ثبت جهانی سه اختراع شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا)
۲۲ آبان ۱۴۰۱ ثبت جهانی سه اختراع شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا)

شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا)، طراح و سازنده اصلی (OEM) انواع توربین‌های گاز، بخار و کمپرسورهای سانتریفیوژ و گیربکس‌های صنعتی است که با بهره‌مندی از دانش ساخت توربین و کمپرسور و نیز توان تخصصی بومی و ساخت داخل، طی 20 سال فعالیت خود بیش از 320 واحد انواع توربین‌ها و کمپرسورها را تحویل پروژه‌های داخل و خارج از کشور داده است.

کانون پتنت ایران به‌عنوان حامی فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان، تاکنون فرآیند ثبت 3 پتنت با موضوعات «روشی برای اصلاح پاسخ آیرودینامیک سازه پره‌های توربین‌های محوری»، «لاینر محفظه احتراق توربین گازی» و «روشی برای تنظیم نوسانات فشاری محفظه احتراق» برای شرکت توگا در دفاتر ثبت اختراع خارجی آغاز نموده است.

خانم فاضلی، کارشناس فناوری و نوآوری شرکت توگا، در گفت‌وگو با واحد ترویج کانون پتنت ایران به معرفی این شرکت و محصولات دانش‌بنیان آن پرداخت و گفت: شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) که یکی از زیرمجموعه‌های اصلی گروه مپنا است در تابستان سال 1378 تاسیس و تولید توربین‌های بزرگ گازی در کارخانجات خود واقع در 30 کیلومتری تهران را از اواخر سال 1380 آغاز نمود. از آن زمان تاکنون و به منظور پوشش نیاز رو به رشد داخلی به این محصولات، تأسیسات و ظرفیت کارخانه بطور مستمر افزایش یافته و به قریب 40 واحد در سال رسیده است و 1750نفر به‌عنوان کارکنان تمام وقت در واحدهای مذکور مشغول به کار و فعالیت هستند.

وی، از جمله مزایای عمده محصولات شرکت توگا نسبت به محصولات مشابه در بازار را «فناوری بهبود آیرودینامیکی پره توربین‌ها به شکل کامل و سریع»، «جلوگیری از هدر رفت هوای خنک‌کاری سیستم احتراق با حفظ استحکام» و در نهایت «تغییر هندسه پره‌ها برای رسیدن به پایداری عملکرد توربین‌ها» برشمرد و افزود: از جمله نوآوری‌های به کار رفته در محصولات توگا می‌توان به فناوری جدید در رسیدن به مشخصات پایدار پره، متد جدید در خنک‌کاری همراه با استحکام و ترکیب روش کنترل و سخت‌افزار برای افزایش پایداری، احتراق اشاره کرد. از طرفی، تولیدات شرکت توگا طیف وسیعی از محصولات را دربرگرفته و از انواع توربین‌‌های گاز و بخار نیروگاهی تا انواع غیر نیروگاهی این توربین‌ها، کمپرسورهای فرآیندی، موتورهای دیزل، گیربکس‌ها و انواع خدمات مرتبط با موارد ذکر شده را در سبد محصولات خود جای داده است.

شرکت توربین مپنا (توگا) به پشتوانه سال‌ها تجربه انجام پروژه‌های کلان و ملی مهندسی، اعتبار بالایی را در سطح کشور بدست آورده و شرکت‌هایی نظیر شرکت مادر تخصصی برق حرارتی، شرکت ملی پتروشیمی ایران، شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی گاز ایران از مشتریان اصلی آن به حساب می‌آیند.

به گفته وی، شرکت توگا در راستای کسب جایگاه شناخته شده در سطح بین‌الملل، تاکنون مشتریانی نظیر شرکت های برق کشورهای عربی و سرمایه‌گذاران خصوصی فعال در کشورهای منطقه، روسیه و اندونزی داشته است و در همین زمینه تاکنون موفق به کسب گواهینامه‌های متعدد داخلی و بین‌المللی در زمینه تولید و توسعه محصولات خود نظیر ISO9001 در زمینه سیستم مدیریت کیفیت، ISO14001 در زمینه سیستم مدیریت زیست محیطی، ISO50001 در زمینه سیستم مدیریت انرژی و .... شده است.

خانم فاضلی به نمایندگی از شرکت توگا، در پایان ضمن تشکر از حمایت‌های صورت گرفته توسط معاونت علمی ریاست جمهوری و کانون پتنت ایران، درخواست این شرکت از نهادهای حمایتی و دولتی در راستای توسعه محصولات شرکت توگا را برخورداری از معافیت مالیاتی و کاهش مخاطره استفاده از همکاری با دیگر شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.