نوجوانی که موفق به ساخت ربات آتش‌نشان شده است!
۱۲ آبان ۱۴۰۰ نوجوانی که موفق به ساخت ربات آتش‌نشان شده است!

یک نوجوان مخترع، موفق به طراحی و ساخت نوعی ربات جستجو و نجات شده که در ساختمان‌های دچار آتش‌سوزی، به آتش‌نشانان کمک می‌کند تا عملیات‌ نجات را از راه دور هدایت کنند. سیدهارت تاکور (Siddharth Thakur) که کار بر روی «FireBot» را چهار سال پیش و در سن سیزده سالگی آغاز کرد، به تازگی توانسته جایزه اختراع برگزیده مردمی (People's Choice Award) را در مسابقات مخترعین دانش‌آموزی و دانشگاهی (Collegiate Inventors Competition) از آن خود نماید.

ایده اولیه و الهام‌بخش این ربات، در خلال یک تحقیق دانش‌آموزی پدید آمد. تاکور در این باره می‌گوید: «من در حال تحقیق در مورد فناوری‌های مبارزه با آتش‌سوزی در مناطق طبیعی بودم که خبر مرگ یک آتش‌نشان محلی را در یک آتش‌سوزی شنیدم. این موضوع، باعث شد تا به این فکر کنم که چرا از مهارت‌های فنی خودم برای حل یک مشکل در جامعه محلی استفاده نکنم؟»

نتیجه این پرسش ذهنی، ربات جستجو و نجات «FireBot» است که در اکتبر سال جاری میلادی، جایزه منتخب مردمی را در مسابقات دانش‌آموزی و دانشجویی از آن این مخترع خلاق نمود. یک ربات فولادی با وزن تقریباً ۹ کیلوگرم که آتش‌نشانان با استفاده از آن می‌توانند از راه دور و از طریق یک اهرم ساده کنترل، ساختمان‌های در حال سوختن را بررسی کنند. «FireBot» از موانع بالا رفته و با ارسال ویدئوهای زنده و داده‌های حرارتی، به آتش‌نشانان کمک می‌کند تا شرایط داخلی را بدون هیچ‌گونه خطر جانی برای خود و همکارانشان رصد و کنترل نمایند. همچنین این ربات دارای سیستم بلندگو است که می‌تواند به ایمنی قربانیان هم کمک نماید.

شاید مهم‌ترین ویژگی این اختراع جالب را بتوان مقاومت حرارتی بالای آن دانست. این ربات نمی‌سوزد. تاکور در این خصوص می‌گوید: «نوآوری اصلی، سیستم عایق حرارتی است. چندین لایه از مواد مقاوم در برابر درجه حرارت بالا استفاده شده که از تجهیزات الکترونیکی داخلی محافظت می‌کند. دمای کف در آتش‌سوزی‌های سازه‌ای به ندرت از ۳۰۰ درجه فارنهایت فراتر می‌رود و در این درجه حرارت، ربات می‌تواند بیش از ۴۰ دقیقه دوام بیاورد که بیش از چهار برابر زمانی است که یک آتش‌نشان با تمام تجهیزات حفاظتی خود در اختیار دارد».

تاکور قبل از اجرای ایده خود، صحبت‌هایی با فرمانده آتش‌نشانی شهر خود داشت و هنگامی که فهمید آتش‌نشانان از فناوری رباتیک استفاده نمی‌کنند، کاملاً شوکه شد. او می‌گوید: «آن‌ها برای ورود به آتش و شروع عملیات جستجو و نجات جان انسان‌ها، به تکنیک‌های پایه تکیه می‌کنند و به همین دلیل گرفتار می‌شوند. هوا تمام می‌شود، راه خود را گم می‌کنند و سپس جانشان را از دست می‌دهند. طی دهه گذشته، ۳۳ آتش‌نشان جان خود را در آتش‌سوزی ساختمان‌ها در سراسر کشور از دست داده‌اند و تنها در سال ۲۰۱۹، بیش از ۱۰ هزار نفر مجروح شده‌اند».

وی پس از ارزیابی‌های اولیه و دریافت اطلاعات مورد نیاز، سه نمونه اولیه از «FireBot» را با کمک رولان فیلدز (Roland Fields)، مدیر آزمایشگاه ساخت کالج هیوستون تولید نمود. فیلدز درب‌های آزمایشگاه خود را به روی این مخترع جوان باز کرد و به‌عنوان یک مشاور، ایده‌هایی را با او در میان گذاشت. در حال حاضر، تاکور به آستین (Austin) نقل‌مکان کرده تا تحصیل در رشته مهندسی برق دانشگاه تگزاس را آغاز نماید. او هنوز هم به بازطراحی و بهبود «FireBot» فکر می‌کند و در تلاش است تا با تیم‌سازی و جذب سرمایه، کار خود را سریع‌تر به پیش ببرد.

پیروزی در مسابقه مخترعین دانشگاهی و دریافت جایزه ۱۵۰۰ دلاری، یکی از مواردی است که می‌تواند اهداف تاکور را محقق سازد. اما مهم‌تر از آن، واجد شرایط شدن برای ثبت و اخذ گواهی از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، به‌عنوان یکی از حامیان این مسابقه است که خیال تاکور را از جنبه‌های حفاظتی اختراع هم راحت می‌کند. وی می‌گوید: «در حال حاضر، ما یک اختراع موقت داریم و امیدواریم که چند مورد دیگر هم به ثبت برسانیم. من بسیار سپاسگزارم، زیرا دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، یک فرصت شتاب‌دهنده پتنت به ما داده است. معمولاً حدود یک سال طول می‌کشد تا یک اختراع تأیید شود که با این فرصت، به چند ماه کاهش می‌یابد».

گفتنی است، تاکور در حال مذاکره با جوئل بیکر (Joel Baker)، فرمانده آتش‌نشانی آستین در مورد استفاده از امکانات آموزشی آنجا برای آزمایش نسخه فعلی «FireBot» است. وی امیدوار است که پس از یک طراحی مجدد، نسخه‌هایی از این ربات را برای مطالعه بیشتر به بخش‌های آتش‌نشانی در مرکز تگزاس ارسال نماید. هدف نهایی، ایجاد محصولی کارآمد و عملیاتی برای استفاده در سرتاسر جهان است. تاکور به این اختراع بسنده نکرده و به حل مشکلات مربوط به تغییرات آب و هوایی و آلودگی ناشی از پلاستیک هم علاقه‌مند است و قصد دارد که اختراعات خود را به این حوزه‌ها بسط دهد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.