تملک ۱۰ پتنت «IBM» توسط یک شرکت فعال در صنعت شیشه‌های هوشمند
۰۴ آبان ۱۴۰۰ تملک ۱۰ پتنت «IBM» توسط یک شرکت فعال در صنعت شیشه‌های هوشمند

کراون الکتروکینتیک (Crown Electrokinetics) که در زمینه تولید شیشه‌های هوشمند فعالیت دارد، خبر از توافق جدیدی با «IBM» و تملک ۱۰ پتنت این شرکت داده است. سبد پتنت کراون که شامل ۳۴ ثبت اختراع گرنت شده و در حال ارزیابی است، به واسطه تملک دارایی‌های فکری جدید غنی‌تر از قبل شده و موقعیت رقابتی این شرکت را در بازارهای کلیدی جهان مستحکم‌تر می‌نماید.

تا همین چند دهه قبل، قدرت مالی و مزایای ناشی از آن برای تولید انبوه و عرضه محصول با قیمتی پایین‌تر از رقبا، تعیین‌کننده جایگاه و اعتبار یک شرکت در صحنه رقابت‌ها بود. این در حالی است که امروزه قواعد رقابت در بازار تقاضا تا حدی تغییر یافته و آنچه نتیجه نهایی را رقم می‌زند، نوآوری و قابلیت‌های فناورانه برای عرضه محصولی متمایز و منحصربه‌فرد است. در این میان، سیستم‌های مالکیت فکری کمک می‌کنند تا از این نوآوری‌ها محافظت شده و جلوی سوءاستفاده دیگران گرفته شود. همین موضوع، باعث شده تا سبد «IP» قدرتمند، یکی از بزرگ‌ترین دارایی‌های یک کسب‌وکار موفق محسوب ‌شود. کراون الکتروکینتیک هم از این قاعده مستثنی نبوده و با توجه به پیشگامی در صنعت شیشه‌های هوشمند، سعی دارد تا با ثبت درخواست‌های متعدد، چتر حفاظتی مناسبی برای خود فراهم آورد. اما نکته جالب توجه پیرامون فعالیت‌های مالکیت فکری این شرکت، رصد دقیق فناوری‌های توسعه یافته توسط شرکت‌های مختلف و شناسایی پتنت‌های مناسبی است که در اختیار آن‌ها قرار دارد. به عبارت بهتر، این شرکت فقط به نوآوری‌های داخلی خود تکیه نکرده و سعی دارد تا با یافتن منابع بیرونی نوآوری، آن‌ها را در راستای استراتژی‌های توسعه‌ای خود بکار گیرد. توافق جدید با «IBM» هم، دقیقاً در همین راستا ارزیابی شده و منجر به تقویم سبد دارایی‌های فکری این شرکت شده است.

نگاه دقیق‌تر به پتنت‌های کراون نشان می‌دهد که این نخستین حرکت برای تملک دارایی‌های فکری دیگر فناوران نبوده و این مسئله به عنوان یک استراتژی مهم در این شرکت دنبال می‌شود. به همین دلیل است که برخی پتنت‌های به ثبت رسیده توسط شرکت‌ هیولت پاکارد (Hewlett-Packard Development) و همینطور دانشگاه سینسیناتی (University Of Cincinnati) هم در میان دارایی‌های فکری این شرکت قرار داشته و با تغییر صاحب‌امتیاز آن‌ها، تحت مالکیت کراون قرار گرفته‌اند. بنا بر آمار ارائه شده توسط پایگاه داده گوگل پتنت، 50 درصد از سبد پتنت این شرکت، مربوط به نوآوری‌هایی است که قبلاً توسط هیولت پاکارد به ثبت رسیده‌اند. این موضوع، به خوبی رویکرد نوآوری باز و نقش کلیدی منابع نوآوری خارجی در استراتژی‌های مالکیت فکری این شرکت را نشان می‌دهد.

نکته کلیدی بعدی، بهره‌گیری از پلتفرم‌های مختلف مالکیت فکری برای شناسایی، ارزیابی و انتخاب منابع مناسب نوآوری است. کراون به منظور شناسایی، تجزیه و تحلیل، مذاکره و انعقاد قرارداد با «IBM»، از پلتفرم معاملات پتنت «IPwe» استفاده نموده است. به نظر می‌رسد که آنالیزهای ارائه شده توسط این پلتفرم، مسیر رسیدن به یک موقعیت برتر در دارایی‌های فکری مرتبط با شیشه‌های هوشمند را برای کراون تسهیل نموده است. اریک اسپانگنبرگ (Erich Spangenberg)، مدیرعامل «IPwe» در این خصوص می‌گوید: «بسیاری از شرکت‌هایی که از پلتفرم ما استفاده می‌کنند، با تشخیص پتنت‌های متعلق به رهبران نوآوری مانند IBM، مزایای قابل‌توجهی برای کسب‌وکارشان فراهم می‌آورند. IBM هزاران کارمند دارد که بر تحقیقات تمرکز داشته و در بسیاری از زمینه‌ها، از جمله فناوری شیشه‌های هوشمند، نوآوری‌های مختلفی ارائه می‌کنند. کراون الکتروکینتیک به اندازه کافی آینده‌نگر بوده تا متوجه شود که این‌گونه خریدها، بخش مهمی از استراتژی هوشمند مالکیت فکری است. اخذ و تملک پتنت از رهبران نوآوری، از طریق معاملات بسیار کارآمد، حس تجاری فوق‌العاده‌ای به دنبال خواهد داشت».

داگلاس کروکسال (Douglas Croxall)، مدیرعامل کراون هم در این خصوص می‌افزاید: «کراون دارای یک تیم تحقیق و توسعه داخلی قدرتمند است که نوآوری در شیشه‌های هوشمند را در اولویت کار خود قرار داده است. ما می‌دانیم که نوآوری‌های کلیدی زیادی در خارج از کراون هم اتفاق می‌افتد و از همین رو، از طریق یک پلتفرم بسیار کارآمد مانند IPwe، خواهان استفاده از این فرصت‌ها هستیم. تبادل سریع و کارآمد دارایی‌های فکری توسط این پلتفرم امکان‌پذیر شده و خریداران و فروشندگان هوشمند، می‌توانند از این فرصت برای بهبود چشمگیر موقعیت‌های رقابتی خود در بازار تقاضا استفاده کنند».

گفتنی است، اغلب تنها معیاری که برای ارزیابی دارایی‌های فکری استفاده می‌شود، «تعداد» یا «کمیت» آن‌ها است. اما کراون با کمک «IPwe» کاری غیر از افزایش تعداد ثبت اختراعات انجام داده و دنبال حصول اطمینان از کیفیت سبد پتنت هم می‌باشد. پتنت‌های تملک شده از «IBM»، شامل یک پوشش گسترده جغرافیایی (آمریکا، چین، انگلیس، آلمان و ژاپن) بوده و از ویژگی‌های فنی جهت تغییر دینامیک سطح شفافیت شیشه تا کاربردهای مختلف در صنعت خودرو و ساختمان را در بر می‌گیرد.

پربازدید‌ترین‌ها

نشست افتتاحیه فن‌تز
۵ اسفند ۱۴۰۲

نشست افتتاحیه فن‌تز

فراخوان حمایت از تجاری سازی پایان‌نامه‌های حیطه مواد و صنایع معدنی (فن‌تر مواد) و حمایت از ایده‌ها و طرح‌های فناورانه

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در حاشیه بیست‌ و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران
۳۰ بهمن ۱۴۰۲

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در حاشیه بیست‌ و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در خصوص چالش‌های نظام اختراعات و توسعه فناوری در کشور در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا)

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران
۲ اسفند ۱۴۰۲

همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران

نخستین همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران ۲۹ بهمن ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.