صادرات ربات جراحی از راه دور ساخت ایران به اندونزی
۱۸ آذر ۱۴۰۰ صادرات ربات جراحی از راه دور ساخت ایران به اندونزی

به گزارش روابط عمومی کانون پتنت ایران؛ قرارداد صادرات ربات جراحی  از راه دور سینا و راه‌اندازی ۲ مرکز مشترک آموزش مهارت‌های «جراحی رباتیک از راه دور» میان ایران و اندونزی که در مردادماه سال جاری میان معاونت فناوری ریاست جمهوری ایران و وزارت بهداشت کشور اندونزی، امضاشده بود، با صادرات 2 دستگاه ربات جراحی از راه دور ایرانی به اندونزی در هفته اخیر، آغاز شد.


این قرارداد میان شرکت رباتیک سینا (طرف ایرانی) و ایندوفارما (طرف اندونزیایی) به امضا رسیده بود و سند اجرایی بین ستاد نانو و معاونت درمان وزارت بهداشت اندونزی با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران  به‌صورت مجازی در مردادماه سال جاری امضاشده بود.

 

کانون پتنت ایران مفتخر است که در برنامه حمایت از تجاری‌سازی محصولات ایرانی در خارج از کشور، در حمایت فنی و مالی از ثبت اختراع این ایده نوآورانه در خارج از کشور نقش سازنده‌ای داشته است.

 

این اختراع با حمایت کانون پتنت ایران در سال 2015 در کشور آمریکا و سپس از طریق سیستم PCT، در کشور چین به ثبت رسید و در هر دو کشور نیز موفق به دریافت گواهی ثبت اختراع نیز شد (CN107847282B و US10219871B2)
علاوه بر این اختراع، اختراعات دیگری از این شرکت، از طریق سیستم PCT به ثبت رسیده است که شامل ابزارهای دیگر رباتیک برای جراحی، لاپراسکوپیک و استابیلایزر قلب هستند و مراحل قانونی ثبت را در کشورهای مختلف طی می‌کنند.
 

ربات جراحی سینا دارای ۱۶ مفصل مجهز به موتور الکتریکی است که قادر است ظریف‌ترین عمل‌های جراحی را انجام دهد. کنسول جراحی شامل مانیتور، دو ربات راهبر و پدال‌های هدایت زیر پایی است که جراح با نشستن در پشت کنسول، تصاویر ارسال‌شده از ناحیه عمل را مشاهده و ابزارهای جراحی و دوربین تصویربرداری را از راه دور هدایت می‌کند.

 

از سوی دیگر سه ربات پیرو شامل دو ربات حامل ابزار و یک ربات تصویربردار که در بالین بیمار مستقرشده‌اند، اجرای دستورات جراح را بر عهده‌دارند. در طی عمل، ربات تصویربردار که به‌وسیله جراح کنترل می‌شود، تصویر ناحیه عمل را در کنسول جراحی در اختیار جراح قرار می‌دهد و حرکات دستان جراح توسط ربات‌های راهبر دریافت می‌شود و با حذف لرزش‌ها و مقیاس‌گذاری به ربات‌های پیرو انتقال می‌یابند تا با دقت بالا، در ناحیه عمل اجرا شوند.

 

آقای دکتر علیرضا میرباقری از مخترعین این ایده نوآورانه و مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نوآوران رباتیک و پزشکی سینا که به همراه همکاران خود موفق به انجام این اختراع‌شده بود، پیش‌تر در مورد قابلیت و ظرافت عمل بیشتر این ربات نسبت به نمونه‌های آمریکایی اظهار داشته بودن که در این سامانه جراحی ایرانی، ابزاری ظریف‌تر از ۵ میلی‌متری تعبیه‌شده درحالی‌که ظریف‌ترین ابزار سامانه خارجی ۸-۱۲ میلی‌متر است. در عمل جراحی با استفاده از این ربات میزان آسیب به بافت‌های سالم کاهش پیدا میکند و بیمار کمترین دوران نقاهت و خونریزی را دارد.


لازم به ذکر است که نخستین عمل جراحی رباتیک از راه دور در ایران، در اوایل تیرماه امسال،  با استفاده از ربات جراح سینا ساخت شرکت دانش‌بنیان نوآوران رباتیک و پزشکی سینا با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با موفقیت روی یک سگ انجام شد.

پربازدید‌ترین‌ها

نشست افتتاحیه فن‌تز
۵ اسفند ۱۴۰۲

نشست افتتاحیه فن‌تز

فراخوان حمایت از تجاری سازی پایان‌نامه‌های حیطه مواد و صنایع معدنی (فن‌تر مواد) و حمایت از ایده‌ها و طرح‌های فناورانه

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در حاشیه بیست‌ و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران
۳۰ بهمن ۱۴۰۲

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در حاشیه بیست‌ و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در خصوص چالش‌های نظام اختراعات و توسعه فناوری در کشور در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا)

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران
۲ اسفند ۱۴۰۲

همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران

نخستین همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران ۲۹ بهمن ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.