محفظه هوشمند تحویل سفارشات پستی
۰۹ آبان ۱۴۰۰ محفظه هوشمند تحویل سفارشات پستی

یک شرکت فعال در صنعت پهپاد، ایده‌ای جدید و نوآورانه برای نسل آتی صندوق‌های پست خانگی ارائه نموده است. دران‌دک (DroneDek) در حال توسعه یک محفظه هوشمند برای دریافت محموله‌های پستی است که مجهز به قابلیت‌های مختلفی نظیر سیستم‌های گرمایش و سرمایش، احراز هویت، امضای از راه دور، رهگیری مرسوله و حتی قابلیت شارژ پهبادها بوده و می‌تواند انقلابی در زمینه خدمات پستی و تحویل سفارشات ایجاد نماید.

دران‌دک یک استارت‌آپ فعال در حوزه تحویل سفارشات از طریق پهپادها است که برخلاف بسیاری از فعالان این صنعت، هیچ پهپادی تولید نمی‌کند! محصول ابداعی این شرکت، یک صندوق پستی مجهز به فناوری‌های امنیتی، ارتباطات، کنترل دما و بسیاری ویژگی‌های ریز و درشت دیگر است که به پهپادها کمک می‌کند تا کارکرد مطلوب‌تری داشته و مکان مناسبی برای فرود در اختیار داشته باشند. همه چیز از زمانی شروع شد که دان اوتول (Dan O'Toole)، بنیان‌گذار و مدیرعامل این استارت‌آپ، در حال رانندگی و بازگشت از یک سفر کاری بود. وی از پنجره خودرو به بیرون نگاه کرد و یک پهپاد در حال پرواز را در مزرعه مجاور خود دید. خودش در این خصوص می‌گوید: «من رؤیاپردازی را شروع کردم. به پهپادها فکر می‌کردم و با خودم می‌گفتم، پهپاد قسمت آسان و پر زرق و برق ماجرا است. اما این همه چیز نیست». تنها ۳۰ دقیقه تا مقصد باقی مانده بود و اوتول سعی به جمع‌بندی ایده‌های متعددی داشت که در ذهنش غوطه‌ور بود. به محض این‌که به خانه رسید، دست به کار شد: «سریع به دفتر کارم رفتم. کامپیوتر را روشن کردم و همه ایده‌هایم را یادداشت کردم». او همه ایده‌ها، شامل یک محفظه بار با قابلیت گرمایش و سرمایش، یک سیستم اطلاع‌رسانی جدید، یک ایستگاه شارژ و یک درب کشویی موتوردار را در قالب کلمات و تصاویر مستند نمود.

اوتول آن‌قدر به ایده‌هایش ایمان داشت که حتی برای ثبت درخواست موقت هم اقدام نکرد. او بلافاصله پتنت خود را به ثبت رسانید که نتیجه آن، گواهی ثبت اختراعی به شماره «US 10457421» بود که در اکتبر ۲۰۱۹ از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا صادر گردید. جالب اینجا است که اوتول مدعی است که با تکیه بر همین پتنت، آمازون را در ۹ روز و شرکت خدمات پستی آمریکا را در دو هفته مغلوب کرده است. این مخترع و کارآفرین موفق می‌گوید: «چیزی که بیشتر از همه من را ترغیب می‌کند، این است که نمی‌خواهم در حالی ۸۵ ساله شوم که هنوز برای شخص دیگری کار می‌کنم». او به دنبال کسب‌وکاری جدید و مبتنی بر اختراعش بود.

از آن زمان، ایده‌های جدیدی برای بهبود اختراع در ذهن اوتول پدید آمد که دو درخواست ثبت اختراع در آمریکا و دو درخواست «PCT» در نتیجه آن‌ها به ثبت رسید. همچنین یک علامت تجاری با شماره «88522545» هم در آمریکا به ثبت رسیده تا چتر حفاظتی دران‌دک گسترده‌تر از قبل شود. این شرکت، با گذر از سه نسل نمونه‌سازی اولیه، حداقل محصول پذیرفتنی (MVP) خود را تولید نموده و در حال تلاش برای تولید و عرضه نخستین سری محصول می‌باشد. اوتول آماده است تا با افزایش تیراژ تولید، به دنیا نشان دهد که دران‌دک از پس چه کارهایی بر می‌آید. وی درباره قابلیت‌های اختراعش می‌گوید: «ما همه موارد مرتبط با تحویل را در یک نقطه جمع می‌کنیم؛ به این معنی که یک رابط جامع برای تحویل رباتیک، تحویل خودروهای خودران، تحویل هواپیماهای بدون سرنشین و حتی تحویل معمولی سفارشات در نظر داریم».

محفظه بار این صندوق پستی، مجهز به سیستم گرمایش و سرمایش بوده که امکان تحویل غذا، نوشیدنی و دارو را فراهم می‌کند. همچنین صندوق به یک نرم‌افزار احراز هویت متصل شده که اطمینان می‌دهد پهپاد به صندوق پستی مناسبی ارسال شده است. علاوه بر این، دران‌دک به منظور امکان استفاده از امضای راه دور برای پذیرش مرسوله‌های حساس‌تر، در حال همکاری با استارت‌آپ «DocuSign» می‌باشد. برچسب‌گذاری مرسوله‌ها، ردیابی آن‌ها و حتی افزودن قابلیت تشخیص چهره هم در برنامه‌های توسعه‌ای این استارت‌آپ قرار دارد. اسکن اثر انگشت یا شبکیه و استفاده از نوعی فرآیند ضدعفونی ماوراءبنفش برای جلوگیری از انتقال کووید-۱۹، از دیگر ویژگی‌های این محفظه تحویل سفارشات محسوب می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم دران‌دک، ایستگاه شارژ داخلی آن است که کاربردی بیش از شارژ پهپاد خواهد داشت. اوتول در این باره می‌گوید: «بزرگ‌ترین مانع پهپادهای تحویل سفارشات، عمر محدود باتری است. ما این چالش را شکست داده و یک محدوده بی حد و حصر ایجاد کرده‌ایم، زیرا هر دران‌دک دارای یک ایستگاه شارژ داخلی است. ما نه تنها برای شارژ هواپیماهای بدون سرنشین تجاری آماده هستیم، بلکه تصور می‌کنیم که بتوانیم انواع خودروی برقی و اسکوترها را هم شارژ کنیم. ما می‌توانیم کل صنعت شارژ را متحول کنیم».

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day