برگزاری مراسم معارفه میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و دبیر کارگروه توسعه دارایی‌های نامشهود معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری
۱۸ فروردین ۱۴۰۲ برگزاری مراسم معارفه میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و دبیر کارگروه توسعه دارایی‌های نامشهود معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری

مراسم معارفه میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارائی‌های فکری و دبیر کارگروه توسعه دارایی‌های نامشهود معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری روز دوشنبه 14 فروردین‌ماه، با حضور دکتر شقایق حق‎‌جوی جوانمرد، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی این معاونت، دکتر رضا اسدی‌فرد، معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، دکتر میثم فرج‌الهی، مدیر مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران و همکاران کانون در محل کانون مدیریت دارائی‌های فکری برگزار گردید.

 

 

دکتر حق‎‌جوی جوانمرد در ابتدای این مراسم، ضمن آرزوی قبولی طاعات با تأکید بر لزوم حفاظت از دارائی‌های فکری به تبیین ضرورت تغییر راهبردها در مواجهه با دارائی‌های نامشهود پرداختند. ایشان با بیان ضرورت تکیه بر توان نخبگانی کشور در کمک به اعتلای تصمیم‌سازی مربوط به مدیریت دارائی‌های فکری افزودند؛ نگاه ویژه به تعاملات شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه‌های صنعتی بزرگ در ارزش‌آفرینی اقتصادی با رویکرد ظرفیت‌سازی آینده، نقش بسزایی دارد و باید در اولویت اقدامات " کانون مدیریت دارائی‌های فکری" قرار گیرد. هدف از شناسایی فناوری‌های راهبردی، توانمندسازی آنها به منظور رسیدن به محصولی دانش بنیان، ایجاد بازار برای آن‌ها و تکمیل چرخه ملی نوآوری و تبدیل دارائی‌های فکری به مزیت رقابتی است. ضروریست پژوهش‌های راهبردی و هدفمند و متناسب با اولویت‌های در کشور شناسایی و نهادینه شود. ضمن اینکه پژوهشگران باید بپذیرند یک تحقیق خوب که منجر به محصول و ثروت‌آفرینی می‌شود نتیجه سال‌ها تلاش و پیگیری است و به صورت ناگهانی و اتفاقی و در زمان کوتاه نصیب کسی نمی‌شود.

 

 

دکتر اسدی‌فرد نیز با ابراز خرسندی از به ثمر نشستن تلاش فعالان این حوزه و مشخص شدن جایگاه اختراعات بعنوان شناسنامه فناوری در طول سالیان گذشته، تصریح کردند این مهم در تجارت خارجی کارساز بوده و بویژه پس از ورود گسترده‌تر شرکت‌ها به فضاهای بین‌المللی نقش پررنگ‌تری خواهد یافت. 

 

 

در ادامه دکتر فرج‌الهی با تشریح کارکرد نظام مالکیت فکری بعنوان ابزاری برای سیاستگذاری به نقش مؤثر آن در جهت‌دهی مسیر شرکت‌های بزرگ به سمت سیاست‌های اقتصادی کلان دولت و تعریف طرح‌های کلان و جهت‌ساز پرداختند. 

 

 

در ادامه دکتر حق‌جوی طی حکمی، سرکار خانم میترا امین‌لو را بعنوان " مدیر کانون مدیریت دارائی‌های فکری و دبیر کارگروه توسعه دارائی‌های نامشهود معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان" معرفی کردند و افزودند انتظار می‌رود تمهیدات ویژه‌ای بمنظور شکل‌گیری و ارتقاء قابلیت‌های اکوسیستم نوآوری ایران در توسعه و بهره‌برداری از دارائی‌های نامشهود صورت گیرد.

 

 

امین‌لو نیز اظهار امیدواری کرد؛ با همراهی و همدلی بازیگران اکوسیستم نوآوری، شاهد تغییرات مثبت در بستر موجود و تحولات اثرگذار در ارتقاء کیفی مالکیت فکری در ایران باشیم. وی در ادامه، ضمن مرور تاریخی روند بلوغ مالکیت فکری در کشور مساله دارائی‌های فکری و مدیریت آن را به عنوان زیرساخت اساسی توسعه اقتصادی مبتنی بر دانش دانست. ایشان بر اهمیت مدیریت دارائی‌های فکری فراتر از مساله اختراعات و فراتر از مساله ثبت، تاکید و مدیریت دارائی‌های فکری را به مثابه اقدامات پیشینی و پسینی از فعالیت‌های توسعه فناوری تا تجاری‌سازی و نیز سیاستگذاری مبتنی بر پژوهش را رویکرد جدید اعلام نمود که مجموعه کانون، تولیت آن را به عهده خواهد داشت و با استفاده از توان فعلی بخش خصوصی و تقویت و توانمندسازی کمی و کیفی کارگزاران و در مجموع ساختن اکوسیستم نوآوری با محوریت دارائی‌های نامشهود به عنوان گزاره ارزش در این اکوسیستم خواهد بود.

 

 

در پایان این مراسم به پاس زحمات ارزنده و خدمات صادقانه جناب آقای دکتر سعید امیری از ایشان تجلیل به عمل آمد. ایشان نیز بر دانش و ظرفیت فنی بی‌نظیر مجموعه کانون و تلاش برای بهره‌مندی حداکثری این توانمندی در اکوسیستم تاکید نمودند.

 

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day