افزایش سهم بانوان مخترع و اساتید دانشگاهی در تقاضانامه‌های تایید شده سال 1400
۰۷ تیر ۱۴۰۱ افزایش سهم بانوان مخترع و اساتید دانشگاهی در تقاضانامه‌های تایید شده سال 1400

به گزارش واحد ترویج کانون پتنت ایران؛

افزایش 70 درصدی بانوان مخترع به‌همراه رشد بیش از 30 درصدی اساتید دانشگاه‌ها در میان مخترعین طی یک‌سال، از مهم‌ترین تغییرات فناوران حاضر در تقاضانامه‌های تایید شده در سال گذشته است.

نقش بانوان در تقاضانامه‌های تأییدی سال 1400

بنابر آمار سال گذشته، اسامی 191 فناور به‌عنوان مخترع در پرونده‌های تأیید شده کانون پتنت ایران ثبت شده است که نسبت به سال 1399 با 172 فناور، افزایش 11 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین تعداد 51 نفر، معادل 27 درصد کل مخترعین سال گذشته از بانوان بوده است. در مقام مقایسه، تنها 30 نفر از مخترعین تقاضانامه‌های تأییدی سال 1399 معادل 17.5 درصد را بانوان تشکیل داده اند که نشان‌دهنده رشد 70 درصدی تعداد مخترعین خانم طی یک‌سال است. این افزایش قابل توجه گویای این حقیقت است که بانوان مخترع در تلاش برای فعالیت بیشتر در عرصه نوآوی کشور هستند و کانون پتنت ایران با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تلاش برای ایفای نقش موثر در این حرکت ارزشمند و امیدبخش است.

بررسی سطح تحصیلات فناوران حاضر در تقاضانامه‌های تأییدی سال 1400

فناوران حاضر در تقاضانامه‌های تایید شده از نظر سطح تحصیلات به چهار دسته دانشجو، فارغ‌التحصیل، عضو هیأت علمی و سایر تقسیم شده‌اند (در دسته سایر وضعیت فعلی تحصیلات فناوران مشخص نیست). بنابر آمار، اعضای هیأت علمی بیشترین حضور را در میان مخترعین سال 1400 داشته‌اند به‌طوری‌که 63 نفر معادل یک سوم از کل مخترعان این سال از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های سراسر کشور بوده‌اند. این در حالی است که در سال 1399، تعداد 48 نفر معادل 28 درصد مخترعان از اعضای هیأت علمی بوده و کمترین سهم را نسبت به سایر گروه‌ها در اختیار داشتند. افزایش سهم اساتید از مخترعان در سال 1400 نسبت به سال 1399 سبب شده کیفیت تقاضانامه‌های ارسالی به کانون پتنت رشد قابل توجهی داشته باشد. از سوی دیگر در سال گذشته دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها به ترتیب با تعداد نفرات 56 و 52، سهمی تقریبا برابر را در میان مخترعان در اختیار داشتند.

شایان توجه است که تمامی تقاضانامه‌هایی که در کانون پتنت ایران مورد تایید فنی و حقوقی کارشناسان ارزیابی قرار می‌گیرد، دارای دو بخش مالکان(Assignee) و مخترعان(Inventor) است. مالکان تقاضانامه در واقع صاحبان سند اختراع محسوب می‌شوند و می‌توانند جزو مخترعین نباشند ولی منافع مادی و انحصاری اختراع را در اختیار دارند. از سوی دیگر، مخترعان فناورانی هستند که نقش اساسی در شکل‌گیری اختراع را برعهده داشته‌اند و متقابلا ایشان نیز می‌توانند جزو مالکین اختراع نباشند و از منافع معنوی اختراع بهره‌مند گردند.

افزایش تعداد اساتید به ‌همراه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به‌عنوان پیشران‌های فعال شرکت‌های دانش‌بنیان از 104 نفر در سال 1399 به 115 نفر در سال گذشته، نویدبخش افزایش قابلیت‌های تجاری تقاضانامه‌های ثبت اختراع است. توان‌افزایی فناوران در زمینه تجاری‌سازی اختراعات و دستاوردهای مبتنی بر اختراع، ازجمله ماموریت هایی است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به کانون پتنت ایران محول کرده است و این کانون در تلاش برای ارائه خدمات مرتبط با تجاری‌سازی برای تسهیل فرآیند بهره‌برداری تجاری از دستاوردهای فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان است. از این رو امید است در سال "تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین" روند مثبت افزایش سهم شرکت‌های دانش‌بنیان که سبب افزایش خودکفایی و اشتغال‌زایی در کشور می‌شود ادامه و تقویت یابد.

پربازدید‌ترین‌ها

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در حاشیه بیست‌ و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران
۳۰ بهمن ۱۴۰۲

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در حاشیه بیست‌ و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در خصوص چالش‌های نظام اختراعات و توسعه فناوری در کشور در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا)

نشست افتتاحیه فن‌تز
۵ اسفند ۱۴۰۲

نشست افتتاحیه فن‌تز

فراخوان حمایت از تجاری سازی پایان‌نامه‌های حیطه مواد و صنایع معدنی (فن‌تر مواد) و حمایت از ایده‌ها و طرح‌های فناورانه

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران
۲ اسفند ۱۴۰۲

همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران

نخستین همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران ۲۹ بهمن ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.