مدرسه پاییزه مالکیت فکری وزارت بهداشت
۲۵ مهر ۱۴۰۰ مدرسه پاییزه مالکیت فکری وزارت بهداشت

آکادمی کانون پتنت ایران، با همکاری مرکز مالکیت فکری دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، اقدام به برگزاری یک مدرسه پاییزه مالکیت فکری ویژه محققین دانشگاه‌ها و مراکز وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نموده است. این مدرسه که متشکل از هفت وبینار با عناوین مختلف مالکیت فکری و با تمرکز ویژه بر ثبت اختراع است، ترغیب برای استفاده از سیستم پتنت، هم برای حفاظت از دستاوردهای فناورانه و هم برای انجام پژوهش‌های کاربردی و خلق ثروت از آن‌ها را هدف قرار می‌دهد.

در این مجموعه، در صدد آن هستیم که با بیانی ساده به طرح مفاهیم مالکیت فکری و ثبت اختراع پرداخته و هم از دید سهولت در انجام و هم از منظر حفاظت از دستاوردها، نگاهی عملیاتی نسبت به دستاوردهای پژوهشی داشته باشیم. اولین رویداد از مدرسه پاییزه که در مورخ هشتم آبان‌ماه و با عنوان «بررسی سیاست‌های مالکیت فکری رایج در دنیا» برگزار می‌گردد، به صورت خاص بر حوزه سیاست‌گذاری متمرکز شده و کارشناسان مالکیت فکری و مدیران فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را خطاب قرار می‌دهد. در این وبینار، با بیان سیاست‌های متداول مالکیت فکری در دانشگاه‌های جهان، بر لزوم دنبال نمودن یک سیاست روشن و منعطف در دانشگاه‌های کشور و همچنین اثرات آن بر ترویح نوآوری و ثبت اختراع می‌پردازیم.

وبینار «مالکیت فکری، بودن یا نبودن مسئله این است» نیز با بیانی ساده به طرح موضوع مالکیت فکری و ثبت اختراع پرداخته و داستان‌های واقعی از صاحبان ایده‌ای مطرح می‌کند که به پشتوانه سیستم مالکیت فکری، از مزایای مادی دارایی‌های فکری خود بهره‌مند شده‌اند. «آیا پتنت ابزار مناسبی برای حفاظت از ایده من هست؟»، عنوان سومین وبینار از مجموعه مدرسه پاییزه بوده که الزامات مورد نیاز برای ثبت یک درخواست در سیستم پتنت و تخصیص گواهی به آن را بیان می‌نماید. در وبینار «هنر نگارش ثبت اختراع» هم، شرکت‌کنندگان با برخی از الزامات مهم برای نگارش و آماده‌سازی یک تقاضانامه ثبت اختراع آشنا می‌شوند.

«چرا چرخ رو از اول اختراع کنیم؟»، دیگر رویداد مدرسه پاییزه است که با خطاب قرار دادن پژوهشگران و دانشجویان، از آن‌ها می‌خواهد تا قبل از اینکه برای هر مسئله جدیدی به آزمایشگاه بروند و شروع به تست و آزمایش و اختراع چرخ کنند، ابتدا گشت و گذاری در میان اسناد ثبت اختراع داشته باشند. در این رویداد، با اجزای یک سند ثبت اختراع و چگونگی استفاده از آن‌ها برای مطالعات پژوهشی خود بیشتر آشنا می‌شویم. رویداد «وداع با اسلحه»، پتنت را به عنوان سلاحی در دست فناوران معرفی نموده که برای عملکرد صحیح، نیازمند گلوله‌هایی مبتنی بر آگاهی است. در این وبینار، علاوه بر آشنایی با فرایند ثبت اختراع در ایران، در صدد تغییر نگرش برای ثبت با کیفیت اختراعات و توجه به چالش‌های مرتبط با آن خواهیم بود.

در آخرین گام از رویدادهای مدرسه پاییزه دفتر توسعه سلامت وزارت بهداشت، وبینار اختتامیه بوده که در روز ۲۲ آذر و همزمان با هفته پژوهش برگزار می‌گردد. در این رویداد که دعوتنامه آن یک هفته قبل برای شرکت‌کنندگان ارسال می‌گردد، مسئولین معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، سخن آخر را در خصوص لزوم ثبت اختراع و حفاظت از این دستاوردهای ارزشمند با پژوهشگران این وزرات مطرح می‌نمایند.

 

ردیف عناوین مدرس/ سخنران تاریخ برگزاری ساعت برگزاری تاریخ آزمون
۱ بررسی سیاست‌های مالکیت فکری رایج در دنیا

مسئولین معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت

مهندس میترا امین لو
مهندس محمود مداحپور

۱۰ آبان ۱۰-۱۳ -
۲ مالکیت فکری، بودن یا نبودن مسئله این است مهندس میترا امین لو ۱۷ آبان ۱۰-۱۲:۳۰ ۲۳ آبان
۳ آیا پتنت ابزار مناسبی برای حفاظت از ایده من هست؟ دکتر مهرداد خانلرخانی ۲۴ آبان ۱۰-۱۲:۳۰ ۳۰ آبان
۴ هنر نگارش شرح اختراع دکتر فهیمه قرقچیان ۱ آذر ۱۰-۱۲:۳۰ ۷ آذر
۵ چرا چرخ رو از اول اختراع کنیم؟ مهندس لیلا زارعی ۸ آذر ۱۰-۱۲:۳۰ ۱۴ آذر
۶ وداع با اسلحه مریم فولادی ۱۵ آذر ۱۰-۱۲:۳۰ ۲۱ آذر
۷ برنامه اختتامیه مسئولین معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ۲۲ آذر متعاقباً اعلام می‌شود. -

 

علاقه‌مندان به حضور در این رویدادها می‌توانند برای دریافت کد ثبت‌نام با معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه و یا مراکز علمی و تحقیقاتی وزارت بهداشت تماس حاصل نموده و در وبسایت کانون پتنت ایران، بخش آکادمی-کارگاه‌های پیش رو، اقدام به ثبت‌نام نمایند.

پوستر مدرسه پاییزه

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day