذاری در تجهیزاتی همچون ساعت‌های هوشمند، حلقه‌های هوشمند و حتی بازوبند دیجیتال برای رصد و کنترل سلامت کاربران افزایش قابل توجهی یافته است. در این میان، برخی ایده‌های متفاوت هم از سوی فناوران دنبال می‌شود. برای مثال در سال ۲۰۱۴ میلادی، نوعی خال‌کوبی الکترونیکی از سوی موتورولا معرفی شد که با قرارگیری بر روی پوست گلو، رصد برخی فاکتورهای سلامت کاربر را ممکن می‌ساخت. در آخرین تحولات این حوزه، این بار سامسونگ دست به کار شده تا با ایده‌ای متفاوت و خلاقانه، نوعی برچسب هوشمند برای نظارت بر سلامت کاربران تولید نماید.

تفاوت کلیدی اختراع سامسونگ، استفاده از صفحه نمایش کشسان و انعطاف‌پذیری است که با مجموعه متنوعی از سنسورهای زیستی تعبیه شده در آن، قادر به اندازه‌گیری و نمایش داده‌های بیولوژیک مرتبط با سلامت فرد می‌باشد. بنا بر درخواست این شرکت که در اکتبر ۲۰۲۰ در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و به تازگی با شماره «US 20210296599» منتشر شده است، سنسورهای زیستی مختلف، اعم از سنسور الکتروانسفالوگرام (EGG)، سنسور الکتروکاردیوگرام (ECG)، سنسور فشار خون (BP)، سنسور الکترومیوگرافی (EMG)، سنسور قند خون (BG)، سنسور فوتوپلیتیسموگرافی (PPG)، شتاب‌سنج، آنتن «RFID»، سنسور اینرسی، سنسور فعالیت، سنسور کرنش، سنسور حرکت یا ترکیبی از این موارد، قابل استفاده در این صفحات نمایش می‌باشد.

تجهیز یا باند بسیار نازک، در قلب یک صفحه نمایش انعطاف‌پذیر، به بخشی از پوست کاربر متصل شده و با دریافت اطلاعات، آن‌ها را به صورت متناوب به نمایش می‌گذارد. پنل صفحه نمایش، ممکن است شامل دیودهای ساطع کننده نور ارگانیک، میکرو و پرو اسکایت و همچنین دیودهای ساطع کننده نقطه کوانتومی باشند، هر چند به موارد یاد شده محدود نخواهد بود.

گفتنی است، سامسونگ یکی از تأمین‌کنندگان اصلی صفحات نمایش محصولات اپل است. این امر، بدین معنا است که احتمالاً اپل هم می‌تواند از فناوری جدید صفحه نمایش کششی برای توسعه کارکردهای اپل واچ و سایر تولیدات خود استفاده نماید. از آنجا که اپل توانسته خود را به‌عنوان یکی از پیشگامان سلامت دیجیتال در جهان مطرح سازد، این اختراع ممکن است راهی میان‌بر برای توسعه قابلیت‌های برخی از سنسورهای سلامتی، مانند قند خون یا فشار خون در قالب یک پچ هوشمند مرتبط با ساعت هوشمند اپل مورد استفاده قرار گیرد.

پربازدید‌ترین‌ها

نشست افتتاحیه فن‌تز
۵ اسفند ۱۴۰۲

نشست افتتاحیه فن‌تز

فراخوان حمایت از تجاری سازی پایان‌نامه‌های حیطه مواد و صنایع معدنی (فن‌تر مواد) و حمایت از ایده‌ها و طرح‌های فناورانه

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در حاشیه بیست‌ و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران
۳۰ بهمن ۱۴۰۲

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در حاشیه بیست‌ و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در خصوص چالش‌های نظام اختراعات و توسعه فناوری در کشور در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا)

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران
۲ اسفند ۱۴۰۲

همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران

نخستین همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران ۲۹ بهمن ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.