جستجوی دقیق‌تر و پیشرفته علائم تجاری در پایگاه جستجو و تحلیل دارایی فکری دارکوب
۲۶ فروردین ۱۴۰۲ جستجوی دقیق‌تر و پیشرفته علائم تجاری در پایگاه جستجو و تحلیل دارایی فکری دارکوب

همه ما روزانه به صورت آگاهانه یا ناخودآگاه با علائم تجاری گوناگونی سروکار داریم؛ از خرید محصولات و کالاها گرفته تا استفاده از خدمات مختلف. تصمیم‌های خرید ما تحت‌تاثیر علائم تجاری و اعتباری است که این کسب‌وکارها ارائه داده و از خود به جای گذاشته‌اند. چنانچه این کسب‌وکارها بتوانند رضایت مشتریان را جلب کنند، برند و نام تجاری خود را در اذهان آن‌ها ثبت کرده و مشتریان نیز متقابلا به آن‌ها وفادار خواهند ماند. از آنجایی که علائم تجاری، کالاها و محصولات یک شرکت خاص را مشخص کرده و آن‌ها را از محصولات سایر رقبا متمایز می‌سازد، محافظت از آن‌ها در برابر سوء استفاده توسط سایرین، با ثبت آن‌ها در نظام‌های مالکیت فکری امری ضروری است.

جهت ثبت یک علامت تجاری و استفاده از حق انحصاری آن، در ابتدا باید از عدم ثبت علامت یا عبارت مورد نظر توسط دیگران اطمینان حاصل کرد. به این منظور می‌توان به سایت اداره ثبت علائم تجاری هر کشور مراجعه نموده، عبارت مورد نظر را جستجو کرد و نتایج را مورد بررسی قرار داد. از آنجایی که از نظر قوانین علامت تجاری، درخواست ثبت عبارتی مشابه عبارت ثبت شده پیشین مورد تایید و پذیرش قرار نخواهد گرفت، جستجوی علائم موردنظر به میزان دلخواه و به صورت پیشرفته جهت یافتن تشابهات احتمالی اهمیت پیدا خواهد کرد.

موسسه دانش بنیان نوفن حامی البرز، پس از تجربه موفق‌آمیز موتور جستجوی اختراعات خود، اکنون امکان جستجو پیشرفته در علائم تجاری ثبت شده در ایران را در پایگاه دارایی فکری دارکوب فراهم کرده است. این سامانه که پیش از این امکان جستجو پیشرفته اختراعات را نیز به کاربران ارائه داده بود، اکنون با ظاهری جدید برای کاربران علاقمند به جستجو علائم تجاری نیز قابل استفاده است.

 

 

 

 

در خصوص مشابهت‌یابی در عبارات نیز این پایگاه امکان جستجو در 4 حالت، "عین عبارت"، "خیلی مشابه"، "کمی مشابه" و "کمترین تشابه" را به کاربر ارائه می‌دهد. برای مثال اگر عبارت مورد نظر کاربر کلمه "نوفن" باشد، در حالت "عین عبارت" فقط علامت‌هایی که دقیقا عین کلمه در آن‌ها موجود است، در نتایج نمایش داده خواهند شد. در حالت "خیلی مشابه" کلمات با پیشوند و پسوند مانند مینوفن نیز شناسایی می‌شوند. در حالت "کمی مشابه" کلماتی با اختلاف یک حرف در عبارت مورد نظر دیده می‌شوند؛ مانند "نوژن" یا "نوافن" که با توجه به تشابه بسیار امکان رد شدن درخواست توسط کارشناس وجود دارد. در حالت "کمترین تشابه" که نتایج بسیار زیادی به کاربر نمایش داده می‌شود کلمات با اختلاف دو حرف نیز دیده می‌شوند؛ مانند NOFET.

لازم به ذکر است که تمام موارد اشاره شده در صورتی موجب عدم تایید خواهد شد که هر دو عبارت در یک موضوع فعالیت درخواست شده باشد. در بیشتر موارد اگر موضوع فعالیت متفاوت باشد، ایرادی در ثبت عین عبارت نیز وجود ندارد. با توجه به توضیحات ذکر شده، این جستجوگر پیشرفته می‌تواند از ارائه اظهارنامه‌های تکراری توسط متقاضیان جلوگیری کرده و احتمال ثبت علامت تجاری درخواست شده را افزایش دهد. علاوه بر این، در صرف زمان و هزینه نیز صرفه جویی به عمل خواهد آمد.

 

متقاضیان و علاقه‌مندان به استفاده از این خدمت می‌توانند به وب‌سایت دارکوب به نشانی https://darkob.co.ir مراجعه کرده و از خدمات آن استفاده نمایند.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.